Köpa ny häst...

Totola

Trådstartare
Ni som är "låsningsfreak" eller liksom min far är petiga med att få bort alla spänningar/låsningar som finns hos hästar för att få dem prestera maximalt och därför blir lite paranoida - hur vanligt tror ni det är med hästar som är 100% fräscha?

Är inte aktuellt för mig att köpa någon häst nu eftersom jag planerar att plugga framöver och kommer ha kass ekonomi MEN jag har sagt att nästa gång ska jag kolla igenom hästen pedantiskt och verkligen välja en som är så fräsch som det bara går (men ändå riden mycket så man ser om det är något som kommer fram först vid ridning) och DÄRIFRÅN välja en häst som passar mig utseende- och personlighetsmässigt.

Har "bara" haft två hästar tidigare och bägge har varit väldigt ofräscha muskulärt sett men iaf den ena blev bättre hyfsat snabbt, den andra är bättre men absolut inte "bra". Det tråkiga är ju att psyket när man ska jobba blir ganska påverkat, är ju lätt att hästarna blir anti om de känner sig stela eller något tar emot.

Som det låter som på min far så är det ytterst sällsynt med hästar som är 100% fräscha. Även om de går igenom en veterinärundersökning utan anmärkningar kan de ju vara lite sneda i höfter/framdel, ha spänningar efter sadel t ex eller blockeringar som man inte märker förrän man kommer till ett läge där hästen har svårt att utföra en viss sak..
Vad tror ni? Hur många "perfekta" hästar finns det procentuellt sett? Är det jag som sett mest rötägg eller hästar med taskig utrustning/taskig ridning, eller är det så ovanligt med hästar som är 100%?

Sv: Köpa ny häst...

Det är ju inte bara dålig utrustning som kan ställa till det. En häst kan lyckas göra mycket i en hage om dagarna...
Min kiropratktor brukar skämta om detta och han kallar hagen för sin bästa kund. För genom alla år han behandlat hästar så är det oftare beroende på att hästen gjort något i hagen än dålig utrustning eller felarbetad häst.

Man kan ju även fråga sig hur vanligt det är att vi människor är raka i våra kroppar...:angel: Och då även hur detta påverkar våra hästar...:crazy:

Jag tror att såvida hästen inte kontinuerligt kollas av equiatriker/kiropraktor/etc så är det vanligare att de är sneda/spända/etc än att de inte är det. (sen kan de vara det fast de kollats med, men det är en anna historia).

Däremot, så går de igenom vetbes UA har jag personligen utefter egen erfarenhet svårt att tro att de ska ha någon form av problem som inte är lösbart hyfsat lätt.

Nya damen här gick UA genom vetbes. Sned bäcken, sned bog, låst nacke och käke. Vassa tänder. Gav ju klart positiv skillnad när de var åtgärdat. Samtidigt, jag köpte ju hästen på vad jag såg vid provridningen och med en UA vetbes i botten. Dock tyckte jag redan på povridningen att hon kändes lite låst åt vä, och hon har rättats i sin nacke förr. Men känner jag på provridningen att det är en trevlig häst, och den går genom vetbes UA så ser jag inte det som att 'den kanske är sned, bäst att inte köpa', utan snarare 'och om man kollar upp den så den inte är sned/har spänningar blir den nog ännu bättre'.

Och som sagt, det mesta ordnar de ju i hagen (elelr varför inte i boxen *sucka*), och jag skulle inte rata en annars trevlig häst för att den hade spänningar/var sned, det är saker som man kan åtgärda hyfsat lätt.

Är de däremot påverkade av sins nedhet så de inte går igenom vetbes, är orena osv så köper jag inte. Men då bryr jag mig inte om ta reda på varför heller, utan går de inte igenom vetbes så hejdå. Sen, om den häst kändes väldigt låst, gick igenom etc, så skulle jag kolal med equiatriker innan köp.

Jag har haft 'turen' att alltid ha arbetsvilliga, trevliga hästar som gärna jobbat trots snedheter (inte så bra alla ggr, men) så jag har aldrig haft problem av att hästen inte velat jobba pga muskeltrassel etc. Däremot är det inte alltid de KAN jobba.

Ungstoet blev sned av en vurpa i hagen, tyvärr lätt att gå tillbaka vid vurpa/annat. Hon får ledproblem om man inte rättar det i tid. Hon är rättad en miljard ggr.

Valacken är rättad tre ggr, gång ett kan han gjort vad som helst, gång två gickd et tillbaka lite troligen pga hagrelaterat, och gång tre var han riktigt ruskigt sned efter att ha rullat fast i boxen.

Fullblodet är rättad en gång, inte haft ÅB.

detta fick mig att tänka på en sak... hur många är det som rider för att få hästen lösgjord och hur många är det som rider av andra anledningar och mål? procentuellt sett??

men faktiskt... om hästen inte har ett gravt återkommand problem i kroppen så brukar det räcka med ett bra ändamåls anpassat ridpass.
dvs. är hästen lösgjord i ridnningen behöv ingen kirropraktor, kotknäckare eller equiterapeut.

men faktiskt så tycker jag själv att boxen minst är lika farlig som hagen.... för nått år sen så rullade min häst fast under natten och dan efter kunde han inte fatta höger galopp... kirropraktor fixade det dan efter...

jag har samma kirropraktor till mig och hästarna, mig behandlar hon 2 gånger i månaden och hästarna ca 1-2 gånger per år

Det där med veterinärbesiktning litar jag tyvärr inte alls på när det kommer till muskulära saker. Den häst som inte blev fräsch hyfsat snabbt tyckte veterinärerna var fräscha när den kom till kliniken och tyckte inte det fanns något att kolla. Visst, DOM kanske inte skulle kunna ha gjort något ändå, men när det är en häst som uppenbarligen är stel och sned, MÄRKER dom verkligen inte det? :confused:
Och förra kusen hade (enligt tjejen jag köpte honom från iaf) fått klartecken att den var fräsch. Den hade kollats i samband med ett återbesök efter en sträckning. De var långt ifrån fräsch, dessutom hade den fått så slitna leder av att gå så såpass länge att dess "brukningstid" troligen förkortats med 4-5 år. Så fast man fick bort största delen av de muskulära felen var den inte "fräsch" för det =/.

Kanske borde satsa på en 4-5åring som inte hunnit skada sig i hagen? Om man lyckas hitta nån sån :crazy: för underhållsarbetet klarar jag, det är just det där att rätta till småfel som dom gått för länge med så det blivit stora fel som påverkat psyket och är svåra att rätta till.

Man kan ju även fråga sig hur vanligt det är att vi människor är raka i våra kroppar...:angel: Och då även hur detta påverkar våra hästar...:crazy:

Där har du en poäng... Kanske lika bra att jag skaffar en häst som är sned åt motsatta hållet än mig? :D
Nä men seriöst, är hästen bra som utgångsläge märker man iaf sina egna snedheter och kan rätta till dom, är det för illa får man väl jobba för hand eller tömköra nåt år! ;) eller leja en ryttare med rakhetsintyg... :rofl:

Det där med veterinärbesiktning litar jag tyvärr inte alls på när det kommer till muskulära saker.

Och jag tycker det beror VÄLDIGT mycket på vilken veterinär man har. De veterinärer jag litar på och använder mig av är bra på muskler. INTE lika bra som en kiro/etc, men tillräckligt bra för att 'remittera' till kiro/etc vid tveksamhet.

Sen att min vet i nästan ett år tyckte 'men hästen MÅSTE vara sned, är du säker på att den inte är det, den verkar jud et?' fast min dåvarande equiatriker sagt 'den är INTE sned' (den VAR sned, så in åt helvete..) visar ju bara att oavsett yrkeskategori så handlar det om vem man vänder sig till..

Kanske borde satsa på en 4-5åring som inte hunnit skada sig i hagen? Om man lyckas hitta nån sån :crazy:

Min högst ovetenskapliga erfarenhet - de är de unga som vurpar, rumplar och 'lyckas' med saker i hagen. Så jag skulle hellre isf välja en äldre, kontinuerligt kollad & fixad, samt riden.

Men som sagt, jag gör som i mitt första svar. Sen slinker det såklart säkerligen igenom någon som ändock HAR problem eller har sådana problem att de ovillkorligen FÅR problem som inte hunnits märka. Men man kan inte skydda sig mot allt. (Säger hon som köpte en fullt frisk ettåring som nödslaktades pga autoimmun sjukdom som tvååring. Ingen undersökning i världen hade kunnat skydda mig från den - både ekonomiska och ffa känslomässiga - förlusten)

Undrar om ni kanske vet? Kan en kiropraktor fixa till en bog som är sned? Hans vänsterbog sluttar mycket mer än höger. Någon sa att det kanske var vänster bog som kanske har "lossnat"??

Är det kanske värt att ta dit en kiropraktor? Eller är det en vet vag ska ha?

men faktiskt så tycker jag själv att boxen minst är lika farlig som hagen.... för nått år sen så rullade min häst fast under natten och dan efter kunde han inte fatta höger galopp... kirropraktor fixade det dan efter...
Det kan man förebygga genom att spika upp liggande läkt på väggarna.

Har bara haft en häst som legat fast 2 ggr det var pga att det inte fanns just där hon la sig.

fixade det för 5 år sen o har sen inte haft ngt problem mer.

Det är oftast att hästarna inte får fäste på väggarna som gör att de inte kan skjuta ifrån.

mkt möjligt. men jag har även sett hästar rulla fast för de ligger för nära väggen, under krubban eller snurrats fast av bensnöreb till näcket.
dessutom har jag murbruksväggar , utom boxdörren. så det är inte bara att slänga upp lite trä läckt. dessutom är det inte mitt stall så jag ska nog inte börja med ngt typ av bygg projekt....:angel:

sen var det exemplet just bara ett exempel, och inte så att jag hade problem med att den hästen gjord det förjämnan.

hejhopp!

Vill bara varna för krubbor av plast med metallram.

min häst sparkade in plasten på en sån o fastnade med skon i ramen när han skulle dra ut hoven.
Kunde ha gått riktigt illa:eek:

Det kan man förebygga genom att spika upp liggande läkt på väggarna.

Har bara haft en häst som legat fast 2 ggr det var pga att det inte fanns just där hon la sig.

fixade det för 5 år sen o har sen inte haft ngt problem mer.

Det är oftast att hästarna inte får fäste på väggarna som gör att de inte kan skjuta ifrån.

Och det kan gå åt skogen ändå..

Valacken fick en senskada på djupa böjsenan på ena bakbenet när han rullade fast. Han kom upp själv, och har antagligen lagt sig för nära väggen.

Men vad hjälpte det att han fick grepp och kunde skjuta ifrån och komma upp, när han skadade senan i 'frånskjutet'

Det går aldrig att helt skydda sig från olyckor, varken inne eller ute. Tyvärr.

Ni som är "låsningsfreak" eller liksom min far är petiga med att få bort alla spänningar/låsningar som finns hos hästar för att få dem prestera maximalt

Jag tycker att alla borde sträva efter det. Vad bra att du har en så petig far. Tyvärr märker nog inte större delen av ryttarna att deras häst har en låsning/spänning och bara driver på med pisk och sporrar fast hästen har ett problem som borde lösas först. Hade fler lyssnat lite mer på sina hästar tror jag att köerna till veterinär klinikerna kunde bli avsevärt kortare. Jag tror att många veterinär besök hade kunnat undvikas om de hade lyssnat på sin häst i tid och fixat ett litet problem i stället för att låta det bli ett stort problem med hälta etc.

Senast ändrad av en moderator:

Och det kan gå åt skogen ändå..

Valacken fick en senskada på djupa böjsenan på ena bakbenet när han rullade fast. Han kom upp själv, och har antagligen lagt sig för nära väggen.

Men vad hjälpte det att han fick grepp och kunde skjuta ifrån och komma upp, när han skadade senan i 'frånskjutet'

Det går aldrig att helt skydda sig från olyckor, varken inne eller ute. Tyvärr.

Nu är ju den här tråden ganska gammal, men kul att den blev uppad för nu är jag ju i hästköpartagen!:idea:
Det lär bli så att jag veterinärbesiktar och tar med mig lille far (som är bättre på att upptäcka låsningar o dyl. än mig) vid provridning för att kolla att det inte är något "stort" fel åtminstone.

Angående det där med skaderisken så var jag med om att medryttarhästen när jag kom till hagen hade rullat fast sig under staketet. Det var två rader trä med eltråd ovanför, troligen hade hästen rullat sig och råkat komma under med något ben och sen försökt sprattla sig loss men bara glidit under ännu mer (när vi kom dit var vänster sidas två ben under staketet och den låg nästan på rygg, även magen var delvis under staketet så den låg väldigt brett med bakbenet, sen hamnade även andra frambenet under).
Enda utvägen var att såga loss plankorna i staketet.
Hästen hade fått en mycket lindrig svullnad i senan, troligen sträckt sig i lårmuskulaturen och var allmänt medtagen, andades väldigt tungt men så har den lite astma också och hade kanske legat så halvt på rygg ett tag innan vi kom dit.

Det positiva var att ägaren fick anledning att kolla upp hästen. Vi tog ut ET två gånger,(vi "tog ut veterinär" också, min syster som bara har ett halvår kvar på vet. högskolan och enligt henne så var det ingen fara, möjligen att ta det lugnt ett par veckor och bara skritta) och då fick han även genomgång i resten av kroppen. När han väl kommit igång igen blev han väldigt fräsch och fin! :)

Ja, jag har nog väldigt mycket att tacka honom för. Mycket kunskap som man annars troligen inte ens tänkt på att man behöver lära sig. Särskilt vad gäller sig att klämma och känna efter spänningar och se rörelsestörningar. Sen kan jag ju inte själv rätta till det, men man vet ändå vikten av att regelbundet kolla upp hästen och att det inte är hästens fel om den inte presterar maximalt.

Han själv har blivit så petig pga att han pysslat med amatörtrav och hela tiden försöka hitta sätt att få hästarna prestera max utan att drabbas av skador. En tränare jag var för clinic för (som tävlat hoppning på landslagsnivå och efter det skolat om till dressyr på hög nivå) hade också anammat detta, han var inriktad på osteopati. Att han halkat in på det spåret var också för att få hästarna prestera bra UTAN att behöva rida tungt och tvinga hästen. Såna människor är guld! :)

Ang låsningar btw, det går inte tro fbl nu är samma fbl som jag köpte i nov. Kompisen som var med på provridningen men inte sett hästen sen dess, utbrast 'det är jättestor skillnad!*. Hela hästen rör sig annorlunda, helt annorlunda muskling, helt annorlunda kroppshållning etc. Och det hade jag aldrig lyckats med om inte equiatrikern släppt låsningarna =) (Sist, tredje el om det var fjärde besöket var han idel beröm och det fanns nästan ingenting kvar, och till och matte fick massvis med beröm för att ha skött jobbet och träningen mellan hans besök strålande =))

Nu nästa gång hoppas jag på en stjärna i boken (stjärna = ingen anmärkning, inget som behövde göras, får bara massage då för mysfaktorn)

Det låter kanon! :)
Fördelen med att skaffa en inte 100% fräsch häst är ju att man kan göra klipp OM man lyckas få till det. Men det är ju en fördel om det inte är sånt som är svårtillrättat eller att hela hästen är så spänd att det tar lång tid att reda ut allt. Tror inte jag har tålamod att vänta 1-3 år innan hästen blir fräsch nog att kräva något av en gång till :p (räcker med två sådana hästar hittills...)

lånar knapp av mig själv..

Jag har fått hem en video nu för att kunna få en förhandsblick på en häst (läs: ponny) som jag ska åka och provrida! :) Har ingen VHS-video själv så jag ska masa mig iväg till mamsen imorgon.
Nästa vecka blir det troligen att åka och provrida två hästar (om jag inte fastnar för den första);
Ett varmblod, valack 9 år som är riden akademiskt 1½ år och det lät som att den blivit riden en del innan det också. Har väldigt lindrig tuppspatt, hade haft ett snett bäcken men som ska vara tillrättat (vilket jag iofs har svårt att tro om den bara fått en enda behandling) fördelarna är att den verkar supersnäll i alla lägen, cool och lugn men arbetsvillig, OCH de har ridit för samma tränare som mig, och jag vet att den tränaren är petig med grunderna och duktig på att instruera så har de ridit för henne 1½ år måste de ha lärt sig nånting :p

Häst 2; är en ponny (147,4cm) kallblodtravare, riden 3 år men av en ung tjej som tävlat några gånger hoppning/dressyr på lägre nivå. Minus för åldern (15 år) å andra sidan sägs ju både ponnyer och kallblod hålla sig fräscha längre än vbl åtminstone :p och minus för att den troligen behöver en hel del stärkande skolning och tränas mycket grunder, den kan t ex inte fatta galopp från lugn trav utan springer in i galoppen. Stort plus för att den hittills verkar väldigt fin exteriört ridbarhetsmässigt, ser lagom grov (egentligen halv-ädel för ett kallblod) och kompakt ut, kvadratisk, fin halsansättning med mera. Verkar ha ganska bra psyke, stressar inte upp sig mer än vid hoppning och lite pigg vid uteritter.

Vad tror ni? Måste provrida först såklart innan jag bestämmer mig. Anledningen att det blir travare är av två anledningar: Egentligen var jag ute efter en foderhäst eftersom jag ännu inte hunnit spara ihop så mycket pengar MEN det är nästan omöjligt att hitta en bra foderhäst i nuläget att döma av annonserna. Triangelmärkta hästar, fölston, äldre travare, ELLER superlovande unghästar där ägarna kräver erfarna beridare med referenser i princip :p
Andra anledningen är att jag ändå är mest intresserad av AR och oavsett vilken häst man väljer kommer man behöva viss omskolning, möjligen med undantag för hästen som redan var en del omskolad men då behöver den ju ändå vidareutvecklas. Känns onödigt att lägga pengar på en dyr tävlingshäst som *bara* trissas upp prismässigt för att de har tävlingskapacitet när detta inte är något jag prioriterar. Annars skulle jag gärna köpt en välriden D-ponny men folk begär sjuka priser :crazy:

Det viktigaste för mig är att hästen inte har för mycket hyss för sig (stegrar/bockar/sparkas o dyl.) samt att den är snäll att rida ut på. pigg gör inget, men den får inte vara sån som absolut ska vända hemåt/testa/inte går att rida ut ensam på/är trafikrädd osv. Helt enkelt för att jag vet att jag inte kommer ha motivation att jobba bort det eftersom jag lätt tappar sugen för uteritter om man får för mycket negativa vibbar. Uteritter ska vara mysiga! :p Sen ska de helst ha hyfsat bra fysiska förutsättningar.

Den här damen var ju sned bäcken, sned bog, hade en rejäl käklåsning och en av de värsta nacklåsningar equiatrikern sett. Hon gick dock helt UA genom vetbesiktning (jag röntgade inte), och ingen hältehistorik.

Däremot rörde hon sig ju som en mardröm när jag köpte, medan hela hennes exteriör sa att hon BORDE kunna ha massor med gång. Så var ju på det jag köpte, det jag inbillade mig/tyckte borde finnas.

Men det som tagit längst tid har varit att flytta musklerna. Finns bilder i en annan tråd, kan lägga ut här med senare i helgen om jag kommer ihåg. Men hon hade en EXTREMT övermusklad hals och framdel, och väldigt lite bakdelsmuskler. Equiatrikern tyckte bara 'jag är ju INTE förvånad att hon inte ville springa, jag är mer förvånad ATT hon kunnat springa - alls'.

Men redan efter första behandlingen så syntes det ju stor skillnad, jättestor. Dock har det ju (mycket pga att hon blev konvalescent och avställd) tagit lång tid att muskla om. Men nu har hon briolerbak, det har sagt POFF sista tiden och massvis har lossnat (det har ju förändrats sakta men säkert hela tiden, men nu på två veckor, ingen ridning heller, så har det formligen kommit upp muskler bara pang poff'.

Och hon rör sig otroligt trevligt, har en trav som jag knappt kan rida all ggr *rodnar*, och jag fick verkligen EXTREMT mycket häst för pengarna. Och hon är även mentalt en helt annan häst, hon är glad, busig och ffa så märks det att hon känner sig 'stark och frisk' (såpass att hon överskattar sin egen styrka ganska ofta just nu, och tar i så hon kräks.. *s*).

Livet leker helt enkelt om du frågar henne. Och jag köpte henne i november, så så himla lång tid tog det inte, spec om man betänker att hon stått flera månader för en traumatisk knäskada, haft trassel med en djup, segdragen hovböld sen i slutet på vintern, och jag haft etts jå att hitta ett bett som fungerar (hon har smärtminnen av ledade bett, tänderna var inte så fina heller, men det blir för mycket tungtryck på oledade)

Det där har jag ju märkt själv också, man kan få mycket häst för pengarna om man är villig att ha tålamod och lägga ner tid/pengar på behandling och eventuell "rehabiliteringstid". Men som det ser ut nu har jag i princip lessnat på det där med att vara tvungen att ha tålamod och acceptera att hästen är för ofräsch för att kräva något, att det känns som att man stampar på samma ställe ett bra tag tills det äntligen lossnar. Tålamod med att lära in och vänta på att hästen ska muskla sig har jag, men det är ju en j*vla skillnad mot att behöva ha tålamod 6 mån- 1 år innan hästen blivit fräsch i kroppen :p

Jag kollade på videon med kallblodet idag och den såg riktigt trevlig ut i traven! :) den såg ganska rakriktad ut så att säga (stadig?) och mer välriden än jag hade trott. Nu var det iofs en video på hoppning och den vägrade en del och hade sig plus att den såg svårmanövrerad ut, men nu är det ju inte hoppa jag hade tänkt göra :angel: . Det såg ut som att den hade galoppen någonstans inom sig som borde gå att plocka fram, såg också ganska smidig ut.

Återstår bara att provrida och se hästarna IRL :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 701
Hästmänniskan Jag kommer nästa år att köpa min nuvarande medryttarhäst av ägaren. De har eget stall, så hästen står ju självklart där. Har funderat...
2
Svar
21
· Visningar
2 824
Senast: Mixess
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 646
Senast: Alfons Å
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 161
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V