Köpa hus utan mäklare

kolblakkur

Trådstartare
Ska imorgon titta på ett hus/fritidshus som säljs privat, alltså ej via mäklare. Är det någon här som köpt ett hus utan mäklare? Hur fungerade det? Såg att banken vi anlitat tidigare vid bostadsköp (SBAB), ej beviljar bolån för bostäder som ej förmedlats via mäklare. Är det standard hos bankerna, eller är det bara SBAB?
 
Har flera i min bekantskapskrets som köpt av privatpersoner som annonserat ut sina lägenheter, hus och fritidshus men anlitat mäklare för att genomföra köpet och då betalat allt från 5000:- till 10 000:- för mäklarens jobb med papprena.

Sist som gjorde det var också tvugna att ha det köpet genom mäklare pga krav från banken, dom hade inte SBAB vet jag men jag kommer inte ihåg vilken specifik bank det var.
 
Jag har köpt två hus utan mäklare utan problem. Då har säljarna varit bra att ha o göra med och utan att vara bekanta- inte varit okända heller. Men okomplicerade.
Husen okomplicerade.
Har SEB.
Ena gången ett billigare hus jag köpte helt ensam som senare även såldes utan mäklare.
Andra gången ett normaldyrt hus som sambo.
Två och fem år sen.

I stora drag;
lånelöfte. Värdering av fastigheten(viktigt! för storleken på lånet/lånelöftet)
Kontraktsskrivning. Ev handpenning.
Köpebrev. betalning på banken.
Lagfart.

Nu är det ju inte jätteenkelt dock.

Jag hade hjälp av min bankman när jag köpte, för ansökan om lagfart tex.
Köpebrev måste vara fullständigt korrekt skrivna för att gälla när man ansöker om lagfart. När jag sålde fixade köparna det själva men jag minns inte hur krånglig de tyckte det var/om det var så krångligt. Mer än att det är viktigt att det blir rätt då..

Anlita mäklare till pappersjobbet är nog inte särskilt dumt :)
 
Ska imorgon titta på ett hus/fritidshus som säljs privat, alltså ej via mäklare. Är det någon här som köpt ett hus utan mäklare? Hur fungerade det? Såg att banken vi anlitat tidigare vid bostadsköp (SBAB), ej beviljar bolån för bostäder som ej förmedlats via mäklare. Är det standard hos bankerna, eller är det bara SBAB?
Det lär finnas mäklare som för en billig(are) penning tar hand om allt pappersarbete.

"
maklarsakrat_335x185.png

Mäklarsäkrat är tjänsten för er som endast behöver hjälp med avtalshanteringen.
Fast arvode 5 990 kronor

 
Jag sålde gården själv, och en lägenhet. Där gjorde vi så att vi kom överens muntligt, därefter anlitade jag en mäklare för själv skrivuppdraget. Tror jag betalade 7000:- för lägenheten och 15 000:- för gården. Ett hett tips är dock att vara lite insatt själv i fastigheter, speciellt större affärer innebär en hel del pappersjobb. I mitt fall var det försvunna skuldebrev som skulle dödas osv. En process som blev helt färdig nu i dagarna, trots att pappren skickades in tidigt förra året.

Handlar det om skogsfastighet är det viktigt med en uppdaterad skogsbruksplan. Vill minnas att energideklaration är obligatoriskt vid en försäljning av hus numera.

Kan tillägga att i bägge fallen så konsulterande jag mäklare (kostnadsfritt) för en värdering, i syfte att lägga ut objekten på öppna marknaden, men i fallet med gården så tog jag kontakt med grannen personligen och erbjöd en affär privat innan gården kom ut till försäljning.
På så sätt hade jag en god uppfattning om det förväntade försäljningspriset och marknadsläget.

Nu skrev jag inlägget ur försäljningssynpunkt, men köparna av gården var hela tiden väldigt delaktiga i processen.
 
Senast ändrad:
Vi köpte vårt hus utan mäklare. Det var inga problem alls. Däremot använde vi vår banks jurist som hjälpte oss att gå igenom alla avtal och sånt.
Handpenningen förde vi över när vi var på banken tillsammans.

Kan tilläggas var att huset hade legat ute en kort period till försäljning via mäklare och den värderingen använde vi oss av när vi ordnade med lånen.
 
Vi köpte vår gård utan mäklare. Köpte de. Via annons på blocket.

Men tog hjälp av mäklare för att skriva alla papper.
 
För att få lån måste huset värderas. Ingen bank ger huslån för något med okänt värde. Om en mäklare är inblandad gör hen värderingen så finns det ingen mäklare tar man ut en värderingsman. Vid själva köpet kan banken hjälpa till i vissa fall och/eller så kan man köpa den tjänsten av en mäklare. Besiktiga huset bör man göra också med hjälp av besiktningsman.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 924
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 959
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp