Köpa hingst som "privatperson"

panaccea

Trådstartare
Är det någon som äger en hingst som inte har eget stall och uppfödning?

Har funderat en hel del på att köpa unghäst till hösten och då blir det en hingst/valack. men har funderat en hel del på vad som är positivt/negativt med hingst. Neg är väl att det är svårare att hitta stallplats.

Är era hingstar isf aktiva i aveln? (mer eller mindre) fungerar det?

Har fastnat för en 2åring som ärver ner bra färger och som har bra temperament, (+ att den är hur söt som helst och har läcker färg :love: ) vad jag förstår vill ägarna gärna se den bli visad som hingst.

Jag har mkt unghästvana (varit med och ridit in och utbildat unghästar förr) och har en hel del vana av hingstar.

Ventilera fritt

Sv: Köpa hingst som "privatperson"

Jag har haft inte bara en utan tre hingstar samtidigt, alla icke avelsdjur. Att ha hingst funkar kanon om man har egen gård och har kunskapen, men..... om man inte har en egen gård så är det svårt att hitta stall som tar emot hingstar. Det krävs alltid lite mer av en själv som hingstägare i stallet på tävling etc. Kort sagt det är inte alltid helt enkelt att hålla hingst.

stal tror jag faktiskt inte hade varit några problem, har en kotakt som har hingstar i avel (hbl) + att jag tror hon har lösdrift för unghingstar också. (vilket han hade fått gå på tills det var dags för inridning i vilket fall som helst)

Det svåra med en inackorderad hingst är oftast inte då den är ung och kan gå på lösdrift etc. Problemen kommer när de blir äldre och det kanske inte finns andra hagar än en liten rasthage med höga staket för dem att rasta sig på. Inget kul hästliv helt enkelt.

Jag har en nf hingst som jag tävlade på när jag var yngre. När han har bott hos oss så har han varit uppstallad i ett privatstall på en stor ridskola (i Örebro). Det har aldrig varit några problem, han har stått i en box med bara en granne (valack). Det enda negativa var väl hagarna, eftersom alla våra hagar sitter ihop med ridskole hagen så kunde han ju inte gå där. Han fick gå i en hage på andra sidan stallet. Annars har allt fungerat bra, inga problem i ridhuset som har en privat del och en ridskole del.
Under den tiden som jag tävlade så betäckte han inte, sen så var han på en betäckningsstation en sommar efter att jag fyllt 18. När han kom hem var han väl lite stöddig i ett par dagar men sen så var han som vanligt igen.
Just nu så är han på en betäckningsstation och lever livet...
Även fast han alltid har varit snäll så är det ju extra mkt jobb med en hingst. Ska du ha kvar hästen som hingst även om den inte blir godkänd?
Lycka till!!/TH

Som Roslagen säger så är väl inte hingsten i sig problemet utan andras "rädsla" för hingstar.

Hästen får gå i en pytteliten hage utan kompisar (ingen vågar släppa ihop med en vuxen hingst, även om det skulle funka). Man ska även ha tur att hitta ett stall där de är vana vid hingstar, och inte använder kedja och allsköns grejer eftersom de inte vet hur de ska bete sig.

För att få en trevlig hingst måste du själv vara säker på vad du gör, konsekvens och ordentliga regler krävs för att de inte ska ta över för mycket. Sen beror ju väldigt mycket på "grundtemperamentet" hos hästen, vissa passar utmärkt som hingstar och vissa skulle jag inte vilja ha i grannstallet ens en gång.

Öh en liten notis, om man är van vid hingstar så använder man sig av hingstkedja, stigbett etc för då vet man att de djuriska lustarna går före allt...... I övrigt kan jag hålla med dig.

Jag köpte en 2,5årig ponnyhingst.
Var egentligen inte tänkt att jag skulle köpa en hingst,men var runt och tittade på en del ston,men hittade inget jag tyckte om.
Så ringde hingstens uppfödare och så tänkte jag att jag ju alltid kan kollapå honomoch kastrera honom när jag tagit hem honom.

Men han är fortfarande hingst då jag blivit rådd att visa honom på avelsvärdering...de har fungerat bra att ha honom som hingst, han är just nu utlånad och går ponnytrav och körs av en 9årig tjej och de fungerar kanon.

De jag tycker är viktigt när man vill köpa hingst de är var för man just ska ha en hingst, va är målet med att ha hingst + då kunskapen och möjligheterna med stall m.m. (alla inaccorderingsstall tar ju inte in hingstar)

Jag har en 3 årig Arabhingst som jag ska visa nästa år. Ja jag hade lite problem med att hitta en plats åt honom med tanke på att ja dom flesta tar ju inte emot hingstar.
Men jag hittade ett jättebra ställe till sist och hon som jag hyr in mig hos hade ju iof hingstvana plus att hon vart så förälskad i min häst att hon ville ha honom stå hos henne =)
Men negativt vet jag inte, det enda som kan vara jobbigt är när stona brunstar att han blir lite "större" och "jobbigare" eftersom han inte är särskilt hingstig annars..han går tillsammans med ett sto kanske jag ska tillägga och är hur snäll somhelst :smirk:

RebeckaKihlberg skrev:
De jag tycker är viktigt när man vill köpa hingst de är var för man just ska ha en hingst, va är målet med att ha hingst + då kunskapen och möjligheterna med stall m.m. (alla inaccorderingsstall tar ju inte in hingstar)

"målet" är väl eg att föra trevliga gener vidare, eftersom det handlar om fjordhäst kryllar det inte av trevliga hingstar (som dessutom har anlag för 4 färger). Målet är väl eg inte att ta fram en hingst i sig, utan att jag har fallit för en individ som råkar vara material för att avlas vidare på.

Jag vill ju inte köpa ett hingstämne och sen stå där när det bär sig och behöva kastrera för att man inte räknat med att det skulle vara så jobbigt. Då ryker ju chansen att få trevliga gener i fjordhäst aveln, svårt att få en häst o-kastrerad :D

Därför jag frågar nu för att vara säker på att jag inte tar mig vatten över huvudet för att jag inte efterforskat ordentligt. Bestämmer jag mig att inte köpa hingst öht vill jag inte köpa den aktuella hingsten och kastrera för jag tycker det är synd att kastrare ett bra ämne.

Nu har jag inte efterforskat helt om hingsten i fråga heller utan tycker den ser trevlig ut på bild och har bra stam helt enkelt.

Jag har inte ägt hingst själv men min kompis och vi har hästar i samma stall. Hon fick en travhingst som skulle vara värsta rebellen men när det kom till kritan var han så snäll. Han fick gå med min ardennermärr, för det gjorde inget om hon blev dräktig. När vi släppte ut han så hade han stått inne under två års tid och bara fått vara ute när dom mockade hans box i en liten sjukhage, så ni må tro att han tyckte det var livet att komma ut och dessutom få lov att betäcka. Tiden fick visa om han var snäll eller inte, och han uppförde sig. Vi kunde leda han i grimma utan hingstkedja, vi började med träns först för att sedan gå över till vanligt grimskaft. Två gånger smet han ut från hagen, första gången var det mitt eget fel och andra gången stökade han med unghingsten. Men största problemet var grannarna som var rädda för tjuvbetäckning så han blev kastrerad, men hanteringsmässigt hade vi inga problem. Detta var inte heller den första hingsten i stallet och "peppar peppar ta i trä" så har varje hingst varit av den snälla och lätthanterliga sorten.

Så det beror på hur han är till sättet och hur du hanterar honom. Hanterar du honom som om han skulle vara farlig så blir han säkert det också, men naturligtvis ska man vara försiktig men på rätt sätt.
Det är du som måste avgöra det om ni passar ihop. Jag tror på mycket hantering så tidigt som möjligt, inkörning tidigt utan att ta honom för hårt, det tror jag är bra.

MVH Ann

panaccea skrev:
"målet" är väl eg att föra trevliga gener vidare, eftersom det handlar om fjordhäst kryllar det inte av trevliga hingstar (som dessutom har anlag för 4 färger). Målet är väl eg inte att ta fram en hingst i sig, utan att jag har fallit för en individ som råkar vara material för att avlas vidare på.
Får man nyfikna sig på vad det är för en? :o :)

Jag hade jhu en lite krabat som jag hade tänkt testa, nu tvivlar jag på att han hade fått poäng nog, men optimist kan man ju vara.
Han var inga större problem med och mänga gånger var han lättare än min valack när han har haft bökperioder :o
Men jag (vi) har ju å andra sidan hästarna hemma och då är det nog enklare.
Tyvärr vart min unghingst inte mer än 3 år men det är en annan sak.

annkristina skrev:
Jag har inte ägt hingst själv men min kompis och vi har hästar i samma stall. Hon fick en travhingst som skulle vara värsta rebellen men när det kom till kritan var han så snäll. Han fick gå med min ardennermärr, för det gjorde inget om hon blev dräktig. MVH Ann

Och du var medveten om att det där är olagligt?
vad hade du tänkt göra med fölet om det blivit något? Jag blir lite rädd när jag läser 'för det gjorde inget om hon blev dräktig', låter både oansvarigt och ogenomtänkt att tycka att 'äsch det gör inget', inga planer på betäckning, inga planer för vad som skahända med avkomman sen, inget urval vad gäller hingst eller någonting..

Ja och dessutom kan ovana hingstar skada stoet och ovana ston kan skada hingsten.
Ganska oansvarigt...

Jag har en unghingst. Han bor här hemma på gården tillsammans med min äldre valack. Jag har ingen uppfödning men om han blir godkänd så kanske det blir i framtiden :)

det är en 2-åring från billby gård, citerar direkt från hemsidan: "Cirkus f.-03. Julius 211-Sölvgråen113-Glimmer 49. En vitblack hingst som bär anlag till alla fjordhästfärgerna. Blir säkert minst 145 cm då han nu mäter 143cm. Mycket söt med utstrålning. Bussig att hantera och leda."

Bilder finns på hemsidan, dock bara från förra året tyvärr, men han ser trevlig ut på bilderna där finns! :) Säg gärna vad du tycker som är lite mer insatt än mig..

http://hem.fyristorg.com/Billby/

Jag har en ettårig hingst inackorderad i ett stall med ston och valacker. Det har funnkat bra än så länge. Han har gått med en valack i hagen och det har med gått bra. Nu är han på hingstbete men ska tillbaks till samma stall efter betet. Jag ska behålla honom som hingst har jag tänkt. Stallägaren har sagt till mig att behåller jag honom som hingst och han blir stökig så får jag själv sköta in och utsläpp och all hantering. Det förstår jag då unga flickor utan hingstvana inte ska gå med honom till och från hagen. Det vill jag ju inte att dom ska iheller. Så extrajobb blir det för min del med. Men det gör inget :).

Jag har sedan två veckor tillbaka en 3-årig hingst inackorderad i privatstall.
Tanken var att behålla honom som hingst men vi får se lite hur det fungerar..
Där finns ju två ston i stallet också :D
De som äger stallet har egen hingst (obs! väldigt lugn, kan klassas som valack)
så därför tyckte de inte det var något problem men en hingst till inackorderad.
Första veckan var min pålle lite orolig i hagen och vandrade en del.
De sista dagarna hade han lugnat ner sig tills det igår flyttade dit ett nytt sto.. :o
Nu vandrar han en del igen men jag ger honom någon vecka till att lugna ner sig.
Eftersom jag absolut inte vill byta stall så får han kastreras om det blir problem.. *hoppas han håller sig på mattan* :D

Vi har en ung nordsvensk brukshingst och det går utmärkt.
Vi har visserligen inga ston inom synhåll hemifrån vilket är rätt skönt.

Han går ännu med två valacker och ska så fortsätta så länge det går bra. Den stora varmblodsvalacken har tuktat våran hingst så han vet sin plats nu iaf.

Men det är ju som sagt olika mellan hingstar hur det går.
Tex. Min kusins travarhingst måste nu kastreras för att han kan inte koncentrera sig på sin träning alls utan springer med fullt stånd och försöker bita sig i snoppen. Dessutom har han blivit farlig och oberäknelig att hantera trots en god och disciplinerad uppfostran.

En del klarar inte livet som hingst tätt inpå andra hästar.

Jag har tre killar.

August 3år travare, är som ett lamm, skiter i ston, eller nja, lyder matte utan att krångla, kan stå i boxen brevid ston utan att få fnatt, även om han gnäggar och luktar lite

Hanne 5 år travare, numera kastrerad (förra året) fick jag ge upp med, han blev totalt rabiat. slog, sparkades bet osv....... Kom han för nära andra hästar, så tappa man kontakten med honom totalt, han var lixom inte hemma mer... Gick omkull med honom och skadade mig rätt kraftigt sen kastrerade jag, han mådde inte bra som hingst heller...

Spirit, 3 år nån shettis blandning, jätte hingstig, skriker och håller på, men är ändå hanterbar, man tappar inte kontakten med honom när han hingstar upp sig utan ryter man till lite så lyder han ändå..

Ja, som sagt, alla hingstar är individer, och det beror helt på vilken testestoron halt de har och vilken uppfostran de fått.

Det enda jag tycker är jobbigt med hingstar, är som någon annan skrev, andras rädsla/ovana. Det är svårare att få andra till att ta hand om och hjälpa till tyvärr

Liknande trådar

Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 209
Senast: yennork
·
Ridning Lite fakta om mig: Ridit AR i ca 3 år, haft egen häst fram tills för 1 månad sedan då jag var tvungen att ta bort henne. Jag "kan"...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 852
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Åhh nu har jag tvivlat sedan vi flyttadehit. Vi flyttade till en gård i somras, vi hyr den av några känningar till sambon. Hans släkt är...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: offsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama