Sv: Köpa isis
Enda sättet att bli av med saker man upplever som ett problem är att utsätta hästen för det=)
Hade en i stallet för mååånga år sedan där hästen var rädd för traktorer så ort ryttaren såg en traktor for hon av hästen stressade upp sig och hade hon kunnat hade hon tagit hästen under armen och sprungit hem...
Och detta var oftast innan ens hästen hade upptäckt traktorn själv så den fattade ju inte varför matt helt plötsligt vart hysterisk i sadeln.
Detta ledde ju till att hästen till slut lärde sig att koppla ihop hysterisk ryttare med traktorer och vart hysterisk själv..För uppenbart måste ju trakorn vara farlig eftersom ledaren blir hysteriskt rädd.
Så för att få hästen att inte bli rädd för en traktor i detta fall så gäller det att inte göra annat än att rida förbi sånna ett tag=)
Är hästen känslig för blåst så rid ut så fort det blåser=)
Jag har från första början ridit i alla väder på min häst och har vi mött en traktor så sitter jag där och låssas som vadå en traktor?? jahapp...
Detta har fått henne till att hon bryr sig inte så mkt om saker och ting som vi kan möta ute när vi rider..Vi har mötttraktorer på smala grusvägar.
Vi har mött tomma timmerbilar DOM skrammlar vill ja lova
Vi har mött hästsläp, vi har mött vanliga bilar.. vi har mött bilar med vanligt släp på med massa skrammlande skrot i släpet.
Ja säg de vi inte har mött... peppa peppa ta i trä med hittills har hon inte blivit rädd...
Jo en gång.. första gången vi mötte en travare som kom i full kareta förbi oss vart hon rädd och travade frammåt ca 4 meter.
Men de klart vissa dagar är hon rädd för allt... hon är ju en levande individ och har sina dagar även hon.. men jag låter henne hållas hon får väl hoppa till för den där mördar lövet som det står äta upp islandshäst på