köpa hönät?

I

Idabn

Min 26åring är inte ett så stort fan av torrhö och kraffsar gärna ut det i ströt(pappersströ) och äter inte upp allt. När man sedan mockar är det ju bara att slänga bort det överblivna hö't eftersom det är fullt med papper inblandat också så det går inte att äta.
Skulle det kunna vara ett alternativ att köpa ett hönät åt honom? eller blir det bara en onaturlig ställning att äta så jämt?

Sv: köpa hönät?

Min 26åring är inte ett så stort fan av torrhö och kraffsar gärna ut det i ströt(pappersströ) och äter inte upp allt. När man sedan mockar är det ju bara att slänga bort det överblivna hö't eftersom det är fullt med papper inblandat också så det går inte att äta.
Skulle det kunna vara ett alternativ att köpa ett hönät åt honom? eller blir det bara en onaturlig ställning att äta så jämt?
Prova med hönät och passa samtidigt på att blötlägga höet åt gamlingen.
Att hö blir överblivet kan bero på att hästen börjar få problem att tugga höet och lämnar det hö som är mest svårtuggat..

Vår 25-åring äter sitt hö så, hon är likadan och rafsar runt med det på golvet annars. Det funkar jättebra.

jag har en fyrkantig påse till min
17450324.jpg

finns ju sånna trekantiga att sätta i hörn som dom äter ur. Blir ju lite bättre än att dra ut ur hönät

jag har tva unghastar som ar vana att sta pa halm/ho och varje natt tar lilleman en kaka och skakar ut och baddar med.. sen ligger han pa det, och tuggar i sig resten lol..det ar faktiskt lite komiskt..Och vintertid sager jag inget omdet da det ar kallt pa golvet och i spanen.

Men jag har sedan en vecka tillbaka borjat ge dem honat Och det ar massor kvar, mina hastar har alltsa fri tillgang till ho bade i paddock och i box. Ett nat racker 2 dygn for mig nu.

Honat kan vara pilliga, men du kan ocksa gora som den bilden som ar ovan. Eller ta IKEA pase och binda upp. Det skulle val ga lika bra. Men klippa av handtag pa ena sidan och kanske satta i "hal" pa den andra att binda upp med.
Om det ar for mkt arbete, ta honatet och dra snoret igenom botten ocksa, och sen kan du ta brandkarshake och satta snoret runt en stolpe. da ligger natet horisontalt som en korv nastan och risken for att de skall fastna i dar ar minimizerad.

Hoppas du hittar en losning.

Prova med hönät och passa samtidigt på att blötlägga höet åt gamlingen.
Att hö blir överblivet kan bero på att hästen börjar få problem att tugga höet och lämnar det hö som är mest svårtuggat..

jo, han har börjat få jobbigare med tänderna, och vi vattnade alltid höt åt honom förut, men menar du att jag ska lägga det i blöt en längre stund?
brukar försöka ge honom ensilage även inne men vi är på sista balen nu så snart måste han få hö inne.

jag har en fyrkantig påse till min
17450324.jpg

finns ju sånna trekantiga att sätta i hörn som dom äter ur. Blir ju lite bättre än att dra ut ur hönät

såg riktigt bra ut, vart har du fått tag på den? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 413
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Berätta gärna om era erfarenheter kring detta om vad alla som inte är hästmänniskor anser om sånt som har med hästar att göra. Kan vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 575
Senast: Lavinia
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat