Köpa ny säng till 1,5åring

feel

Trådstartare
Dottern är 19 månader och sover i sin spjälsäng, men hon ogillar verkligen den... tror hon känner sig instängd och snart kan hon klättra över. Har provat med att sätta stödplanka på ena sidan men den är så låg så hon trillar över (väldigt rörlig i sömnen).

Så måste införskaffa en ny säng åt henne, men vet inte riktigt hurdan. Läste att många verkar köpa en resårmadrass och sätta direkt på golvet, men det är nog inte ett alternativ här för då hade hon trillat ned efter 5 minuter.

Vad har ni för sängar till era små?

Sv: Köpa ny säng till 1,5åring

När vår stora kille skulle byta säng så skaffade vi en växa-säng modell äldre, med kanske 1,5 dm hög kant runt om. Han sover nog lugnare än din för han har aldrig vart i närheten av att ramla ur.

Dottern är 19 månader och sover i sin spjälsäng, men hon ogillar verkligen den... tror hon känner sig instängd och snart kan hon klättra över. Har provat med att sätta stödplanka på ena sidan men den är så låg så hon trillar över (väldigt rörlig i sömnen).

Så måste införskaffa en ny säng åt henne, men vet inte riktigt hurdan. Läste att många verkar köpa en resårmadrass och sätta direkt på golvet, men det är nog inte ett alternativ här för då hade hon trillat ned efter 5 minuter.

Vad har ni för sängar till era små?

Vi köpte en begagnad till sonen när han var ca 1 år och 8 mån. Blev en från IKEA som man kan dra ut (de säljer den ej längre). Vi satte upp en extra planka ut mot gilvet då han trillade ner nästan varje natt. Lillebror på 1½ år kan inte komma ner från den sängen. Ej heller upp.

I länken ser du bilder när han fick den. Det bästa med denna är att madrassen är i 3 delar, så nu har vi 2 delar i och den tredje sitter som en gavel så han inte slår huvudet i huvudändan:) Vi har inte heller plankan på sängen på dessa bilder. Vi har inte bestämmt hur vi gör med lillebror ännu, men vi ska försöka hitta en likadan säng då vi varit otroligt nöjda med den!

* Länk borttagen av moderatorn *

Senast ändrad av en moderator:

Min dotter fick en växasäng när hon var drygt 1år. Hon fick en växasäng där man fällde ned gavlarna. Även den madrassen var tredelad så de korta madrassdelarna satt i gavlarna så när man fällde ner båda så blev madrassen hel.
På den var det en planka så att hon inte kunde rulla ur den. Den satt så att övre delen var kanske två dm ovanför sängen. Hon ramlade aldrig ur den sängen och plankan satt så att vid fotänden tog den slut så att hon enkelt tog sig i och ur sängen själv.
Vi var väldigt nöjda med den sängen.

En kompis skaffade en 120 cm bred resårmadrass till sin son som stod direkt på golvet och eftersom den var så bred så rullade han aldrig ur den. I början hade hon kuddar nedanför för säkerhets skull.

Även om ditt barn rör sig mycket nu så är det inte säkert att hon rör sig lika mycket när hon får en större säng och inte känner sig så instängd.

När vår stora kille skulle byta säng så skaffade vi en växa-säng modell äldre, med kanske 1,5 dm hög kant runt om. Han sover nog lugnare än din för han har aldrig vart i närheten av att ramla ur.

En sån säng har barnbarnet 19 mån och hon trillar inte ur i sömnen men kan kliva över kanten om hon vill ur sängen

Dottern är också mycket mycket rörlig under natten. Vi valde att skaffa en 120 resårsäng + bäddmadrass att ha direkt på golvet och hon har aldrig trillat ur. Vi brukade lägga större kuddar under bäddmadrassen ifall att.

Vi köpte en 140cm bred säng till sonen. Han fick den strax innan han fyllde 1 år men börjande inte sova i den förren runt 1,5. Det är supersmidigt när han vaknar på natten tex. Då är det bara att krypa ner i hans säng och somna om tillsammans. Han har ett dubbeltäcke så man behöver heller aldrig fajtas om täcket.

Vi har sängen direkt på golvet i hans rum. Han leker ganska mycket i sängen både själv och tillsammans med kompisar.

Funkar dessutom utmärkt att lägga 2 st 3åringar tillsammans i den. Bästa kompisen har sovit över några gånger och då ligger de tillsammans. Supersöta!

Vi ångrar verkligen inte att vi köpte en rejäl säng direkt!

Mvh Miks

Vår dotter, 1,4 år, sover sen ett par veckor tillbaka i en växasäng. Hon är också väldigt rörlig och det största probelmet har varit att hon slår i huvudet när hon sover, men jag har lagt ett täcke över huvudänden så fungerar det bra.

Det är en gammaldags med lite högre kanter så hon ramlar inte ur. Hon är dock för lat för att stiga ur den själv. Sitter i sängen på morgonen och ropar "heeej" :love:

Vi köpte en 140cm bred säng till sonen. Han fick den strax innan han fyllde 1 år men börjande inte sova i den förren runt 1,5. Det är supersmidigt när han vaknar på natten tex. Då är det bara att krypa ner i hans säng och somna om tillsammans. Han har ett dubbeltäcke så man behöver heller aldrig fajtas om täcket.

Vi har sängen direkt på golvet i hans rum. Han leker ganska mycket i sängen både själv och tillsammans med kompisar.

Funkar dessutom utmärkt att lägga 2 st 3åringar tillsammans i den. Bästa kompisen har sovit över några gånger och då ligger de tillsammans. Supersöta!

Vi ångrar verkligen inte att vi köpte en rejäl säng direkt!

Mvh Miks

:bow:
Men det där ska jag ta med mig! Shit vilken kalas ide!!

Jag skulle nog inte köpa en 140-säng men väl 120 tror jag om/när sonen vill ha egen säng. I dagsläget delar vi på en 160 utan något stopp på hans sida och han ramlar inte ner. Vill ha en rätt bred säng så barn och vuxen får plats att läsa saga, prata och mysa samt eventuellt sova ihop, även om jag nog snarare tänker mig att barnet kommer till den vuxne om barnet har svårt att sova.

Kan inte riktigt se poängen med växasängar, är det platsbrist som gör att man inte köper en fullstor? Eller är det just kanterna som gör att man köper växasäng?

Kan inte riktigt se poängen med växasängar, är det platsbrist som gör att man inte köper en fullstor? Eller är det just kanterna som gör att man köper växasäng?

Vi köpte den billigt av min sambos jobbarkompis, därför blev det en sådan :) Annars hade vi nog köpt en 200x90-säng eftersom sonens rum är så litet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
11 567
Senast: Imogen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 622
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Har hängt här rätt länge men bara läst trådar, kände dock att jag har ett problem att skriva av mig om och få andras tankar kring :)...
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Lavinia
·
Småbarn Rasmus har fått sin växasäng nu och målet är att han sover helt i den minst 1 månad innan det är dags för lillasyster att sova där. Så...
Svar
14
· Visningar
4 309
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka