Köpa nytt eller beg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 1 935
F

Fladde

Jag ska köpa ny hästransport i sommar och har en häst som aldrig innan hon kom till mig haft problem med och åka transport men så började våra turer tyvärr med ett 10 tal klinikbesök som inte har varit så roliga.
Så hästen blev till slut väldigt svårlastad vilket är förståligt.
Men nu undrar jag om man har en "svår" lastad häst vad är bäst köpa ett helt nytt där det aldrig innan åkt en häst eller köpa ett beg som där har varit hästar i innan?

/Madde

Sv: Köpa nytt eller beg?

Det bästa är väl att få hästen trygg och säker på att åka igen. Och då tror jag inte det spelar så stor roll om det är ett beg. eller helt nytt släp.
Jobba på den biten istället är min ide! :)

Endel hästar åker bättre i vissa släp vet jag, isf om det är så, så får man nog prova sig fram.
Själv är jag bortskämd med hästar som kliver in i vad som helst. (Ja, förrutom gammelfjordan då :angel: )

Jo.
Men innan jag kan öva måste jag köpa ett nytt.
För släpet jag har är inne på "behandling"(målas m.m..)
Så när det kommer hem ska det ut på annons och förhoppnongsvis va sålt rätt snabbt.

Senast ändrad av en moderator:

Vad åkte hon innan hon kom till dig?
Att gå tillbaka till något "normalt" eller något hästen är van till kan vara en idé.
Själv har jag en häst som hatar mörka transporter :smirk:

Jag vet att hos den som sist ägde henne i Danmark åkte hon mycket och alltid i lasbil.
Hos "hästhandlaren" åkte hon också lasbil.
Jag har inga planer på lasbil.
Men hon var lätt lastad när jag fick hem henne.

Även om det är obehaligt för hästen att åka till vet. så har hon antagligen inte gjort illa sig eller fått ont efter att hon varit där, det fanns ju antagligen där fast inte lika framträdande. Hoppas du förstår vad jag menar :p
Vad har ni nu?
Kanske satsa på något stadigare?

Det har nog både gjort ont och varit obehagligt.
Efter vissa behandlingar har hon fått jätte ont och hon är inte specilt lätt behandlad så det har blivit en del obehagliga saker tyvärr :crazy:

Just nu har vi en Värmlandsvagn 01:a.
Den är jätte stabil och bra att köra i och hästen åker super i den.
I örjan var det inga problem och lasta henne i den.

Svårt att råda, men ett tips kan vara att leta efter en transport som är ljus invändigt! Det kan hjälpa hästen då den slipper kliva rakt in i ett mörkt hål.
Nytt eller beg? Ja, köp det du tycker passar dina och hästens krav på transport. Jag har valt att köpa mig en ny eftersom den modell/märke som passar våra behov och krav inte finns beg än så länge (väldigt få ex iaf)!

//Alice

Jag har inte ngt transportråd, men det är en risk att lastningsproblemet kommer att kvarstå även om du köper ny transport.

Vi har haft samma problem, hästen vägrade att kliva på transporten efter otaliga klinikbesök. Jag har "övat", så numera knatar han på transporten lika villigt som tidigare - i samma transport.

break_a_leg skrev:
Jag har inte ngt transportråd, men det är en risk att lastningsproblemet kommer att kvarstå även om du köper ny transport.

Vi har haft samma problem, hästen vägrade att kliva på transporten efter otaliga klinikbesök. Jag har "övat", så numera knatar han på transporten lika villigt som tidigare - i samma transport.
DEt var precis det som var min tanke. :bow:

Vad är annledningen till att du ska köpa en ny transport? Är det för att hon är svårlastad eller har du andra skäl? För om det bara handlar om att hon är svårt att lasta skulle jag nog rekomendera att träna på ditt nuvarande släp. Har hon åkt bra i det innan så kan hon nog åka bra i det igen så småningom.

Det har varit på G länge med ny transport.
Men vi har varit i stort behov av den under tiden hästen var skadad.

Jag vill byta till ett släå med sadelkamare.

Oj vad svårt att råda om det. Stort, ljust med bra ventilation. Men som ngn sa verkar hästar gilla olika saker.

En häst jag hade tidigare hatade att åka släp (transporten var en mörk liten gammal rackare som följt med på köpet :)). Den hästen åkte definitivt bättre i ett större släp med stora fönster fram i taket. MEN kompisens häst kan inte åka i ett släp med såna fönster utan får panik (ja de fick t.o.m. sätta grumlig film av duschtyp på fönstren för att kunna använda sitt splitternya släp). Man kan alltså inte veta.

Men kan du inte hyra ifall du är intresserad av ngn särskild modell? Du kan ju eventuellt köpa en begagnad av den sorten. Om du känner att du har råd kanske du ska köpa nytt. Vi tyckte att begagnade kändes omotiverat dyra. Äh va fan, jag erkänner att det var kul med ett nytt också ;)

Hade jag råd, och fick välja fritt, hade jag velat ha följande kritierier för en transport till min rädda häst:

Stabil, bra väghållning, ljus invändigt, bra ventilation, gott om utrymme i fram för huvudet och halsen, bra bommar som ger stöd både framåt och bakåt, stor skötardörr (helst två st en på var sida). Eventuellt fronturlastning så att man kan variera vilket håll man lastar ur.
Släpet ska helst vara nytt, eller obetydligt begagnat.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst förmedlade genom vår djurkommunikatör att han önskade att det var mjukt på sidorna.... :o Han gillar inte att åka, men vi övar.

låt henne åka transport även när hon inte ska nånstans. kör bara en lite vända och låt henne komma hem igen, åk någonstans, lasta ur, låt henne äta, åk hem..
så att hon inte behöver förknippa transporten med att åka till vet. varje gång..

ett nytt släp luktar just "nytt" (plats etc.) vet att en kompis häst inte gillade det någe vidare alls..
kanske köpa en släp som bara är 1-2 år ?

Det jag mäst är nervös för är att om vi nu köper ett nytt så går hon inte in :crazy: :(

Men med träning ska väl det gå

Du verjkar ha en relativt ny och fin vagn. Tror du att det blir bnättre med en ny? Jag skulle satsa på en ljus och rymlig isånna fall. Gärna med dörrar bak, ex boj. Det är väl bara att träna. Låna el hyr olika transporter tills hon känner sig trygg!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 875
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 785
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 259
Senast: Sassy
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 816
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna