Köpa hästtransport på företaget, men hur står det i era reg-bevis?

stallhh

Trådstartare
Vi kan köpa en hästtransport på vårt företag OM det i papprena står som en släpvagn.... hur står det på era? står det djurtransport? hästtransport el släpvagn?
Eller beror det på hur "vagnförsäljaren" skriver kvittot?:bump:

Sv: Köpa hästtransport på företaget, men hur står det i era reg-bevis?

Det står i registeringsbeviset djurtransport.

Men man kan använda djurtransporter till annat än att frakta djur. Det gör vi.

Men enl min man så behövde det stå som släpvagn för att han skulle kunna tänka sig köpa en transport på företaget, kommer inte ihåg varför, om det var momsen el annat det gällde?....han driver ett maskinföretag.... hade kanske varit annorlunda om vi haft lantbruk?

Man kan väl använda en djurtransport för att frakta maskiner?

Betydligt smidigare än en vanlig släpvagn.

Enkelt med ramp och ståhöjd och dessutom kåpa så man inte visar mer än nödvändigt vad man kör omkring på ;)

Har två kompisar med egna företag som har hästtransporter på företaget, den ena sysslar med kontorsgrejor och den andra har mc företag och det har inte varit några problem.
Ngn häst kommer nog aldrig att stå i deras transporter sålänge de äger dom iaf :p

Inget av det han anför är relevant i den här diskussionen. Han vill väl helt enkelt inte?

Det står djurtransport men det går ju att frakta annat i det än djur. Vi köpte transporten på företag och om det skulle blivit revision så är det ju bara att säga som det är; vi fraktar andra saker i släpet och att det blev just en djurtransport är för att de är för jävla bra att frakta grejer i jämfört med mindre släp ;)

En fråga, vad gäller om man ställer hästen i en vanlig släpa, vilket ju TS vill att det juridiskt skall vara? Ponera att man av någon anledning blir stoppad av ordningen och de upptäcker att det står släpvagn istället för djurtransport i pappren. Blir det till att ställa släpet och leda hem hästen då?

Ett djur ska väl alltid åka i en godkänd djurtransport? Vem som bestämmer om den är godkänd vet jag inte. Jag såg för många år sedan fyra shetlandsponnys stå i ett täckt vanligt släp på en utställning. Men jag vet ju inte bakgrunden till det ;)

Sedan är det ju så att reg-papprena står ju alltid djurtransport på ett hästsläp men kvittot kan man ju skriva släpkärra på antar jag, om nu det spelar någon roll. Regnumret ska ju finnas på kvittot också och då är det lätt att slå upp det....

Men det är liksom inget konstigt eller olagligt att köpa en djurtransport i ett "vanligt företag" om man ändå ska köpa en släpkärra.

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 482
Utrustning Kan man köpa ridkläder genom sitt eget företag, trots att företaget inte är i hästbranschen? vore ju smidigt om man kunde det på ngt...
Svar
19
· Visningar
2 744
Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
2 020
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 229
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka