Köpa oförsäkrad häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sommardag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 971
Sv: Köpa oförsäkrad häst?

Okej. Då är jag med :)

Så då är ju frågan till TS om besikting behövs eller ej - vad ska hästen livförsäkras för?

Tycker ändå att det är konstigt att man inte behöver intyg på billigare hästar för vetvårdsdelen. Det kostar ju lika mycket för försäkringsbolagen att få en billig häst haltfri som en dyr. hur tänkte man då? För som det är nu kan ju jag i sådana fall köpa ett halt halvblod för 5 000 och sedan låta försäkringen täcka skadorna när karensen löpit ut. Visst - det är bedrägeri. Men det lär förekomma om de inte behöver intyg på att de är friska när de försäkras in. Eller litar man helt enkelt på att folk ska vara ärliga?

jag tycker inte att det är fel att ha intyg på alla hästar oavsett pris och ras för vetvårdsdelen. :)

Vetintyg är endast för värdeförsäkring.

Jag tycker inte att det är något konstigt att man inte behöver vetintyg för att få vetförsäkring. Du kan ju försäkra ofödda föl. Du kan försäkra din hund eller dig själv utan intyg.

Skulle det komma fram att den hästen du köper för den billiga summan har varit skadad innan så kan du bli åtalad för bedrägeri.

Alt djurplågeri för du väntat med att behandla hästen

Jag köpte en oförsäkrad häst, försäkrade den såklart direkt med hjälp av besiktningsintyget som var ua. Hästen visade sig vara halt direkt när den kom hem :cry:. Jag kan inte använda försäkringen för hältutredning/behandling eftersom felet fanns vid riskens övergång =dyrt dyrt. En nytecknad försäkring har 20 dagars karens för sjukdomar/hälta. Kommer inte att köpa en oförsäkrad häst igen om jag någonsin mer köper en häst..:(.

Jag köpte en oförsäkrad häst, försäkrade den såklart direkt med hjälp av besiktningsintyget som var ua. Hästen visade sig vara halt direkt när den kom hem :cry:. Jag kan inte använda försäkringen för hältutredning/behandling eftersom felet fanns vid riskens övergång =dyrt dyrt. En nytecknad försäkring har 20 dagars karens för sjukdomar/hälta. Kommer inte att köpa en oförsäkrad häst igen om jag någonsin mer köper en häst..:(.

Fast din försäkring hade ju inte täckt det ändå även om hästen varit försäkrad innan, med tanke på karensen

Det är ingen karens om man byter mellan bolag eller om man övertar en försäkring. Det är bara en nytecknad försäkring som innebär karens.

Det är ingen karens om man byter mellan bolag eller om man övertar en försäkring. Det är bara en nytecknad försäkring som innebär karens.

Jo för hältor som funnits vid/innan köpet gäller ingen försäkring. Sitter själv i den sitsen nu och nej de står inte för utredning, behandling etc eftersom hästen hade felet innan köpet (den var bes ua)

mitt halvblod försäkrade jag i 50 liv (dock 25 liv användbarhet+25 liv)och 130 000 vetvård och jag fick inte ens en fråga om besiktning. Inga reservationer. 2 år sen nu.

Men snälla, det gäller ju aldrig. Som sagt; det går inte att försäkra ett hus efter det brunnit ner.

Det är ju inte karens, det är ett grundläggande villkor.

jag har 2 vbl travare A1 försäkrade hos Agria utan reservationer o dessa tecknades utan vet. intyg.

Låter ju inte alls kul det heller. Bytte du bolag?

Jag pratar om vetvård A1, alltså rörelsestörning och hälta. Inte bara akut sjukdom.

KL
Det verkar ju som bolagen resonerar lite olika. Själv fick jag lov att visa besiktning UA för att få ta över redan befintlig försäkring när jag köpte min. Detta trots att hästen varit försäkrad i samma bolag i hela sitt liv och aldrig utnyttjat sin försäkring. Hästen hade dessutom en bonus på 20 % som hon blev av med iom köpet. Mycket märkligt tycker jag då det är hästen som varit skadefri, inte ägaren.
Däremot behövde jag inte visa några papper när jag bytte bolag

Fast hästar kan ju byta liv när de säljs och därmed utsättas för en annan skaderisk hos köparen än hos säljaren så jag förstår att man förlorar bonusen.

När jag köpte min häst för nio år sen tog jag också över försäkringen utan att behöva skicka in några papper. Vi skötte det via lokala ombudet som både jag och säljaren var i kontakt med.

Förvisso kan det vara så. Om en häst ska gå från skogsmulleliv till tävlingsliv är ju förutsättningarna ändrade. Men i detta fallet var det helt klargjort att hästen skulle användas till samma sak dvs. hobbyridning ( står till och med inskrivet i både köpekontrakt och besiktningsprotokoll). Föräkringsbolaget kan ju inte utgå ifrån att hästen ska få ett tuffare liv och därmed ta bort bonusar och kräva vet.intyg.

Bara flytt till nytt ställe, spring i hagen och byte av flock ökar ju skaderisken dramatiskt, och det är väl mer regel än undantag att hästen flyttar i samband med ägarbyte?

Jag har inga problem att se logiken i nollad bonus.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 693
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: ameo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka