Sv: Köpa oförsäkrad häst?
Vetintyg är endast för värdeförsäkring.
Jag tycker inte att det är något konstigt att man inte behöver vetintyg för att få vetförsäkring. Du kan ju försäkra ofödda föl. Du kan försäkra din hund eller dig själv utan intyg.
Skulle det komma fram att den hästen du köper för den billiga summan har varit skadad innan så kan du bli åtalad för bedrägeri.
Alt djurplågeri för du väntat med att behandla hästen
Okej. Då är jag med
Så då är ju frågan till TS om besikting behövs eller ej - vad ska hästen livförsäkras för?
Tycker ändå att det är konstigt att man inte behöver intyg på billigare hästar för vetvårdsdelen. Det kostar ju lika mycket för försäkringsbolagen att få en billig häst haltfri som en dyr. hur tänkte man då? För som det är nu kan ju jag i sådana fall köpa ett halt halvblod för 5 000 och sedan låta försäkringen täcka skadorna när karensen löpit ut. Visst - det är bedrägeri. Men det lär förekomma om de inte behöver intyg på att de är friska när de försäkras in. Eller litar man helt enkelt på att folk ska vara ärliga?
jag tycker inte att det är fel att ha intyg på alla hästar oavsett pris och ras för vetvårdsdelen.![]()
Vetintyg är endast för värdeförsäkring.
Jag tycker inte att det är något konstigt att man inte behöver vetintyg för att få vetförsäkring. Du kan ju försäkra ofödda föl. Du kan försäkra din hund eller dig själv utan intyg.
Skulle det komma fram att den hästen du köper för den billiga summan har varit skadad innan så kan du bli åtalad för bedrägeri.
Alt djurplågeri för du väntat med att behandla hästen