Köpa isis

Sv: Köpa isis

Har börjat få "kläm" på hur hon funkar nu...Hon visar lite mer aktion i paddocken än innan!! En grej som jag inte trodde islandshästar reagerade på är blåst...Idag när jag red henne så funkade hon kanon i halva paddocken, där det var normallugnt men när vi kom till andra halvan där det blåste ca 10 m/s , blev hon rätt "stressad", men inte okontrollerat, men ändå!!?? Är detta något Ni känner igen?? Med tanke att jag bor på "söderslätt" som är känt för att vara blåsigt...så vad kan jag göra för att hon ska bli mer van vid blåsten...är det bara att rida på som vanligt och försöka lugna henne så gott det går!! trevlig hel!

Enda sättet att bli av med saker man upplever som ett problem är att utsätta hästen för det=)

Hade en i stallet för mååånga år sedan där hästen var rädd för traktorer så ort ryttaren såg en traktor for hon av hästen stressade upp sig och hade hon kunnat hade hon tagit hästen under armen och sprungit hem...
Och detta var oftast innan ens hästen hade upptäckt traktorn själv så den fattade ju inte varför matt helt plötsligt vart hysterisk i sadeln.

Detta ledde ju till att hästen till slut lärde sig att koppla ihop hysterisk ryttare med traktorer och vart hysterisk själv..För uppenbart måste ju trakorn vara farlig eftersom ledaren blir hysteriskt rädd.

Så för att få hästen att inte bli rädd för en traktor i detta fall så gäller det att inte göra annat än att rida förbi sånna ett tag=)

Är hästen känslig för blåst så rid ut så fort det blåser=)

Jag har från första början ridit i alla väder på min häst och har vi mött en traktor så sitter jag där och låssas som vadå en traktor?? jahapp...

Detta har fått henne till att hon bryr sig inte så mkt om saker och ting som vi kan möta ute när vi rider..Vi har mötttraktorer på smala grusvägar.
Vi har mött tomma timmerbilar DOM skrammlar vill ja lova:crazy: Vi har mött hästsläp, vi har mött vanliga bilar.. vi har mött bilar med vanligt släp på med massa skrammlande skrot i släpet.
Ja säg de vi inte har mött... peppa peppa ta i trä med hittills har hon inte blivit rädd...

Jo en gång.. första gången vi mötte en travare som kom i full kareta förbi oss vart hon rädd och travade frammåt ca 4 meter.:D

Men de klart vissa dagar är hon rädd för allt... hon är ju en levande individ och har sina dagar även hon.. men jag låter henne hållas hon får väl hoppa till för den där mördar lövet som det står äta upp islandshäst på:D

Ja här blåser det för det mesta, så hon får allt vänja sig! Hittills har jag ridit rätt sent på kvällen och då är det ofta inte så blåsigt, men senaste 2 veckorna har jag fixat barnvakt 2 dagar/vecka så då har jag haft möjlighet att rida tidigare och då har jag lagt märke till att hon reagerade på blåsten...Hon vänjer väl sig så småningom...jag pratar lugnt med henne när jag känner att hon stressar upp sig!! Har funkat rätt bra med rösten, då hon stressar upp sig!

Vissa saker går inte att lära bort, däribland är blåst. Hästen tappar en del av förmågan att höra i blåsten, vilket gör att de stressar upp sig. Med ett bra ledarskap brukar det inte vara något problem att rida trots att hästen blir stressad, jag tror att du kommer att upptäcka det med tiden.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka