Köpa ny ridhjälm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nekko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 707
N

Nekko

Jag tänkte skaffa ny hjälm, eller rättare sagt önska mig en fin ny hjälm i 30-års present då min gamla "champion showring" är 10 år gammal och har varit med om en hel del... Vad rekomenderar ni för hjälmar? Jag vill ha en snygg, funktionabel och säker hjälm. Den skall heller inte se ut som jag har fått en stor jordglob på huvudet. Prisklasser? För tio år sedan var det modernt med gröna och blå hjälmar ( till och med rosa fanns det, fy!).. Hur är det nu? Ska man bara ha svart om man skall vara lite trendig? Inte för att jag bryr mig så mycket i den frågan, rider ju mest hemma i skogen...

Sv: Köpa ny ridhjälm

Det viktigaste är att hjälmen sitter Bra på ditt huvud. Så pröva förtst div. olika modeller
och märken som finns och se till att ha ett par hjälmar att välja bland. Det finns extremt många olika sorters hjälmar att välja bland numera. Det finns lättviktshjälmar från t.ex. Troxel som är populära, det är lite mer 'cykelhjälmsvariant' på dessa. Det är sköna, extremt lätta hjälmar som är luftiga och bra om man rider och blir svettig ofta.

Sedan finns det andra mer kanske 'mordernare' lättviktshjälmar eller vad jag nu ska definera dem till. De är ofta populära bland hoppryttare men även bland vissa motions och hobbyryttare. Originalet är ju GPA hjälmen från Pikeur som finns i lite olika varianter. Sedan finns det även en mängd kopior som är bra och mkt billigare.

Utbudet med sammetshjälmar är oändligt. Finns med och utan läderhakband osv.
I olika färger m.m.

Men det är ju en smaksak med vilka hjälmar man gillar och inte. Men se framför allt till och köp en som sitter bra. Fundera lite på vad du har för syfte med din ridhjälm också.
Fördelen med lättviktshjälmarna är ju att de är så himla luftiga. Vissa sammetshjälmar får jag till och med ont i huvudet av om jag rider med dessa när det är alldeles för varmt, då riktigt kokar de ibland! Sedan brukar sammetshjälmar bli väldigt äckliga efter ett tag. Upplever själv att en lättviktshjälm känns mycket fräschare och inte luktar.

Ang. färger så är det mest en smaksak. Jag tycker man ser alla möjliga färger ute på tävlingar (åtminstone) lokala numera. Men själv så tycker jag väll att man kan matcha lite med övriga ridkläder, men att de ridhjälmarna som är lite mer diskreta - också är de som är snyggast. Alltså då syftar jag på färger som Grå, Svart, Brun, Marinblå framför allt. De färgerna tycker jag är allra snyggast. Grönt verkar inte vara så poppis längre av någon anledning men visst händer det att man ser en grön hjälm lite här och var.
Någon gång då och då ser jag även vinröda hjälmar. Men svart är ju en färg som funkar till allt! Men det är helt klart en smaksak så välj den färg som du tycker bäst om!

Jag har själv ägt Fyra ridhjälmar i mitt liv.

Första var en sammetshjälm från Wembley, en svart. Den är ju väldigt traditionell i utseende och funkar alltid. Sedan så skaffade jag en Charles Owen Showhat (sammetshjälm) då kände jag för en annan färg så det blev en marinblå. Sedan vann jag en hjälm i tidningen Hästmagazinet och då valde jag att ta en svart Troxel Spirit (lättviktshjälm, cykelhjälmsvarianten) och sista hjälmen jag införskaffade var en lättviktshjälm av den lite mer 'populärare' varianten som hoppryttare ofta har; en GPA titanium.

Wemblyhjälmen kostade väll kanske 500:- då, Troxelhjälmen kostar väll runt ca 700:-
nu tror jag (tror det står nåt på 800:- på Keflys hemsida) men har för mig de går att få tag på billigare för ca 500-600:-. CO Showhaten kostade precis under tusenlappen
och GPA Titaniumhjälmen kostade ca 3200:-.

Själv är jag dressyrryttare, men skulle man placera in mina hjälmar som jag har och har haft (Troxelhjälmen numera såld pga. jag hade ett överflöd av hjälmar) så skulle jag väll anse att Wemblyhjälmen var en typisk, ganska traditionell ridhjälm som passar in i alla kategorier egentligen. Troxelhjälmen är populär bland främst distansryttare, CO:n
förekommer hos många dressyrryttare och GPA hjälmen används av väldigt många hoppryttare.

Sv: Köpa ny ridhjälm

Jag har en Charles Owen Showjumper (en blå m ljusa läderband) som är suverän. Mkt nättare o sitter mkt bättre än champion o dom andra "vanliga" sammetshjälmarna.
Min kostade runt 2000 för några år sen men en kanonhjälm!
Innan den hade jag en Charles Owen Showhat, den har vanliga band (alltså inte i läder). I övrigt i princip samma tror jag. Kostade för några år sen 900 kanske?

Köpt båda på www.henrikssonsridsport.se

Sen finns ju John Whitaker-hjälmen. Liknar showjumpern men är lite mer "långsmal" eller vad man ska säga. Malin Bayard & Peter Eriksson m fl har såna hjälmar. Oxå snygg, funderar på att köpa en sån!

GPA-hjälmarna e oxå snygga, har provat såna men tkr dom ser stora ut på mej. Annars har dom bra ventilation o så. Den billigaste modellen kostar 2500 ungefär tror jag, men det finns mååånga kopior som e billigare, bla har Jacson en, IRH för runt 1200-1500.

Liknande trådar

C
Utrustning Jag insåg att det va dax för en ny ridhjälm. Ny häst har jag ju, så en ny hjälm man vara bra, den senaste hjälmen är köpt för 10 år sen...
Svar
12
· Visningar
1 375
Senast: Cronis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka