Köpa hund från Ryssland!

Vad finns det för anledning att importera hund om man inte är uppfödare på jakt efter särskilda linjer att avla på?

Skulle nog fundera detsamma.
Ska man köpa hund från annat land borde det vara av mycket goda skäl för det är så mycket som kan bli tokigt. Tänk tex på att bara lagstiftning för djurhållning. avelsarbete mm kan skilja sig fruktansvärt mycket = kan påverka hela kvaliteten på aveln.
Är man dessutom så kunnig att man söker specifika linjer är jag rätt säker på att man borde ha koll på vart man ska hitta dem för förarbetet känns som att det borde ta lång tid innan man landar i de banorna, inte en enkel lek tror jag.

Har man dålig koll om och svårt att kolla bakgrunden tänker jag att det känns riktigt riskfyllt.
Ska man gå utanför landet skulle jag göra mycket, mycket noggranna bakgrundskoller på uppfödare och djuren och vara säker på att det absolut inte går att finna i eget land.

Jag ska börja med att säga att jag har noll erfarenhet av hundavel. Men den hemsidan skrämmer mig. Medium breeds säljs tidigast vid 1,5 månad? Och det är ju toppen att man kan komma till Yekaterineburg och hälsa på valpar- men bara det faktum att de "ship worldwide" om man inte kan komma låter i mina öron lite väl mycket postorder. Jag har full förståelse för personer som köper hundar utan att ha hälsat på dem om man är väldigt insatt i rasen, linjer, har fått rekommendationer etc. Lika bör väl gälla från uppfödarens sida- man skickar inte bara iväg en valp om man inte har personliga referenser/erfarenheter av köparen? och hur många minihundar kan en kennel föda upp(verkar vara en massa raser de har) och deras köpevillkor låter, i grova drag, som att när valpen är såld är den såld och kenneln tar inget ansvar.

Nej, jag har ingen erfarenhet av hundavel men med sunt förnuft kommer man långt (jag var intresserad av en valp i Tyskland- tills uppfödaren föreslog att vi skulle mötas på en parkeringsplats och göra upp köpet sa att jag inte "skulle behöva köra så långt". Det är 20mil dit. Där och då tackade jag nej till valpen- jag vill inte köpa från en uppfödare som har noll intresse av vem jag är och som helst inte vill att jag kommer hem till dem och hälsar på eller ens för att hämta valpen).

Jag gillar Ryssland skarpt. Har ganska stor erfarenhet av deras kultur, djurhållning, etik osv. Mycket är väldigt bra- men det är också ett land som har influerats av väst väldigt mycket under väldigt kort tid. Det förvånar mig inte ett dugg att alla mini-varianter av hundar är en succé där- till varje pris. Visst det ser ut som en seriös kennel på hemsidan men om man läser mellan raderna så skulle jag springa långt därifrån. Ärligt talat: om en hund är godkänd/premierad/friskförklarad etc enligt ryska mått betyder inte alltid att det faktiskt är så. Mycket kan se väldigt bra ut på ytan.

Om du vill köpa hund från utlandet så kan det ju vara helt ok (jag gjorde ju själv det) men ställ samma krav på uppfödaren och på dig själv. Om det verkar intressant- åk dit och träffa dem precis som du skulle göra med vilken kennel som helst. Min amatöråsikt är dock: sök vidare.

Kände mest: HERREJÄKLAR vad valpar de har till salu.
Bara pomeranian har de fött upp 46 (FYRTIOSEX!!!) kullar under 2016. I snitt 3,8 kullar i månaden (men hur sjukt är inte det. Lek med tanken att varje kull ger 4 valpar = 184 valpar om året. Lek lite till med tanken att varje valp kostar 13'000:- så ger det 2'392 000:-

Så många frågor.
Var har de ens alla valpar och alla hundar?

Bara pomeranian har de fött upp 46 (FYRTIOSEX!!!) kullar under 2016. I snitt 3,8 kullar i månaden (men hur sjukt är inte det. Lek med tanken att varje kull ger 4 valpar = 184 valpar om året. Lek lite till med tanken att varje valp kostar 13'000:- så ger det 2'392 000:-

Så många frågor.
Och så leker vi lite till.
Hur många snitt? i hur många kullar blev det överlevande valpar?
Stamtavle o mat kostnad?
vet,vacc mm?
Och en pompom kan man köpa i ryssland o Ukraina för 500 euro

Så många frågor.

Låter mer som en puppymill nästan.
Jag skulle inte köpa från de som föder upp i så stor skala.. Kvantitet eller kvalitét.

Av hemsidan att döma så föder de upp fler raser än vad som står på den engelska versionen av hemsidan. Kollar alltså den ryska versionen. Ser Chihuahua och Tibetansk mastiff men de verkar ha fött upp andra raser tidigare.. Vilket inte är fel i sig men när man redan har fyra-fem olika andra raser som man redan massproducerar flitigt...?

Google translate på sidan;
"Plantskolan säljer valpar till återförsäljare, återförsäljare, för kommersiellt bruk. Valpar säljs omsorg ägare i att älska hem." (med plantskolan antar jag att man bör tolka det som uppfödning men läs för all del: valpfabrik).

"Alla valpar vaccineras efter ålder och genom att köpa du får ett veterinärintyg med en anteckning om vaccinering och valpkort, som sedan kan bytas ut mot en stamtavla." :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Sen så tipsar de ju sina valpköpare om att träna sina valpar att gå på låda O_o:meh::cautious:.

Köpa hund utomlands i all ära men ska man ha en stamtik att börja sitt uppfödarskap på så är det nog så mycket enklare att börja med en svensk uppfödare så man kan få hjälp att komma igång, en som bara är ett samtal bort. Vill man ha in nytt blod utifrån så kan man ju skaffa en hane, men du vet inte ens om deras hundar är "nytt blod" för de svenska linjerna. Dumt att ta in en hund bara för att ta in en hund och så är den ändå nära besläktad med stora delar av de svenska hundarna :p Nej, är du ny i rasen och ny i uppfödarsvängen så köp något närmre. Åtminstone något du kan åka och besöka utan att behöva ta ledigt från jobbet och/eller spendera en förmögenhet på flygbiljetter.

Så många frågor.

I burar antagligen.

Mitt tips om man är helt ny på en ras och vill bli uppfödare är att faktiskt ta en tik på foder från en seriös, Svensk uppfödare som man ser upp till. Det är en utmärkt läroväg om man har ett fint samarbete. När tiken sen övergår i ens egna ägo har man möjlighet att själv ta en kull el två beroende på tikens ålder och hälsa. Ur dessa kullar sparar man tikvalpar, angingen hemma eller sätter ut på foder.
Nu har man en bra tiklinje och grund. Sen krävs givetvis jobb med meriter mm på avelsdjuren men det är ett av de tryggaste sätten att få en bra grund.
Eller köpa från renomerad kennel.
Hundar av avelskvalité är aldrig billigare än övriga, inte ens utomlands så lockas inte att köpa från farmar som denna.

"Alla valpar vaccineras efter ålder och genom att köpa du får ett veterinärintyg med en anteckning om vaccinering och valpkort, som sedan kan bytas ut mot en stamtavla." :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Det är inte alls :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Det förkommer i flera länder (tex i Polen) att valparna säljs med ett puppiecard som man när som helst oavsett ålder kan skicka in o byta till stamtavla.

"Puppycard"? :confused: Hur går det till?
Det är en papperslapp med hundens chipnr och mamma/pappa + födelsedag och ett kontrollnr. som medföljer när dom säljer valpen, i polen som jag har erfarenhet av så byter dom sällan in det pappret om dom inte ska på utställning för då behövs stamtavlan eller om hunden ska exporteras.
Ska se om jag har något av dom kvar i papperskorgen på mina polska hundar från i våras.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 795
Senast: fijja
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
E
Övr. Hund Vart kan man hitta en kennel som föder upp Pitbulls? Handlar inte om att jag ska springa och köpa mig en, men om jag skulle göra det så...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
19 176
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har länge velat ha en egen liten vovve, familjen har en hund som jag så klart tycker väldigt mycket om, men han är en blandras och...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Annielee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur