Jag ska börja med att säga att jag har noll erfarenhet av hundavel. Men den hemsidan skrämmer mig. Medium breeds säljs tidigast vid 1,5 månad? Och det är ju toppen att man kan komma till Yekaterineburg och hälsa på valpar- men bara det faktum att de "ship worldwide" om man inte kan komma låter i mina öron lite väl mycket postorder. Jag har full förståelse för personer som köper hundar utan att ha hälsat på dem om man är väldigt insatt i rasen, linjer, har fått rekommendationer etc. Lika bör väl gälla från uppfödarens sida- man skickar inte bara iväg en valp om man inte har personliga referenser/erfarenheter av köparen? och hur många minihundar kan en kennel föda upp(verkar vara en massa raser de har) och deras köpevillkor låter, i grova drag, som att när valpen är såld är den såld och kenneln tar inget ansvar.
Nej, jag har ingen erfarenhet av hundavel men med sunt förnuft kommer man långt (jag var intresserad av en valp i Tyskland- tills uppfödaren föreslog att vi skulle mötas på en parkeringsplats och göra upp köpet sa att jag inte "skulle behöva köra så långt". Det är 20mil dit. Där och då tackade jag nej till valpen- jag vill inte köpa från en uppfödare som har noll intresse av vem jag är och som helst inte vill att jag kommer hem till dem och hälsar på eller ens för att hämta valpen).
Jag gillar Ryssland skarpt. Har ganska stor erfarenhet av deras kultur, djurhållning, etik osv. Mycket är väldigt bra- men det är också ett land som har influerats av väst väldigt mycket under väldigt kort tid. Det förvånar mig inte ett dugg att alla mini-varianter av hundar är en succé där- till varje pris. Visst det ser ut som en seriös kennel på hemsidan men om man läser mellan raderna så skulle jag springa långt därifrån. Ärligt talat: om en hund är godkänd/premierad/friskförklarad etc enligt ryska mått betyder inte alltid att det faktiskt är så. Mycket kan se väldigt bra ut på ytan.
Om du vill köpa hund från utlandet så kan det ju vara helt ok (jag gjorde ju själv det) men ställ samma krav på uppfödaren och på dig själv. Om det verkar intressant- åk dit och träffa dem precis som du skulle göra med vilken kennel som helst. Min amatöråsikt är dock: sök vidare.