Köpa oförsäkrad häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sommardag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 971
S

sommardag

Vad finns det för risker med att köpa en oförsäkrad häst?

Borde ägaren försäkra hästen innan man köper den eller går det lika bra att jag försäkrar hästen när jag köpt den?

Sv: Köpa oförsäkrad häst?

Hur gammal är den?

Risken är väl att försäkringsbolaget kan hävda att skadan funnits där innan de försäkrade hästen och de då ej betalar ut något vid skada/sjukdom som inte är akut och plötsligt trauma.

Men om hästen går igenom besiktningen så borde det vara hyffsat ok. Dock ska man komma ihåg det jag skrev ovan.

Hästen är 10 år. Måste den genomgå en vetrinärbesiktning innan man försäkrar den?

För att få fullständig veterinärvårdsförsäkring som täcker tex hälta och liknande så ja. Utan vet.besikting får du begränsat vet.vård och får alltså inte hjälp alls med kostnader vid hälta. Täcker enbart yttre trauma (som tex frakturer) och akut sjukdom (kolik etc) - men inte ledhälta och massa annat. Läs villkoren mycket noga!

Upp till 30k brukar man kunna försäkra utan intyg.

Kan vara kämigt att få fullvärdig vetvård. A6 tex funkar absolut utan besiktning. Men A1 brukar inte gå utan intyg på att hästen är UA om du inte lyckats flirta in dig bra hos säljaren.

Hos Folksam har det inte varit några problem.
Har bara ringt o beställt en försälring, A1 o full liv 30k. Ett importerat halvblod.

Jasså?? Frågan är ju egentligen hur bra det är. Man kan ju försäkra vad som helst för lik då och de får betala ut för vetvården efter att karrensen gått ut. Inte konstigt att det är svindyrt att försäkra hästar om de inte ens vill ha intyg på dem... Jag var iafl tvungen att skaffa intyg på min förra häst - ostartad 2 årig travare som skulle gå som ridhäst. Hon var livförsäkrad för 10k. Gick absolut inte få A1 utan intyg. Och det var Folksam. Har aldrig haft annat.

Ja, nu hade jag besiktningsprotokoll men de ville inte se detta.
Bra eller inte, berättar bara mina erfarenheter :-)
Sen kan de säkert neka ersättning om det är tydligt att det är en gammal skada.

Jag skulle se till att säljaren försäkrar hästen innan jag köper den så att jag kan vara säker på att hästen går att försäkra utan reservationer.

När jag köpte min häst och skulle skicka honom på transport genom hela Europa för att få hem honom till Sverige frågade jag försäkringsbolaget vad som gällde vid exempelvis transportsjuka och då sa de att det är en månads karens på sjukdomar. Akuta skador, däremot, det börjar gälla med en gång.

Håller med den som tidigare skrev att du ska låta säljaren teckna försäkring. Den kan du sedan ta över.

I mitt fall, som köpte en oförsäkrad och relativt billig unghäst som inte skulle försäkras till så höga summor, ville försäkringsbolaget bara ha en kopia av besiktningsprotokollet. Ingen besiktning krävdes.

Risken är den vanliga. Bolaget hävdar att det som uppkommer som inte är klar olycka är skada som förelegat innan de försäkrade hästen.

Har du en klar bild över hästens hälsa, vad den blivit behandlad för tidigare etc?

För att få fullständig veterinärvårdsförsäkring som täcker tex hälta och liknande så ja. Utan vet.besikting får du begränsat vet.vård och får alltså inte hjälp alls med kostnader vid hälta. Täcker enbart yttre trauma (som tex frakturer) och akut sjukdom (kolik etc) - men inte ledhälta och massa annat. Läs villkoren mycket noga!

Det stämmer inte.

Har haft hästar utan bes som fått precis lika mkt veterinärvård som de som varit bes

Och jag har varit med om flertalet hästar som måste vetbesiktas för att få fullständig vetvård. Så du kan inte säga att mitt ''påstående'' inte stämmer.

Får jag fråga varför försäkringsbolagen då vill ha vetintyg på hästar om det inte behövs? Verkar lite omständigt.

Och jag har varit med om flertalet hästar som måste vetbesiktas för att få fullständig vetvård. Så du kan inte säga att mitt ''påstående'' inte stämmer.

Får jag fråga varför försäkringsbolagen då vill ha vetintyg på hästar om det inte behövs? Verkar lite omständigt.

Det är bara travare och galoppörer som måste göra besiktning för att få en vetförsäkring som gäller för hälta även vid lägre livbelopp för andra raser behövs inte det för A1 upp till 30 däremot har bolaget rätt att skicka ut ett av sina ombud att titta på hästen och göra en sk enkel ombudsbesiktning sker oftast inte om du tecknar försäkringen direkt med huvudkontoret men om du går via ombud så vill de ofta kika på hästen.
Över 30 är det besiktning för alla raser.

Citat:
Ursprungligen postat av Görel
Jag skulle se till att säljaren försäkrar hästen innan jag köper den så att jag kan vara säker på att hästen går att försäkra utan reservationer.

Det skulle jag också gjort!!

Jag med.
Sen är det väl rekomenderat, om det skulle hända hästen något innan den står i köparens stall?

Okej. Då är jag med :)

Så då är ju frågan till TS om besikting behövs eller ej - vad ska hästen livförsäkras för?

Tycker ändå att det är konstigt att man inte behöver intyg på billigare hästar för vetvårdsdelen. Det kostar ju lika mycket för försäkringsbolagen att få en billig häst haltfri som en dyr. hur tänkte man då? För som det är nu kan ju jag i sådana fall köpa ett halt halvblod för 5 000 och sedan låta försäkringen täcka skadorna när karensen löpit ut. Visst - det är bedrägeri. Men det lär förekomma om de inte behöver intyg på att de är friska när de försäkras in. Eller litar man helt enkelt på att folk ska vara ärliga?

jag tycker inte att det är fel att ha intyg på alla hästar oavsett pris och ras för vetvårdsdelen. :)

Men vetvård är väl till för skador som inte kan förutses, typ sårskador, kolik mm?

Vill man även ha med för hälta/rörelsestörning är det besiktning som gäller som jag förståt? Just för att bevisa att en ev hälta inte kan bero på något som fanns där innan som uppkom senare.

Eller har jag fel då?
För de verkar vara noga med att skydda sig mot sånt som funnits innan försäkringen togs i bruk eller ändrades.

Min varmblodstravare fick jag inte försäkra annat än vetvård m reservation för hälta/rörelsestörning pga ålder och då krävdes inget vetintyg eller besiktning för det. (Han hade ej försäkring innan och hästen var 13 då jag köpte honom).

De menade på att eftersom att försäkringen endast täcker akuta eller yttre trauman så behövs inget besiktningsintyg.

Så lätt tror jag inte det är att luras heller. Tex att låta en sårskada med hälta vara okontrollerad en längre tid på att invänta en försäkring. (kanske dåligt exempel)

Senast ändrad:

Upp till en viss summa behövs inte vetintyg, vetvården du får baseras inte på vilken summa du väljer att värdeförsäkra din häst.

Vi har tex värde 10 000kr och vetvård 100 000kr.

Har köpt många hästar obes och aldrig någonsin blivit tvungen att lämna ett vetintyg för att kunna försäkra dem

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 693
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: ameo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka