Rekommenderade Priser
Dessa priserna har kommit fram efter en diskussion på Anslagstavlan och är en hjälp för de som är osäkra på vad de skall sätta för pris på sina kaniner.
Rasrena ungar 300 kr
Ungar som följer Standarden 350 kr
Ovanlig färg eller teckning 400 kr
Direktimport 700 kr
Vuxen hane/hona, under 90 poäng 200 kr
Vuxen hane/hona, minst 91 poäng 300 kr
Vuxen hane/hona, över 94 poäng 400 kr
Avelshona/hane, upp till 2 år. 300 kr
Avelshona/hane, från 2 år och uppåt. 350 kr
Ungar (utan stamtavla) 100 kr
Ungar efter hoppkaniner (meriterade) 300 kr
Hoppkanin 300-500 kr
Vuxen kelkanin 150 kr
Kastrerad hane 600 kr
Steriliserad hona 900 kr
Parningavgift, Olika förslag. 100-250 kr eller en unge ur kullen eller 50:- i grundparningsavgift
( från KANIN-NET)
Det är skillnad på dvärgvädur o dvärgvädur oxå! utställningstypen är lika små som hermelinrasen med mucket stort huvud i förhållande till kroppen o helt klotrunt,sedan finns det hopptypen som är större -vissa bara större medans andra har diverse "fel" som avlång kropp,avlångt huvud,flaxiga öron,långhårstendens osv.
Visserligen avlar jag själv på en hona av hopptyp som är ädel i kroppen men hanen är av utställningsstandard o honan är LITEN-mitt mål är sunda djur med goda hoppanlag o hoppkropp men ändå små o med STABILT temprament!!
Sedan är det ju skillnad på färg o färg oxå. Brokiga djur finns i alla dess former men den manteltecknade färgen som innebär en färgad kropp med vitt på buk,tassar,bröst o maximalt bläs i ansiktet är faktiskt ovanlig! De flesta brokade har fläckar upp på sidorna vid låren o fläckar långt bak i nacken på skulderbladen o mycket vitt i ansiktet.
De vanligaste hobbyraserna är då just dvärgvädur o så hermelinen som inte ska blandas ihop med alla dessa dvärgkaniner som felaktig sägs vara hermeliner-öronens längd brukar avslöja dem direkt då en äkta hermelin har 5 -max 7 cm öron o en mycket rund kropp.
Dvärgväduren är mer av en naturbegåvning vad gäller hoppning trots att de skuttar som Charlie Chaplin går (jättegulligt) De är väldigt godtrogna o barnvänliga.
Hermelinen är trots sin storlek inte särskilt barnvänlig eftersom de pga inavel ofta är lite små aggressiva om än snälla så speciella iallafall då de är lite mer egensinniga o jag skulle kalla dem enmanskaniner. De är oftast bra hoppare men ibland för smarta för att ställa upp på sådana saker el skygga.
En parakitbur jag nämde kostar från 700 kr med avtagbart tak är bäst men dörren brukar vara stor nog o inte för högt upp så kaninen kan hoppa ut själv oxå,en sele behövs oxå. Praktiskast är en med snabbknäppe o som man förinställer längd på så man slipper hängande lösa ändar som kaninen biter på,ett vanligt koppel att hoppa med o binda upp kaninen o ett flexikoppel till långpromenader så den slipper onödiga ryck i kopplet bara för att man inte hinner med, för springa efter är inte att rekommendera utom på tävling.
Kommer inte på mer,fråga om det är nåt.