Köpa kanot.

Nordthor

Trådstartare
Hej!
Någon kanotkunnig på forumet?
Jag och sambon är i kanotköpartankar. Någon som vet vad man ska tänka på innan man slår till? Vi kommer att vara två vuxna (totalt ca 150 kg) samt en större hund (40 kg) plus ev packning för några dagar när vi far ut.

Alla nyttiga tips samt info rörande kanoter mottages tacksamt.

Mvh Nordthor
 
När jag och exet var ute med kanot, inklusive 35 kg hund och packning, hade vi en kanadensare inköpt för sisådär 2500 kr. Den är bred och ligger bra i det våta. Hunden satt i mitten och sedan fördelade vi packningen så det blev jämt.

Packa kanoten när ni lagt ner den i det blöta. Vi gjorde inte det första gången så den vek sig på mitten när vi puttade ner den. Kanoten visade sig dock vara både tålig och flexibel så den höll tätt även efter den incidenten.

Och så en notis för säkerhets skull: använd flytväst, även på hunden.
 
När jag och exet var ute med kanot, inklusive 35 kg hund och packning, hade vi en kanadensare inköpt för sisådär 2500 kr. Den är bred och ligger bra i det våta. Hunden satt i mitten och sedan fördelade vi packningen så det blev jämt.

Packa kanoten när ni lagt ner den i det blöta. Vi gjorde inte det första gången så den vek sig på mitten när vi puttade ner den. Kanoten visade sig dock vara både tålig och flexibel så den höll tätt även efter den incidenten.

Och så en notis för säkerhets skull: använd flytväst, även på hunden.

Vad var det för material på kanoten? (Gissar på att det är någon typ av plast eller glasfiber, trä eller aluminium man har att välja på.)

Perfekt med tipset ang. packningen :up:. Känns som en sak jag inte tänkt på själv.

Alla ska ha flytväst, särskillt hårbollen (man vet aldrig när han tycker att han fått nog och bestämmer sig för att lämna skeppet...)
 
Vad var det för material på kanoten? (Gissar på att det är någon typ av plast eller glasfiber, trä eller aluminium man har att välja på.)

Perfekt med tipset ang. packningen :up:. Känns som en sak jag inte tänkt på själv.

Alla ska ha flytväst, särskillt hårbollen (man vet aldrig när han tycker att han fått nog och bestämmer sig för att lämna skeppet...)

Det var en gammal glasfiberkanot utan särskilt fin och stabil kant, därav flexibiliteten. Sedan satte exet dit en träkant runt om, så den blev stabilare. Det var en stryktålig kanot och vi hade mycket kul med den.

Man kan säkert packa kanoten på land om det är flackt ner till vattnet, men är det något brant ner till sjön är det bättre att lasta kanoten när den ligger i.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 761
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 174
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: pajaztar
·
Äldre Hej buke-folket! Ni brukar ju ha koll på det mesta och komma med goda idéer. Skapade ett nytt nick för att inte bli igenkänd. Min...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
22 796
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp