Köpa obesiktat släp - hur flytta det?

Sv: Köpa obesiktat släp - hur flytta det?

Släp går under bilens trafikförsäkring, så jag behöver inte försäkra släpet separat för att få dra det.
Enligt polisen som jag fick prata med är det helt lagligt för mig att dra släpet till min brors verkstad sålänge vi ställer på släpet först, undviker större städer och kör närmaste vägen.

Mao: Jag får släpet till verkstad utan att hyra kärra! :)
(Att köra olagligt var aldrig ett alternativ.)

*kl*

Låt mig presentera Vilma! :)
DSC_0582-1.jpg

Det blir du säkert nöjd med.

Rie
haft Dalavagnar 1977-2011.

Fin:)
hmm..är inte det där..österbybruk..?

Senast ändrad:

Jo det gäller..

Om du besiktat fordonet och fått underkänt (får köra en månad), gjort en efterkontroll och fått underkänd (får köra ytterligare en månad) och sedan andra efterkontrollen blir den underkänd igen du har du enbart en vecka du får köra den. Sedan efter det måste fordonet godkännas för att över huvud taget få köras på väg igen. Och detta gäller även om besiktningen gått ut utan att man gjort något.

Du missar en sak och detta gäller enbart om den blir underkänd pga 1or i protokollet, 1 or anses inte akut trafikfarligt därfår får du köra med det en månad, får du däremot 2 or = körförbud får du inte köra med den 1 månad utan då måste den besiktigas igen först. Finns tom fall som inte ens fått köra från bilprovningen utan fått hämta dem på bärgare därifrån tex vid obefintliga bromsar.

Fin:)
hmm..är inte det där..österbybruk..?
Jo... köpte släpet norr om Österby och passade på att kolla lufttrycket på Shell.
Det är ett jättevälvårdat släp som jag fick för ett oslagbart pris.

Brorsan ska laga sprickor i taket, sätta in en rosettventil, tvätta hela släpet och kanske byta stödhjulet.

Var skulle ni sätta ventilen?
Det finns redan en takventil.

Var kan man hitta billigt galonöverdrag till reservhjulet?

Vi fick 2: or på vår släpkärra och fick köra. Vi var däremot tvunga att besikta om den inom 1 månad annars blev det körförbud.
Ett däck och hål i golvet.

Får du 2: or på en bil får du ju köra.

Att bromsar inte fungerar eller om en fjäder är av mm anses som trafikfarligt och då blir det spanskflagg.

Systemet med 1: or 2: or och 3: or försvann för några år sedan.

Men sist jag fick en etta (en halvljus lampa som satt fel) blev jag ålagd att ordna det själv jag behövde inte komma tillbaka.

Du missar en sak och detta gäller enbart om den blir underkänd pga 1or i protokollet, 1 or anses inte akut trafikfarligt därfår får du köra med det en månad, får du däremot 2 or = körförbud får du inte köra med den 1 månad utan då måste den besiktigas igen först. Finns tom fall som inte ens fått köra från bilprovningen utan fått hämta dem på bärgare därifrån tex vid obefintliga bromsar.

Nää 2or är det normala som du får när du blir erlagd efterkontroll. Och det är inga som helst problem att köra med bilen om du får 2or. 2X heter det om du får ett fel som du skall åtgärda själv och slipper efterkontroll. Tex lampa ur funktion.

Det du pratar om körförbud är spanskflagg som ZaNdRoRiA skrivit och det har jag inte ens tagit upp. För det har inte ens med saken att göra iomed att du inte ens får starta skiten då.

Senast ändrad:

Jo... köpte släpet norr om Österby och passade på att kolla lufttrycket på Shell.
Det är ett jättevälvårdat släp som jag fick för ett oslagbart pris.

Brorsan ska laga sprickor i taket, sätta in en rosettventil, tvätta hela släpet och kanske byta stödhjulet.

Var skulle ni sätta ventilen?
Det finns redan en takventil.

Var kan man hitta billigt galonöverdrag till reservhjulet?

Kul att du gjorde ett fynd :)

Rosettventil skulle jag sätta mitt på skötardörren och en till på motsatt sida.
Jag skulle även montera en extra takventil, jag har en solcellsdriven.
Ventilationen är så gott som alltid fördålig i typ alla släp nya som gamla :/
Att montera en taklucka är också himla bra, men de är ju tyvärr lite dyrare.
Om du kommer på att montera en taklucka skulle jag välja en genomskinlig så du och hästen får lite extra ljus där inne :)

Det är kul att hotta upp gamla släp :p

Nu är Vilma besiktad och klar! :)
Mamma sydde ett skydd till reservhjulet.

DSC_0635-1.jpg

DSC_0636-1.jpg

Du får göra de resor som krävs för att få bilen lagad igen, enligt baksidan av mitt besiktningsprotokoll. Kan vara bra att veta om man blir stoppad så man säger att man är på väg till/från verkstad eller motsvarande...

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Fetaost
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 556
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna