Köpa isis

Sote

Trådstartare
Håller på att leta efter en alldeles egen islandshäst...hade en för många många år sedan, men glömt det mesta. Går nu och tar privatlektioner för att lära mig "rätt" och komma igång på nytt.. Har Ni några tips som jag kan ta och fundera kring?? Snälla, känner att jag behöver alla tips jag kan komma över! Kram//:bow:

Sv: Köpa isis

ja du, jag är kanske inte rätt människa att ge hästköpartips då jag alldedes nyligen köpte min första islänning. Men för mig är det viktigt att kemin stämmer, som med min postuli kände jag direkt jag satt upp att det var rätt:)

Jag kollar också mkt på exteriör, jag vill tex ha en längre överlinje än "underlinje" för att ge hästen störst möjlighet och ärligast chans att kunna jobba korrekt. Bra ben, och exteriören ska tilltala mig. Bra vinklar.

Sedan jag som siktar på att tävla vill ha bra grundgångarter, har fått lära mig om hästen har bra skritt, trav och galopp kan man göra mycket med passen.

Och framförallt måste du ta reda på vad du vill göra. Rida i skogen, träna, tävla osv. Och känner du dig osäker hade jag satsat på en häst med stabila gångarter. Svenskfödd, sto vallack hingst.

Hoppas du har fått ut ngt av mitt ngt flummiga svar:D

Är inte heller världens mest islands-vana person. Har hållt på i ett år bara och känner att jag är nybörjare inom islandsvärlden, även om jag hållt på med hästar i hela mitt liv.
Men jag tror liksom vaniljvisp (kul namn förresten :) ) att det är mycket med kemi som avgör saken. Sen kanske man letar efter en viss typ av häst ändå, ålder, utbildning osv men stämmer inte personkemin så kvittar det om hästen på pappret är som skapt för dig.

Min tjej var väl egentligen inte optimal för mig som 'nybörjare', men vi har lärt oss tillsammans det här året och jag tycker vi utvecklats mycket. Men där sa det också klick vid första ögonkastet, så då hade det inte spelat någon roll om hon så hade varit en ettårig vilding eller en 23årig tant. Hon hade varit MIN Docka i alla fall. Kollade på henne bara för att vi ändå körde förbi där när vi skulle titta på andra hästar som var mer åt 'vad jag ville ha' hållet. Jo, tjena...
Jag hade tänkt efter vad jag vill ha hästen till ( i mitt fall, skogsridning och mys) och tittat utefter det på annonser. Och tagit med en tränare eller annan som är mer islandshäst-van när jag tittade på hästar i din situation.
Lycka till!

Tack snälla för svaren.
Hur många gånger var Ni och provred mm innan Ni köpte hästen? Köpte Ni deras sadel mm som förhoppningsvis sitter perfekt för just den hästen, man har ju hört att sadeldjungeln är stor...
Jag har min ridlärare som ska följa med mig på ev provridningar..
Var senast för 2 veckor sedan och provred 2 st olika isisar, men ingen av dem sa det klick med, snyft!
Däremot är jag dödskär i den jag rider varje vecka, men den är inte till salu!
Jag kollar varje dag på annonser, får väl börja mer intensivt att köra och provrida!!

Jag glömde nämna att jag inte är intresserad av tävling, utan fritidsridning, som mysiga skogsridningar och kurser...

Tack snälla för svaren.
Hur många gånger var Ni och provred mm innan Ni köpte hästen? Köpte Ni deras sadel mm som förhoppningsvis sitter perfekt för just den hästen, man har ju hört att sadeldjungeln är stor...
Jag har min ridlärare som ska följa med mig på ev provridningar..
Var senast för 2 veckor sedan och provred 2 st olika isisar, men ingen av dem sa det klick med, snyft!
Däremot är jag dödskär i den jag rider varje vecka, men den är inte till salu!
Jag kollar varje dag på annonser, får väl börja mer intensivt att köra och provrida!!

Jag red honom kanske 2gånger och markarbetade honom en innan jag slog till så att säga:)
Sadelen jag kommer ha till honom har de som tog han till sverige andvänt på honom så den ska väl ligga bra, men kommer nog ta honom till en sadelutprovare för säkerhets skulle sen när han har musklat sig bättre

Det som är viktigt är att inte ha för bråttom, utan låta det ta den tid det tar att hitta sin drömhäst. För mig har det tagit flera år, och en foderhäst, att hitta min prins:love:

Så håll ögon och öron öppna, och hör gärna med din ridlärare om h*n vet någon häst som är till salu?!

Jag träffade min lilla häst i kanske 1½ timme innan jag köpte henne. Hon fanns ca 35-40 mil bort från mig och som sagt, hon var inte alls hästen jag skulle ha men jag hade bokat in en hel del hästar att titta på under dagen.

Men jag hade bara behövt kanske 15 min för att veta att hon var min häst, för det klickade rejält. Hade tittat på andra hästar innan och där klickade det inte alls. Hade med mig en kompis för att ha någon sorts objektivitet för man har ju mycket lättare att se nackdelar när hästen inte är till en själv.

Jag fick ingenting alls med till henne, helt enkelt för att hon hade ingenting. Eller jo, ett för litet eksemtäcke fick jag med. Så jag har fått köpa allt annat, men det tycker jag ändå är skönt för då får man de saker man själv vill ha. :)

Hoppas du hittar en det klickar med snart så ni kan ha en mysig sommar tillsammans. :)

Har nu 2 st provridningar på gång, men jag åker dit med lagom förväntningar...Bättre det än att bli besviken. Om det känns jätterätt så kommer jag att åka dit ännu en gång tillsammans med min privata ridlärare, då hon kan tala om för mig vad som ev bör korrigeras mm. Har Ni tips vad man bör tänka på förutom att det ska "klicka" mellan hästen och mig!! Ha en riktigt skön helg!

Än så länge har jag inte köpt någon, men har 2 st provridningar, den första nästa vecka, och 2:a provridningen om 3 veckor (suck). Jag ser verkligen fram emot nr 2, har fått en kanon kontakt med säljaren och hästen ser jättefin ut. Får bara hoppas att känslan blir likaså! Som sagt jag ska inte ha brått, fast både stallplats mm är fixat, så dom står i princip bara redo att ta emot, då det är min granne!! Så fort det händer något kommer jag att lägga in foto mm och berätta hur det går...//Sote

Provridning nr 1 var en kraftigt överviktig isis, vågar inte ge mig in på det...Så nu återstår provridning nr 2 i juni...Längtar! Jag återkommer så fort jag har varit på den provridningen.//Sote

Vi hoppas nästa är perfekt då. :)

Nog bra att titta på lite flera olika, det kan ju aldrig skada i alla fall. :)

Nu är det snart dax för provridningen som jag har längtat efter...till helgen ska det provridas. Om allt blir som jag hoppas på, så är jag kanske, kanske hästägare på söndagen. Ska försöka ha is i magen. Om inget stämmer...så tar jag en liten paus i letandet...tycker det är samma hästar på annonserna hela tiden. Sedan kan man börja leta igen efter sommaren. Håll tummarna!!

Hur gick det? :)

Själv har jag just idag bytt min ena häst mot ett föl. Jättespännande! :) Hon ska få bli tävlingshäst och jag får ett litet föl som komplement till gammeltant.

Hoppas du hittar dina drömmars häst nu, annars finns den någonstans och väntar på dig. :)

Om inte nr 2 är vad du söker, är det nog jättebra att vänta till hösten. På hösten ser man vilka som har haft eksem och om det varit allvarligt.

Jag tycker nog att du ska titta på så många som möjligt. Man lär sig att sålla agnarna från vetet, genom att söka. När du hittar din "drömhäst" så vet du säkert det! Även om det kanske inte är den perfekta hästen för dig, så ska det klicka mellan er, sen utvecklar man sig tillsammans med hästen..

Lycka till i sökandet efter din DRÖM!!!!:love:

Jag har blivit hästägare...dagen efter provridningen, körde ägaren ner min älskade häst till oss i skåne!!! Hon kom till oss vid 20-tiden och insläppet gick jättebra. Endast en markering från den andra hästen och sedan har dom gått och betat sedan dess...så skönt!! Ska snart gå bort och gå en lugn promenad med henne. Tänkte hon ska få ta det lite lugnt ett tag och bara lära känna mig!! Återkommer snart med bilder!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka