Sv: Köpa hund långt bort
gubben skrev:
Hur har ni gjort?
Kan man åka och kolla på hunden och ta med den hem på samma vända? Eller hur gjorde ni?
Nu i dessa internettider är det inte så svårt. Är avståndet någorlunda rimligt så kan man ju kosta på sig en extra resa, men om det går att etablera kontakt med uppfödaren via mail- och telefonkontakt så borde det kunna räcka, tycker jag.
När jag tänker efter så har vi åkt "ganska långt" för båda våra hundar. Tiken föddes 35 mil söderut och hanen kommer från en kennel 30 mil norrut.
Jag fantiserar om en hund från en kennel i Tjeckien i framtiden. Jag är inte säker på om jag skulle resa så långt för att titta på valpen innan leveransdatum, utan då hade jag åkt dit när det var dags att ta hem hunden.
Men det finns andra saker som gör att det givetvis är svårare att köpa hund om avståndet är stort. Hur vet man hur föräldrarna är om man inte träffat dem?
Min strategi (om jag någonsin sätter mina drömmar i verket) är att försöka träffa så många avkommor jag kan från nämnda kennel inom Sverige först. Kenneln jag drömmer om har redan exporterat några hundar hit. Jag känner till deras meriter i Sverige och lite grand från vad de presterat i Tjeckien också, då kenneln skriver om sina resultat.
Jag tycker nog att det är viktigast att få en känsla för hur kennelns vuxna hundar beter sig och vad de har för kvalitéer. Då blir avståndet ju genast ett ganska så stort problem.
Brukshundarnas resultat kan man se på Hunddata, och utställningshundarnas också, men om man är noga med att hitta en TREVLIG sällskapshund - hur gör man då?
Då kanske det är bäst att köpa hund från en kennel nära där man bor?
Eller vara mycket noga med referenser.