Köpa hund långt bort

Sv: Köpa hund långt bort

Har Kennel och kan säga att MÅNGA gör så! Tingar en valp, tittar på den samma dag som de hämtar den. Under tiden brukar vi skicka bilder på den och lite sånt....

Eller så ska de "bara" titta. Och åker hem med en valp i famnen :angel:

Okej ja kunde tänka mig det;)

Men kan man ringa idag/imorgon och åka på onsdag? Om man inte vill ha den då känns det ju dumt om dom hållt valpen åt en =/
Eller är det så det går till?

Förresten, är det otrevligt att ringa en fredag kväll kl 20?:confused: Kanske bättre att ringa lördag morgon?

:D

jag tycker det går bra att ringa nu :D vad är det för vovve du ä intresserad av? ras?

När jag köpte min samojedtik så bodde jag 80 mil från uppfödaren. Vi åkte ner och kollade på valparna när dom var runt 2-3 veckor gamla (lite väl tidigt, men vi var ändå neråt landet, så uppfödaren tyckte vi kunde komma och titta) och sen hämtade vi henne när hon var 9 veckor gammal. Blev mååånga mil för den där lilla damen, men det var hon värd :D

vet dom som har åkt långt för att kolla på en valp och som tatt med den hem samma dag, så det är inte omöjligt :)

nah, en sån vill jag också ha när jag skaffar eget hus :love: vi måste ju få se MASSOr med bilder sen, om det blir nån valp! :)

Jag flög till uppfödaren och sen så hade jag sådan tur att en annan valpköpare tog ned valpen till mig. Några av de andra valpköparna flög upp två gånger. Vissa av dem hade mycket kontakt med uppfödaren innan och flög upp och övernattade där och flög hem dagen efter med valpen.

Jag hade en valp tingad, men hade ingen möjlighet att hälsa på innan det var dags att hämta henne. Under tiden hade jag och uppfödaren regelbunden kontakt om allt möjligt - hur hon utvecklades, hennes framtid osv.

Självklart blir det massor med bilder sen;) kommer bombadera er sen:devil: hehe

Tippan:Jaså kan man flyga med hunden också? Då måste man väl få special plats eller? Hur blir det med rastning då?

gubben skrev:
Hur har ni gjort?
Kan man åka och kolla på hunden och ta med den hem på samma vända? Eller hur gjorde ni?

Nu i dessa internettider är det inte så svårt. Är avståndet någorlunda rimligt så kan man ju kosta på sig en extra resa, men om det går att etablera kontakt med uppfödaren via mail- och telefonkontakt så borde det kunna räcka, tycker jag.

När jag tänker efter så har vi åkt "ganska långt" för båda våra hundar. Tiken föddes 35 mil söderut och hanen kommer från en kennel 30 mil norrut.

Jag fantiserar om en hund från en kennel i Tjeckien i framtiden. Jag är inte säker på om jag skulle resa så långt för att titta på valpen innan leveransdatum, utan då hade jag åkt dit när det var dags att ta hem hunden.

Men det finns andra saker som gör att det givetvis är svårare att köpa hund om avståndet är stort. Hur vet man hur föräldrarna är om man inte träffat dem?

Min strategi (om jag någonsin sätter mina drömmar i verket) är att försöka träffa så många avkommor jag kan från nämnda kennel inom Sverige först. Kenneln jag drömmer om har redan exporterat några hundar hit. Jag känner till deras meriter i Sverige och lite grand från vad de presterat i Tjeckien också, då kenneln skriver om sina resultat.

Jag tycker nog att det är viktigast att få en känsla för hur kennelns vuxna hundar beter sig och vad de har för kvalitéer. Då blir avståndet ju genast ett ganska så stort problem. :(

Brukshundarnas resultat kan man se på Hunddata, och utställningshundarnas också, men om man är noga med att hitta en TREVLIG sällskapshund - hur gör man då? :crazy:

Då kanske det är bäst att köpa hund från en kennel nära där man bor? :idea: Eller vara mycket noga med referenser.

Senast ändrad:

Jag flög ned och tittade på kullen när de var 5 veckor gamla, sov över den natten. Sen flög jag ned och hämtade hem honom när han var 8-9 veckor, sov även då över en natt. Är ju inte sååå dyrt att flyga så det var det värt.

Klart det går bra att flyga med en liten valp! Rastning? Tar inte mer än en timma att flyga inom Sverige, och valpar brukar sova när man väl lyft. Blir för mkt för den lilla hjärnan så de brukar liksom "packa ihop" :p och sova som stockar. Man har en handduk i en bag som hunden sitter i, gör alltså inget om det skulle komma lite kiss.

Brukar gå över förväntan, kan kännas lite nervöst iom att man inte känner valpen och hur den kommer att reagera osv...men som sagt nästan alla brukar somna. Du säger till vid bokning att du har med dig en valp och sen betalar man en avgift till flygbolaget, typ 150 per sträcka eller nåt sånt.

/Ishtar

Jodå det går utmärkt att flyga! Man får ha valpen i en väska/bur och ha med den i kabinen. Åker man inrikes så behöver valpen inte rastas för så lång tid tar det inte ens från noss till söder :p

Har som längst åkt 100 mil. Helt klart värt att åka. Då åkte jag dit flera gånger under valptiden för att hälsa på.

Men föredrar att ha lite närmare till uppfödaren. Inte för att slippa åka långt, men för att det är lättare att ha nära kontakt. Jag har höga krav på min/a uppfödare och vill ha regelbunden kontakt med träningar och träffar. Då är det inte så kul att ha 100 mil.

Köpte min ena tik långt ifrån. jag ringde turligt nog den dagen de föddes så jag lyckades boka en tik, gärna tigrerad, och det fanns det!! Sen fick jag problem med pengar och skulle avboka valpen.
Men när vi pratat en stund så hade de en svart tik med överbett (ligger i den släkten) Så då bestämde vi att jag skulle ta den istället.
Ingen va lyckligare än jag... (älskar greyhounds med överbett)
Uppfödaren levererade hunden till Landskrona (de bodde i mellan sverige) Jag som då bodde i Danmark tog tåget till min vännina som skulle över å tävla. Så fick jag då min älskade "Maggie" Och jag ångrar inte en dag att jag tog just henne... Hon är mitt ett och allt!
maggi4.jpg

När vi skaffade hund hade vi länge funderat över ras och till slut bestämt oss för en dvärgpinscher. Vi bestämde oss även för den uppfödare som låg närmast oss (dock fortfarande nästan 80 mil bort :crazy: ) då han födde upp vad som verkade vara otroligt bra hundar. Han är en av de uppfödare som är äldst i gamet och verkade väldigt seriös.
När vi väl bestämt oss för ras och uppfödare var det inte bättre än att han hade en tik kvar just då som ha trodde väldigt mycket på. Hon hade helsyskon som blivit champions i olika länder och han trodde att hon skulle bli lika bra som sina syskon. Så vi pratade länge i telefon och vi blev godkända som valpköpare. Några dagar senare tog vi bilen ner och hämtade underverket. :love:
Hon må vara världens knasigaste hund men ack så mycket jag älskar denna jycke. Har aldrig ångrat mitt köp en sekund.
Jag och uppfödaren har träffats på många utställningar och vi har haft telefonkontakt och han har alltid varit till hands för att svara på mina frågor och följt med i hennes utveckling. Han blir alltid glad över att träffa henne och se hennes utveckling och tycker att hon utvecklas åt rätt håll.
Så jag är helnöjd med både hund och uppfödare. :bow:

Min uppfödare bor i Dalarna och jag bor i Skåne, så det är en bit. Jag åker mest tåg upp dit och åkte även tåg när jag hämtade Loka, då hade jag varit där i olika omgångar redan, en gång när valparna var 5 veckor.

Jag struntar i avståndet, bara jag får en bra hund. Nån gång, inte nästa W, men kanske nästa, så ska jag ta in från Australien.

//E

Så här gjorde jag:

Annons på Blocket
Telefonkontakt x-antalet ggr
Åkte tåg ca 80 mil enkel resa till syrran
Åkte bil ca 15 mil enkel resa med syrran
Köpte hunden, 15 mil hem till syrran och stannade några dagar.

Sen åkte vi tåg hem och hon sov på sätet bredvid mig hela vägen

Framme vid slutstationen bajjade/kissade hon på perrongen sen åkte vi spårvagn 15 min. Ingen hit, men tar bara 15 min...Och slutligen hemma.

Ringde på annons och pratade med uppfödaren. Han mailade först bilder på en hanhund, men jag ville ha en tik. Fick inga bilder på tiken men det var en kullsyster till hanen så jag fick i alla fall en hum om hur hon såg ut. Bestämde mig och åkte ner för att träffa uppfödaren och hämtade hem tiken samtidigt.

Jag har då inte ångrat mig en sekund att jag stod på mig med val av kön. Däremot har jag tänkt mig att köpa mig en till hund när tiden är inne.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 403
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama