Köpa häst? :)

N

Nelly_Muffin

Hej! jag blev nyss medlem här, och jag ska i framtiden köpa min allra första häst.
Jag är 15 år och har ridit i många år. Jag tycker att fjordingar är väldigt trevliga och borde passa mig eftersom jag vill ha d-ponny. Vi har bestämt oss för två hästar så att man kan rida ut tillsammans och hästarna har sällskap av varandra.

Jag väger 50 kilo och är 168 cm lång. Vikten är ju inget problem men är jag för lång för en genomsnittlig fjording? De är ju ganska starka har jag förstått, och jag vill gärna att mina kompisar/min mamma ska kunna rida. Och jag vill inte behöva sälja hästen om jag växer ev. några centimeter till.

Många har ju sina fjordingar "barfota" men tål de verkligen det?
Jag ska rida ut mycket i skog/grus och asfalt ibland.

Detta blev ett mkt veligt inlägg, jag vet inte om någon behöver svara ens :rofl: men jaja.

Sv: Köpa häst? :)

Hej!
Vad roligt med en egen häst... Grattis!

Fjordingar är kanontrevliga hästar och din vikt är absolut inget problem. Köp ingen för liten bara, eftersom du är ganska lång ;)

Det jag tycker du ska tänka på är att en fjording är väldigt stark och har ofta mycket egen vilja - ingen nybörjarhäst. Det är bra om du har nån hästvan vuxen i din närhet som kan hjälpa dig med allt, för som nybliven hästägare har man en miljon frågor :D Dessutom tycker jag att du ska tänka på att en häst tar massor av tid och massor av pengar - två hästar tar ännu mer.

Du kanske skulle testa att ha en häst på foder i början, gärna inackoderad så du har tillgång till (förhoppningsvis) kunnigt folk. När man är i din ålder har man ofta ganska mycket som tar upp tiden, inte minst skolan, så att börja med två hästar låter lite väl tufft. Men det är min åsikt det!

Och det där med barfota - det är olika från häst till häst helt oberoende av ras. En del klarar det skitbra, andra inte. Rider man mycket på hårt underlag behöver de flesta skor, men det finns inga "regler" för det, det får man helt enkelt se på hästen :)

Lycka till med vad du än vill göra!

Ja, en fjording skulle vara underbart :D jag behöver ju inte köpa den minsta storleken precis, de kan väl bli 145 och lite till?
Jag ska inte rida ensam i början utan lära känna hästen först och ha med mig någon. Och jag tror att vi ska börja med en häst och sen köpa en till. Så om vi då känner att vi inte har tid med en till ska vi ev. Köpa ett djur som sällskap bara, får eller åsna typ. Jag har inte jättemycket andra intressen som kommer ta upp tiden, utan det är mest skolan. Tar hand om hästen ev. rider på morgonen, sen får de gå i hagen medans jag är i skolan, min pappa är arbetslös och är alltid hemma så han kan mata och ta in/ut hästarna ur hagen. Och när jag kommer hem 3-4 rider jag och ryktar, mockar och ger kvällsmat osv. Skulle det funka bra tro? Och just det, jag har ett eget fint stall på tomten+rasthage så stallplats kostar ju inget då.:)

Jag menade inte bara när du rider utan även i stallet. Vet du vad och hur du ska göra om hästen t.ex. fått ett sår? Såna saker.

Det känns inte som du inser riktigt hur mycket tid det tar att ha häst, speciellt om du har den hemma och sköter allt ensam. Mockning kan ta allt mellan 5-45 min beroende på hästen, hur noggrann du är och vad du har för nåt i boxen (spån, halm mm). Sen är det ridningen och allt runt omkring. För en häst kan man räkna med ungefär 3 timmar per dag om man rider. Två tar ju ännu längre tid.

Sen är det den ekonomiska biten också. Du säger att din pappa är arbetslös, hur har ni tänkt ha råd? Du slipper iofs stallhyran, men inte hovslagare, ev veterinär, el, vatten, utrustning till hästen, mat, spån osv. Det mesta kostar mer än man räknat med tyvärr.

Men sen kan det förstås funka kanonbra också! Vi ska inte bara vara negativa ;) Men jag tycker att du ska fundera igenom det här lite till och ta en häst på foder först för att se så du verkligen har tiden, orken, pengarna och intresset för det.

tänkte bara du skrev att du skulle rida innan skolan ... hur ska du hinna det då måste man ju gå upp typ 3-4 på natten :eek:... kmr du verkligen orka det i längden... och om du har två hästar blir det ju dubbelt så mkt jobb, skulle inte ha börjat skaffa två hästar, om det är för att hästen ska ha sälskap kan ni väl hyra ut en box ?
Och eftersom du var 15 antar jag att du går i 9:an och det kankse inte är så mkt i skolan då, men om du går en plugglinje på gymnasiet så lovar jag att det är mkt jobbigare ? mkt högre tempo i alla ämnen.
Jag fick en egen häst i höstas som jag delar med min kompis, så att vi ska hinna med skolan och hästen. Jag skulle aldrig hinna åka upp varje dag året runt när jag har skola...
Du kanske ska tänka på det.... har du ridit på ridskola innan eller har du varit medryttare? tkr oxå att du kankse skulle börja med en foderhäst, för du vet väl inte vilket program du kmr gå till hösten än...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 295
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka