Köpa hund

I

Ica

Hej alla!
Jag är ny på forumet, och skriver nu främst för lite allmänna råd. Min tanke är att jag ska skaffa hund inom snar framtid (alltså, ingen som helst brådska, kan ta över ett år, huvudsaken är att det blir "rätt" hund). Nu behöver jag lite tips på vilka raser som kan tänkas passa mig. Jag har vuxit upp med hundar sen jag föddes, och då har det vart vorsteh, spinone och stabyhound. Under kommande tid kommer jag påbörja en utbildning inom hundsjukvård och min tanke är att jag ska jobba med hundar i framtiden. Det jag söker i en hund är följade: jag vill träna agillity och lydnad med min hund, vara aktiv och gå långa promenader. Vill ha en lättlärd hund som ska kunna bli min "andra hälft", dvs. kunna följa med överallt och inte ha problem med att åka kollektivt och sånt då och då. Jag vill ha en tillgiven hund som är kelsjuk till tusen eftersom jag är det =) Jag har funderat en hel del på att ta en hund från "hundar utan hem" på Irland eller liknande, då jag tycker att de behöver hjälp, men som första "egna" hund är det nog inte superlämpligt. Jag har inget emot blandraser, även om jag vet att det finns skeptiker till det.

Ett plus är ju uteseendemässigt en med hängande öron, mjuk päls och gärna svart/vit. Älskar verkligen utseendet på tollare och min älskade staby... har väldigt svårt för "småhundar" som dvärgpudlar, pappilon, spets osv. Vill inte heller ha nån terrier.

Kanske är min drömhund bara just en "dröm", så givetvis är inte utseendet allt, men personlighetsdragen och storleken känns viktig. :bump:
 
Sv: Köpa hund

Den första rasen jag kom att tänka på när jag läste din tråd är cockerspaniel. :)
 
Sv: Köpa hund

Synd att du inte gilar små hundar för annars skulle Lancashire heelern passa in på dina önskemål (ja, utom det med öronen).
 
Sv: Köpa hund

Utan att egentligen kunna särskilt mycket om rasen dök 'Shapendoes' upp i mitt huvud. Kanske kan passa? ^^
 
Sv: Köpa hund

Hej! Tack för tipsen. Kollade lite de hundar ni föreslog och de känns inte riiiiiktigt rätt. Kollat runt lite mer och de jag fastnat för hittills är Stabyhound, Tollare, Welsh springer spanniel, Kooikerhondje och Münsterländer... Nåt blandningsliknande där som nån känner till, eller nån liknande ras?
 
Sv: Köpa hund

Såg att du kollat på Welsh Springer Spaniel, kollat Engelsk Springer Spaniel oxå? Då får du även in färgen!

Vi har haft 2 i familjen, dock har båda jagat lite men den ena fick på gamla dar träna agility och älskade det och våran nuvarande skulle funka grymt bra till både lydnad och agility, nu är hon dock väldigt ouppfostrad tyvärr.. Båda har varit stora knähundar som alltid vill vara med, nuvarande brukar ibland få sova i min säng och ligger då helst nästan på mig och snarkar mig i örat.

I övrigt så har dom energi som jag inte är säker på att den går att få slut på!

Dom används vad jag vet inte bara till jakt.
 
Sv: Köpa hund

Nej, jag har inte tänkt jaga med den, men då jag vuxit upp med tre fågelhundar och ingen av dem använts till jakt, utan samtliga till brukshundar känns det som man kanske inte "måste" jaga med dem, sålänge man ser till att de får aktiveras så mkt de behöver.

Hmmm, har inte kollat på engelsk springer spanniel, ska göra det =)
 
Sv: Köpa hund

JeayL- ah, nu har jag kollat engelsk, har kollade dem förr, men fått för mig att de är lite "buffliga", typ lite klumpiga och "tunga", men jag kanske är helt fel ute? =)
 
Sv: Köpa hund

Min uppfattning är att Welshen är tyngre i kroppstypen, iallafall mer lågställd än Engelsk :)
Tunga är dom då dom hoppar jämfota upp i knät på en! :D
 
Sv: Köpa hund

Hej! Tack för tipsen. Kollade lite de hundar ni föreslog och de känns inte riiiiiktigt rätt. Kollat runt lite mer och de jag fastnat för hittills är Stabyhound, Tollare, Welsh springer spanniel, Kooikerhondje och Münsterländer... Nåt blandningsliknande där som nån känner till, eller nån liknande ras?

Vad är det du gillar med just de raserna? Varför fastnar du för just dem? :)
 
Sv: Köpa hund

Tunga när det gäller hopp upp i knäet gör inte särskilt mycket ;)

Hmm, jag fastnade för de här raserna mycket på grund av det lynne jag sett hos just dessa raserna, att de verkar väldigt tillgivna. Sen är de i perfekt storlek för mig... plus att jag tycker de har underbara ögon och är väldigt vackra :D
 
Sv: Köpa hund

Hur mycket vill du jobba med hunden? Är det agility/lydnad och långa promenader dagligen vi pratar om, eller en gång i månaden? (lite överdrivet kanske, men du förstår hur jag menar).

Hur mycket pälsvård kan du tänka dig?

Min dvärgschnauzer passar väldigt bra in på dina önskemål bortsett från kanske storleken (å andra sidan är han lite för stor, dvs som en kooiker ska vara :p)

Bättre att hjälpa de hundar vi har här hemma i Sverige som behöver hjälp istället för från Irland. Då har du också bättre chans att veta vad du får så att både du och hunden får ett så bra liv ihop som möjligt.
Lite samma sak med blandras, men även att du får större begränsningar i tävlande i vissa grenar etc. Bra att känna till om inte annat.
 
Sv: Köpa hund

Jenka- Tanken är att hålla igång på daglig basis med de flesta aktiviteter =) Ja, inte träna ihjäl stackaren med att bara nöta agillity, men ett par timmar varje dag i motionssyfte är ju tänkt.

Det jag kände med hundar utan hem är ju de fruktansvärda förhållanden de växer upp i där... De hundar som kommer till här hamnar ju oftast inte på gatan iaf.

Hindrar blandraser tävlande i mer än utställningar? Och med risk för att låta kräsen har jag alltid haft lite svårt för schnauzrar

vallhund- Jo, det ger ju ingen garanti med blandisar... men å andra sidan kan man ju kolla så de blandisarnas föräldrar är mentaltestade... man kan ju aldrig få en garanti i mentalitet oavsett ras eller blandras. Det finns ju mängder av helt underbara blandraser =)
 
Sv: Köpa hund

Ja, blandraser får inte tävla bruks.

Hundraser avlas för att bli homogena i både utseende och temperament. Därför är de mer "förutsägbara" än blandraser även om man såklart aldrig helt kan veta vad man får.

Äh, man ska vara kräsen när man väljer hund :)
 
Sv: Köpa hund

Flatcoated retriever?
Min hund är tänkt till agility och kanske lydnad/rallylydnad. Jag jagar inte med honom, men han får apportera mycket och söka dummy. Så han får ju ändå göra det han ska göra, även om det inte är i jakt.
Min är mycket kelsjuk, en riktig knähund. Vill gärna vara där jag är.
 
Sv: Köpa hund

vallhund- Jo, det ger ju ingen garanti med blandisar... men å andra sidan kan man ju kolla så de blandisarnas föräldrar är mentaltestade... man kan ju aldrig få en garanti i mentalitet oavsett ras eller blandras. Det finns ju mängder av helt underbara blandraser =)

Det är absolut ingen garanti med renraser heller men du har större chans att hitta en seriös uppfödare som har avlat mot friska, sunda hundar. Det är sällan hundar som har använts till ren blandrasavel är testade, tyvärr jag har kollat. Det finns dock vissa som ex. cockerpoo och liknande som arbetar för att bli en egen ras och hälsotestar, de har ju en egen rasklubb dessutom. Men överlag så finns det sällan ingen (pålitlig) dokumentation om hälsa och mentalitet hos blandraser. Därför är det säkrare att välja en äldre blandras eller en renras vars föräldrar har de meriter du vill ha. Jag har ju själv en blandras och skulle absolut inte ha något problem att köpa en blandras som är avlad för ett syfte med dokumentation etc. om det passade mig, men det har jag hittills aldrig sett..

Angående hundras: jag är fruktansvärt partisk men Shetland Sheepdog är väldigt tillgivna, trevliga hundar. Lätta att ha med sig överallt, inte alldeles för små men heller inte för stora (ligger runt 35-39cm) och om man kollar upp mentaliteten noga så är de kanonhundar :) De är otroligt lättlärda, lättmotiverade och aktiva men klarar också av att ta det lungt. De har inte rena hängöron men vippöron!

Annars kanske Australian Shepherd kan vara något? Där är också mentaliteten viktig att kolla upp.
 
Sv: Köpa hund

Jag har både en stabby och en tollare. Jag måste ju säga att tollaren är en otroligt vacker hund, så om utseendet är av stor betydelse så borde ju tollare ligga högt för val. Själv tycker jag att min stabby är den absolut trevligaste och mysigaste hund jag någonsin träffat på. Kanske lite vaktig men annars otroligt go o kelsjuk. Tollaren däremot är väldigt smart och lydig vilket kan vara bra om man ska ha med den överallt. Men han är däremot inte alls särskilt kelig utan tycker snarare att det är jobbigt om någon klappar o kelar med honom.
Men alla hundar är ju individer så det kan ju skilja väldigt mycket fast det är samma ras.
Men om jag ska köpa någon ny hund i framtiden, så blir det utan tvekan en stabby för min del.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 028
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Nu är det dags att införa en hund i min och sambons liv. Men velar mycket bland raser. Vill helst ha en renrasig då man mer vet vad man...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Jaha. Så lång tid tog det alltså innan "hundfebern" slog till igen. Nu vill jag gärna ha lite råd om lurviga småhundar. Trots allt...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
14 294
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp