Köpa hjälm yta vg1 märkning

MaRomer

Trådstartare
Jag är i antagande att köpa ny hjälm. Och fick syn på en av kandidaterna på rea. Men det enda som gör att jag inte klickat hem den, är att den inte är vg1 godkänd.

Eller ska vi vara korrekta, den är vg1 godkänd. Men just de på rea har inte märkningen. De tillverkades alltså innan märkningen kom.

Skulle ni våga köpa den hjälmen på rea? Det ska vara exakt samma hjälm. Men priset skiljer nästan 2000:-

Jag kommer tävla med hjälmen.

Jag hade inte pga gillar inte att medvetet bryta mot reglerna och orkar inte ta diskussionen med ev öd om "men alla andra såna här hjälmar är ju godkända kan du inte göra ett undantag TROTS att min saknar märkning???"

Jag är i antagande att köpa ny hjälm. Och fick syn på en av kandidaterna på rea. Men det enda som gör att jag inte klickat hem den, är att den inte är vg1 godkänd.

Eller ska vi vara korrekta, den är vg1 godkänd. Men just de på rea har inte märkningen. De tillverkades alltså innan märkningen kom.

Skulle ni våga köpa den hjälmen på rea? Det ska vara exakt samma hjälm. Men priset skiljer nästan 2000:-

Jag kommer tävla med hjälmen.
Den är väl på rea just för att den inte har märkningen?
Om jag skulle köpa en hjälm för tävling hade jag definitivt köpt en med rätt märkning!

Jag hade inte pga gillar inte att medvetet bryta mot reglerna och orkar inte ta diskussionen med ev öd om "men alla andra såna här hjälmar är ju godkända kan du inte göra ett undantag TROTS att min saknar märkning???"

Det är just detta jag undrar. Är hjälmen godkänd trts att just denna inte kar klistermärket i sig.

Reglerna är ju bra luddiga kan jag tycka. Då det tydligen är pp till varje tävling i nuläget och att det dessutom bar är en rekommendation.

-------------------------------------
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 och som har genomgått ny typkontroll märkta VG1 01.040, Det finns i dagsläget ingen bortre tidsgräns för de hjälmar som är godkända efter den 4 november 2014 enligt VG1 01.040.
OBS! Märkningen VG1 är en rekommendation från EU-kommissionen och inte ett krav.

Hjälmar som tillverkats från och med 4 november 2014

Hjälmar som tillverkats från och med 4 november 2014 måste antingen ha ett
nytt typkontrollintyg eller ett annat intyg som visar att hjälmen fortfarande uppfyller grundläggande hälso- och säkerhetskrav i PPE-direktivet (direktiv 89/686/EEG). Typkontrollintygen för dessa hjälmar får alltså inte längre referera enbart till EN 1384.

--------------------------------

Kopierat från denna sida: http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Nyheter/2015/10/Informationomridhjalmar/

Jag tolkar det som att just den hjälm som sitter på mitt huvud ej specifikt måste ha märkningen på sig. Utan att det räcker att modellen är godkänd. Men jag kan ju ha fel. Jag har kontaktat säljaren av hjälmen och kommer kontakta ridsportsförbundet om det behövs. Tänker mig senariot att klisterlappen trillar bort. För ja, det r precis det vad det är, ett silvrigt klistermärke som de fäster på insidan av hjälmen. Eller är märkningen kopplat till ett serienummer?

Och nej, Jag tänker inte köpa en hjälm som jag inte får tävla med.

Om jag inte missminner mig är det först 1/1 2017 de nya reglerna börjar gälla.
Så med andra ord är din rea-hjälm troligtsvis bara godkänd fram till den 31/12. Vill du gärna ha hjälmen och sen behöva köpa en ny, så köp den, men sen efter den 31/12, kan du bara ha den hemma och inte på tävling om den inte är vg1 märkt.

källa: http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Nyheter/2015/10/Informationomridhjalmar/

Detta är jag medveten om, och inget som intresserar mig. Jaag har hemma hjälmar och vill ha en till tävling

fick svar från säljaren att det inte gick tävla med denna hjälm efter årsskiftet. SÅ jag letar vidare

Liknande trådar

Utrustning Jag letar ny hjälm till min dotter då hennes har gått sönder. Den hon har är en back on track EQ2 och har passat henne bra. Beställde en...
2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: Jeps
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket...
Svar
11
· Visningar
1 406
Senast: Cambiaso
·
Utrustning Någon som vet något om VG1-märkningen? Vill köpa en ny hjälm, d.v.s en John Whitaker victory helmet, och undrar om den är godkänd? Den...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: ziri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka