Köpa hus under taxeringsvärde, nån som vet?

MsSleepalot

Trådstartare
Jag och min sambo har blivit erbjudna att köpa en släktgård för ett billigt pris. Hela gården med all skog och mark har ett taxeringsvärde på 1.543.000kr. Men nu är lite skog avverkat så en ny taxering väntas, men minus 1-250.000kr av taxeringsvärdet ca.
Tanken är att vi ska få köpa det för långt under taxeringsvärdet, men är det någon särskilt skatt man ska betala då? Är det någon som förlorar på om vi köper det så billigt?
Andra tips och råd?

Sv: Köpa hus under taxeringsvärde, nån som vet?

Man tillämpar huvudsaklighetsprincipen vid försäljning av fastigheter, vilket innebär att avgörandet om det är en gåva eller försäljning beror på om köpeskillingen överstiger tax.värdet.
Köpeskilling > tax.värde --> Försäljning (kapitalvinstbeskattning)
Köpeskilling < tax.värde --> Gåva (ingen kapitalvinstbeskattning eller rätt till avdrag för kapitalförlust)

Tack för informationen!

Andra råd och tankar om ett sånt husköp?

Tyvärr har jag ingen praktisk erfarenhet av det hela, utan jag pluggar bara beskattningsrätt 15 p just nu.

Det som händer vidare är att ni tar över den förra ägarens omkostnadsbelopp, utgifterna för anskaffning och förbättring, vilket ni sedan använder om ni skulle sälja och ska vinstberäkna. Så ni kommer få skatta mer om ni säljer när ni köpt det billigt än om ni skulle betalat marknadsvärdet, men ni lever ju billigare under tiden och jag skulle inte tycka att det är något negativt med det hela :)

Fast du får inte tänka snett när du ger människor råd. Lite förenklat, säg att de köper fastigheten för 500.000:-. Det har ett nuvärde på 1.500.000:-. Så tar de över omkostnadsbeloppet vilket kanske är 100.000:- som de idag kan hitta kvitton på (om ens det). Så under årens lopp fixar de och dolar och kommer upp i 100.000:- till i förbättrande åtgärder. Då är de uppe i 700.000:- och skulle de sälja gården för 2 miljoner den dagen har de gjorde en reavinst på 1.3 miljoner, vilket innebär att de beskattas på den delen med 30%, vilket blir 390.000:-. Men då har de ju tjänat rätt så bra på gården också!

Det lönar sig absolut att köpa gården billigt!

Senast ändrad:

Ni kommer inte att få betala några extra skatter eller liknande innan ni säljer gården vidare. Eftersom det är en släktgård blir det troligen så att något av era barn eller syskonbarn tar över gården till ett billigt pris, vilket gör att ni inte beskattas så mycket som ifall ni hade sålt det till marknadspris.

Mitt råd till er är att ringa till LRF Konsult och få några tips och råd på vägen eftersom det är skog och mark på fastigheten. Bankerna ger bra rådgivning vad gäller småhus och lägenheter, men de missar ofta någon detalj vad gäller jordbruksfastigheter. Det finns massor med småregler som juristerna på bankerna inte har med att göra, varpå de inte tänker på dem, tex att är inte fastigheten såld på 100 år så är det ju ingen idé att räkna med det försäljningspriset...det kanske var 3000:-. Istället får ni räkna med 1952 års taxering när ni sedan säljer. Men detta är enbart ifall gården är en gåva, och ni köper ju ändå gården om än till ett mycket lågt pris.

Japp, och jag menade inget annat heller om det nu lät som det :) Kanske skulle ha lagt till att vinsten blir större, men jag trodde det skulle begripas ändå :)
Sen beskattas inte kapitalvinster från fastigheter med 30 %, utan 22/30 av vinsten beskattas.

Eftersom det är en släktgård blir det troligen så att något av era barn eller syskonbarn tar över gården till ett billigt pris, vilket gör att ni inte beskattas så mycket som ifall ni hade sålt det till marknadspris.

Men vinsten hade (antagligen) blivit större till marknadspris är kanske bäst att tillägga ;)

håller med ramona om att kontakta LRF konsult, de är bra på generationsskiften och kan hjälpa er att räkna ut hur det blir förmånligast att betala. Om ni köper den under taxeringsvärde räknas den som gåva och då missar ni tex möjligheterna till skogsavdrag (som jag antar att nuvarande ägare inte har något utrymme kvar på) och så finns det en hel del annat att ta hänsyn till.
Ta hjälp, det är det värt!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 355
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka