Köpa ny häst...

Sv: Köpa ny häst...

Jo, det jag menade var att det ju är väldigt svårt att säga om det kommer ta 2 månader eller 2 år. Fullblodsdonnan t ex, om hon inte fått sin knäskada, så hade det ju tagit mkt kortare tid, och hon hade kunna ridas 'fullt ut' (efter kondition och utbstp) direkt liksom. Även fast man haft end el jobb att bygga om, men det påverkade ju inte grad av användning, utan mer att jämföra med att du måste bygga upp en unghäst du rider in, innan du kan sitta och 'jobba på riktigt' t ex.

Kruxet är ju att veta vilka som tar tid och vilka som inte tar det, de borde ha varudeklaration *s*

Men säkrast är ju hitta en som går genom vetbes UA, är fullt igång och inga snedheter etc.

Det dumma är ju just det att de kan gå UA på vet. besiktning men ändå ha skavanker som hindrar arbete. I vissa fall pga exteriör eller psyke, då är det ju sånt man till viss del kan förutspå, i andra fall blockeringar, spänningar, stelhet/ojämn muskulatur. Sånt som är svårare att märka.

När jag ska provrida kallbodet kommer jag tyvärr inte kunna ha ET eller liknande med mig eftersom jag måste åka buss 5 timmar för att komma dit :p så för mig blir det lite av en chansning. Men den såg som sagt ok ut. Ska självklart veterinärbesikta (eller självklart vete f*n iofs för jag har aldrig gjort det tidigare, men denna gång ska jag göra det) men resten kommer jag inte kunna kolla upp.
När jag ska kolla varmblodet kommer jag åtminstone ha en ET med mig vilket känns bra. Å andra sidan är just denna ET ganska optimistisk av sig och så länge det inte är något grovt fel som behöver rättas till av veterinär kan han vara positiv trots att hästen komer behöva behandlingar. Man vet inte riktigt hur man ska tolka åsikterna :p

Nu har jag provridit den ena (varmblodet) och ska provrida kallblodet på Torsdag troligen.
Tyvärr var den sämre än väntat, hade en massa blockeringar i ryggen och var sned både i höfterna och bogbladen. Dessutom hade den ju tuppspatt som dom sagt bara syntes nån gång ibland när den var ouppvärmd, men den gick så i princip hela tiden.
Den var väldigt trevlig och hade lärt sig samlingsbiten bra. Men tyvärr blir det nog inget eftersom den var lite väl ofräsch. Väldigt högt pris också med tanke på skicket.

Nu hoppas jag på kallblodet (åtminstone att den är fräsch :p) för det känns som att det nästan är omöjligt att hitta rätt häst som man BÅDE gillar psyket på, har lätt för att lära sig OCH är fräsch. Så kräsen med fysiken är jag ändå inte, jag kräver bara att det inte ska krävas mer än max 6-7 ET-behandlingar och bra träning för att den ska bli bra, att det inte ska vara något som sitter kvar och kommer försvåra träningen i all evighet :p (att man ska veta att den kan bli helt återställd och fräsch)

Veta kan man aldrig, men just den här gången hade jag ju ET med mig som kunde ge en bedömning.
Det omdöme jag fick var lite luddigt, något i stil med "det beror på vad du ska använda den till" och "men den var snäll!" liksom för att ursäkta skicket :p
Jag frågade rakt ut om han trodde den kunde bli riktigt BRA (för han brukar mer vara inställt på om de kan bli bättre, men det är ju inte så relevant eftersom en häst som är väldigt ofräsch kommer förbättras snabbare (märkbart) än en häst som nästan är i topptrim) och han sa att nej, det kommer den knappast, och om den skulle bli det så fpr man räkna med att det kommer ta åtminstone några år.
Den hade ju "svåra" fel särskilt eftersom bogbladen var förskjutna, dvs den var väldigt ojämn i framdelen, vilket kändes ganska tydligt när man red, hela bakre delen av ryggen såg ut och kändes låst (man kunde se ryggkotorna vid korset sticka upp nästan 5cm ovanför musklerna och fläsket vilket inte känns normalt :crazy: ) och tuppspatten skulle ha hindrat alla förhoppningar om att någonsin om än så bara för skojs skull starta en dressyr klubbtävling.

Om vi säger så här: är det något jag inte märker, vare sig från ryggen eller från marken + att hästen går igenom veterinärbesiktningen då kan jag nog vara hyfsat säker på att hästen har en bra grund och är det något jag missat bör det vara lätt att rätta till. Jag känner efter spänningar, ser hur hästen står och går, och försöker känna om rygg- och halskotor ligger regelbundet, och kolla bak och fram om den ser jämn ut. Lite ojämnt musklad får man räkna med för det är ju alla hästar innan de blir rakriktade, men framförallt hur höftknölarna förhåller sig i höjd till varandra och om den ser skev ut fram eller har överdriven underhals/mycket underutvecklade muskler.

Är det någon enstaka grej man märker men inte genomgående på hela hästen (och att den går igenom vet. besiktning) tror jag också att det är hyfsat lätt att rätta till. Eller att den bara känns lite stel eller ojämn som sagt men som inte speglas på hela hästens muskulatur och rörelsemönster. Kort sagt - den ska inte se ut eller röra sig som ett ök :p

Okej, jag tycker dock fortfarande det är väldigt svårt att sia, eftersom det ju kan vara väldigt svårt att veta VAR det kommer från.

Jmf men min fbldonna så rörde hon sig ju som en kratta, det återspeglades i hela musklingen etc. Och sned både bog, kors och nacke som sagt. Samtidigt så även fast hon inte rörde sig bra (kort, trist och flack) så var hon ju ren i sin gång, gick utan problem rakt genom veterinärbesiktning. Och var sen som sagt inte så besvärlig att rätta till och få helt bra.

Där berodde det ju på en kombination av ont i munnen som lett till en felaktiv 'hållning' under ridning, som gett en kraftig felmuskling, som förhindrade att hon ens KUNDE gå korrekt. Men ta bort tandproblemen och lossa på spänningar samt rätta snedheten och det var 'bara' att börja forma om.

Sen kan man ju jmf med min K som slog sig sned av en vurpa i hagen. Hade korrekt muskling, rörde sig betydligt bättre än fbldonnan, var dock sned både fram och bak och i nacken, men det var inte så tydligt. Efter en lägesrättning var hon helt UA och musklade på sig fint, rörde sig trevligt etc och höll sig så i 8 månader, gick sedan totalt UA genom besiktning.

Men hon slutade ju tyvärr ändå i himlen efter en lång och utdragen kamp mot sviterna av att ha gått sned.

Och hade jag kikat på båda två när de var sneda men ohalta hade jag def valt bort fbldonnan och ansett henne vara ett mkt sämre köp, och equiatrikern hållit med.

Därfö jag tycker det är så himla svårt, har de SKADAT något när de blev sned/därför är sned, eller är orsaken eg något litet. Jättesvårt att veta tycker jag. Fbldonnan rörde sig ju mycket bättre efter första rättningen, medan K rörde sig som hon vara v på mitten efter första rättningen. Sådant också, hur kommer de reagera när man släpper låsningarna.

Sen låter ju den som du beskriver inte alls bra övht, jag var mer nyfiken på hur man innan rättning kan säga så himla mycket bu eller bä i 'normalfallet' om vem som kommer gå fort att fixa och vem som komemr ta tid, vem som kommer att hålla och vem som inte kommer det.

Jag kan ju se att man tar emd sig equiatriker och så köper man inget som är sned/låst alls. Men just att försöka 'bedömna' utsikterna för de redan sneda utan att rätta liksom.

Jag förstår ditt resonemang men håller inte med :p
Om det är en skada eller förslitning kommer veterinären (förhoppningsvis! :crazy: ) märka det och ge en anmärkning. OM dom är väldigt ofräscha och har gått så länge tror jag garanterat de skulle få någon anmärkning på vet. bes.
Om de hr en nyare "skada" som enbart innefattar att höfterna åkt fel eller något som inte är en skada i den bemärkelse en veterinär skulle använda det, ja då är det hundra gånger lättare att rätta till än en häst som gått med det länge. Just för att det är när de varit lite ofräscha en längre tid som det blir tydligare och försökar sig till resten av kroppen så att säga. EN sak är alltid lättare att rätta till och ta hänsyn till än 25 småsaker.

Även så om det är någon nyare lindrig skada (dvs som veterinär inte märker) då brukar det vara behandlingsbart för ET på ett eller annat sätt. Ultraljud, osteopatimanipulationer och massage kan lösa det mesta som en veterinär inte anmärker på. Men har de gått med det länge tar det också längre tid att rätta till.

Som sagt, jag har ju sett två som gått sneda läänge (men av olika orsaker), och sett båda gå UA genom besiktningen. Den ena var det mer 'rätt läge just då' att den gjorde det, och den slutade ju i himlen med, den andra tycks *knock on wood* fortsätta håll sig fräsch. Den första reagerade ordentligt efter rättning (vara v på mitten både kändes och såg det ut som, men det blev ju ordning på det med uppstärkning etc, förutom att det kommit följdproblem av det då så det var en kortvarig frist), medan den andra också reagerade ordentligt på att bli rättad, men med idel positiva saker.

Den första gick inte tidbaka i snedhet på mycket lång tid, den andra gick tillbaka litegrann bara till nästa besök.

Sen, det finns ju en helmassa hästar, som är sneda av en hel massa anledningar, och kommer vara/regarera si och så på både rättning och framtida träning.

Jag skulle bara inte våga dra för stora växlar på det. Just för att jag anser det är så väldigt svårtolkat. Alltså även för expertisen. (Förutom de där solklara fallen då)

Självklart kan det vara olika, och en del svåra fall som går igenom vet. besiktning trots skavanker/snedhet.
Men har man ett hum om vad som är hyfsat enkelt att rätta till (ner på detaljnivå, inte helhetsmässigt) och vad som är svårt att rätta till och har ett hyfsat tränat öga till det så har man ett bättre utgångsläge tror jag.
Att en häst är sned i framdelen upplever jag som svårt att rätta till (eftersom det kan bero på bröstkorgen, eller låsta halskotor längst bak i halsen mellan bogbladen, allt detta har jag fått som uppfattning kan vara ganska svårt att fixa)
Liite sneda höfter behöver inte vara svårt att rätta till, han ju vara en synvilla också; att hästen står lite ojämnt pga ojämn muskulatur t ex, mycket sneda höfter kan ta ett tag att rätta till.
Orkar inte gå in på ALLT, men för att fuska sig till ett bra helhetsomdöme när man ska köpa häst så finns det en hel massa småsaker man ser till.

Blir hästen stressad när man kräver något? Är den ovillig att åka transport? (Är den tävlad/tränad hårt eller startad i trav med krämpor så blir de ofta negativa till att åka för att de vet att det kopplat till obehag.) Jobbig vid skoning? Bra benställning? Är den spänd på "stresspunkterna"? Osv.

Hittar man flera varningstecken anser jag att det är anledning att bli skeptisk, är det bara något enstaka kan det vara en tillfällighet. Och visst kan det finnas hästar som inte visar tecken trots att de är ofräscha, men några saker kan man alltid se om de är riktigt ofräscha. Om jag missar någon liten grej är det ju inte hela världen eftersom jag har möjlighet att få det tillrättat, men jag tror att risken för mig snarare är att jag blir för kräsen och vill ha en häst som redan är perfekt :p då blir det svårt att hitta något i lägre prisklasser.

Du sa det ganska bra i det där sista tycker jag, risken att bli för kräsen ;)

I övrigt, så står jag fast vid att det är skitsårt att sia om vilka som ska väljas bort och vilka som man kan 'chansa på' i många fall. Som sagt, min fblsdonna så om man kikade på muskling, snedhet, triggerpunkter, hur hon rörde sig, hur hon betetdde sig (sur/snäll, stressad/avspänd etc) etc så skrek hela hästen 'köp INTE'. Om man däremot kikade på exteriören, på det faktum att hon trots att hon rörde sig blä så var hon ren, att hon gick igenom böjprov ua, hade torra, fina ben och leder och hade förutom en sårskada och skenbensömhet som tvååring varit oskadad, trots galoppträning, så sa det ju köp.

Medan K hade sagt betydligt mer 'köp mig, det är lättfixad'. Och du vet ju som sagt vem som slutade var =/

Sen, det är ju aldrig fel att kolla upp, men jag ser precis som du själv skrev hur risken är att man blir extremt negativ och extremt kräsen. Sen är det inte nödvändigtvis FEL, men man bör vara medveten om det =)

På sätt och vis är det bra att jag redan har varit och provridit en nu som hade alla möjliga skumheter. (konstig benställning, konstig vinkel på hovarna, riktigt ful rygg och riktigt spänd/omusklad rygg, tuppspatt, spänd hals, osv) där man såg det väldigt tydligt. Då har jag något ofräscht färskt i minnet att jämföra med. Kanske blir jag mindre kräsen om den ser fräsch ut i jämförelse? :p
Men jag tänker ändå gå på magkänslan. Jag VILL ha en häst som är fräsch redan från början om det är möjligt. Men hittar jag en häst jag gillar som är nära nog är jag villig att kompromissa. I värsta fall kan man alltid leta vidare eller skjuta upp hästköpet något år eller två tills man hittar rätt.

Nu har jag provirit kallblodstravarponnyn och den kändes mycket bättre än den förra :p
Fortfarande ett par saker att kommentera på: den hade en del spänningar vid manken (dock mindre än en kompis häst som är så gott som fräsch och rids bomlöst..) och var spänd vid lårmuskulaturen, "mittendelen" av utsidan av låren, precis under falska höftknölen som jag tror det kallas. Den var eventuellt liite sned bak, svårt att avgöra dock eftersom den inte stod helt rakt. Den hade en grov underhals, det såg det ut som att den hade varit värre men att den nu började fyllas ut lite även upptill (enligt min ET kan underhalsen bero på sned framdel/låsta halskotor). Överlag såg den ändå väldigt fräsch ut för en 15-åring som gått på travet fram till 12 års ålder :)

Ridmässigt så var den väldigt pigg och svarade inte så bra för tyglarna. Däremot var den inte okontrollerbar, fick intrycket att den mest var stressad och lite inkonsekvent riden så den aldrig riktigt lärt sig. Den kunde börja trava utan att man bett om det, upprepade gånger (men drog inte iväg utan fick en gungig tripp-trav för att sen till slut sakta ner). Det positiva är att den verkade uppskatta att få tänka och att få tydliga instruktioner, så efterhand när jag ridit ett tag blev den mycket lugnare och svarade för tygel bättre, fick även till bättre volter för i högervarvet blev det gärna tendenser till travarsneddning.
Överlag verkade den stabil och ha lätt för att samla sig, när ägaren red så samlade den sig riktigt fint i traven på volt, lite spänd men så var den som sagt ganska stressad. Det blåste och regnade så det gjorde nog sitt till.

Mycket att jobba med. Det fysiska var som sagt helt ok för åldern, bättre än jag väntat mig. Den var åtminstone mycket mer fräsch än de hästar jag tidigare haft har varit från början. Har begärt vet. besiktning. Det mentala tror jag inte är något problem, men den är ju inte så skolad så det är såklart mycket att jobba med där också. är själv sån som brukar få hästar väldigt lata så hellre en pigg häst än en som redan är lat :rofl:

Vad tror du/ni? Något jag missat? Andra synvinklar?

Jag hade ute kiropraktor till mina pållar en gång ena pållen gratulerade hon mig och sade att det var otroligt ovanligt att hitta en sådan frisk häst och där kunde hon inte göra något ;)

Haha det måste vara ganska ovanligt! Grattis eller nåt. ;)
Var det en kiro som enbart kollade kotor (skelettet) eller även muskulärt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 701
Hästmänniskan Jag kommer nästa år att köpa min nuvarande medryttarhäst av ägaren. De har eget stall, så hästen står ju självklart där. Har funderat...
2
Svar
21
· Visningar
2 824
Senast: Mixess
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 646
Senast: Alfons Å
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 161
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V