Köpa lägenhet i radonhus?

Millicent

Trådstartare
Jag har varit och kikat på en helmysig lägenhet i ett hus byggt på 50-talet. Radonvärdet som anges i pappren ligger på 140 bq/m3, vad jag kan läsa mig till så ska det inte vara någon fara. Känner ändå att jag vill bolla lite tankar, hur hade ni tänkt?
 
Röker du? Radon är framförallt en risk för rökare. De som inte röker har ingen direkt anledning att bekymra sig för värden under 200 bq.
 
Röker du? Radon är framförallt en risk för rökare. De som inte röker har ingen direkt anledning att bekymra sig för värden under 200 bq.
Nej ingen av oss röker, däremot funderar jag på om hundar är känsligare för radon än oss människor?
 
Jag har varit och kikat på en helmysig lägenhet i ett hus byggt på 50-talet. Radonvärdet som anges i pappren ligger på 140 bq/m3, vad jag kan läsa mig till så ska det inte vara någon fara. Känner ändå att jag vill bolla lite tankar, hur hade ni tänkt?
Ska du köpa? Blir lägenheten i så fall svårare att sälja, om du skulle vilja göra det med tiden?
 
Under gränsvärdet i nyproduktion om jag fattar rätt.
Står det inte i papperna för att bevisa just att det inte är ett problem?
Om det t.ex. är ett blåbetonghus där man har gjort åtgärder =de fungerar som de ska.
 
Ska du köpa? Blir lägenheten i så fall svårare att sälja, om du skulle vilja göra det med tiden?
Tänkt att köpa ja. Det är lite sådant som jag sitter och funderar på, är egentligen glad om det skulle gå +/- 0 även om idealet vore att det steg lite.
Under gränsvärdet i nyproduktion om jag fattar rätt.
Står det inte i papperna för att bevisa just att det inte är ett problem?
Om det t.ex. är ett blåbetonghus där man har gjort åtgärder =de fungerar som de ska.
Hur menar du nu? Det står i papperna ja. Det gäller blåbetong i mellanväggarna.
 
Hur menar du nu? Det står i papperna ja. Det gäller blåbetong i mellanväggarna.
Det står om radon > oj ska jag vara orolig, hur farligt kan det vara osv
Det står om radon > aha men då att den saken är ok
Jag hade tänkt det senare i detta fallet, som att det visar på att saken är åtgärdad och det verkar tryggt att det inte lär bli problem.
 
Jag hade inte oroat mig. Det där är inget radonhus. Radonhus (utan åtgärd) brukar kunna ha värden på flera tusen bequerel.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 293
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 436
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp