köpa häst

Sv: köpa häst

när jag tittade på min häst första gången blev jag inte fötjust i honom,men däremot mamma föll för honom direkt,så hon mer lr mindre tvingade mig att åka och prova honom en gång till och tur va det :)

När jag köpte min första häst, hade vi tittat på många men den här kände jag direkt att jag ville ha.
Han hade inte allt som vi sökt, men han hade en utstrålning o personlighet som bara gjorde att det skulle bli han. Trots en rad frågetecken som en gammal (utläkt)skada.

Det blev min bästa kompis i nästan 18 år. Vi hade fler hästar samtidigt men den här var en del av familjen och någon liknande häst hittar jag aldrig. Dessutom alltid frisk och fräsch den gamla skadan hade han aldrig under åren problem med.
Tyvärr fick vi ta bort honom för ett år sen. Men han var fräsch in i det sista, blev akut dålig sista tiden.
Hela familjen samlades och sörjde. Han var verkligen en del av vår familj.

Ingen av de andra vi hade tittat på kom i närheten när vi till slut hittade honom på Täby, av en slump.

Han var då en mörkbrun hingst på 5 år, engelskt fullblod. (kastrerades sen, pga att vi ville att han skulle kunna leva normalt hästliv med hagar och kompisar).

Med de andra kändes det inte lika mycket att det var rätt. Ingen av dem blev heller kvar lika länge. Även om vi självklart tyckte väldigt mycket om dem också.

Senast ändrad av en moderator:

*Gotlandsrusset* skrev:
Om inte kärleken kommer direkt så ska man inte köpa. Som en kompis och van hästmänniska som jag pratat med hon sa " du ska gå på den första känslan du får när du sätter dig på eller bakom hästen, känns det fel så är det oftast de, känns det rätt så ska du inte tveka" så den här hästen var inte "din" häst helt enkelt ;)

Fast det vet jag inte om jag håller med om - jag har ridit hästar som verkade jättetrevliga vid första anblicken, men som jag inte alls har trivts med sen, och hästar som testar en och inte alls är trevliga vid första provridningen, men som sen visar sig från en betydligt trevligare sida.

Har ingen egen häst, men en på foder. Det började med att jag skulle ha en häst över sommaren och det fanns inte så många att välja på, snarare en, den eller ingen. Så det blev denna, Palema.

Första dagen i hagen attakerade hon oss, slickade öronen bakåt och sparkade :crazy:

Funderade hur jag skulle stå ut med denna hämska häst en hel sommar.
Antingen var hon väl osäker, för det var första dagen hon gjorde såhär.

Jag bara älskar denna häst och jag ångrar inte en sekund att jag har henne:love: ! Har haft henne i 3 år och ska bli 4:e sommaren tillsammans nu. Tyvärr den sista, då hon måste säljas:cry: , pga studier och flytt, dessutom är hon ponny och skulle jag ha en häst så skulle jag gärna ha en stor så jag får tävla lite.

hämtade en häst idag som ja inte ens provridit men blev kär iaf.. vi får väl se hur de går =)

När jag provred ett sto för att ha som foder häst så var det kärlek vid 1:a ögonkastet. det sa klick.
Jag kunde inte ens galoppera på henne för att hon bockade som en galning och det var då som det sa klick.
Då var hon 5 år och nu är hon 8 och har fått en fin fin utbildning av mig. Jag fick henne i julklapp julen 2004.
Hon är lika pigg och het nu men har lugnat ner sig med bockandet.

en kompis till mig köpte sig en isis vallack på 4 år i höstas. Vi bara kollade på honom när ägaren red honom och sen så bestämde hon sig för att köpa honom. Hon provred honom inte och nu så stormtrivs dom tillsmans.

Om man ska köpa en häst så måste det nog säga klick någonstans i kroppen :love:

Jag tycker att du ska gå på din magkänsla annars kan du göra göra ngt som du ångrar dte gör jag :cry:

Vi skulle sälja min första häst Dorella till en tjej i stallet som avel, Jag grät varje dag för att jag visste att snart skulel hon inte finnas hos mig men samtidigt visste jag OM jag ska komma vidare i min ridning så måste jag ha en "bättre" häst o jag visste att det var såhär Dorella ville ha det, hare lungt hela dagarna bli ompysslad o få massor av kärlek, vi åkte o tittade på många fina hästar och jag sade NEJ till alla för ja trodde om ja sa nej till alla så skulle vi inte sälja Dorella ( men ack så fel jag hade) sedan mötte jag Galhad det var verkligen :love: han var 6 år korsning på arab/fullblod/welch o va ca 160 en fin o stolig herre en sådan häst man drömmer om, när jag red honom så svävade vi fram kändes det som vi hörde ihop så kändes det, o ägaren sa "gud va fint han går" eller " ni passar verkligen ihop, man ser att han gillar dig" jag svävade på moln men det ville jag inte säga till mamma utan jag sa nej till Galhad också. efter 2 veckor så såldes Dorella till en tjej i stallet o då ville jag ha Galhad det visade sig att han hade åkt till tillrdiningstall o sen skulle han kosta över 100.000 (hade stor kapacitet för både hoppning, dressyr o fältävlan) jag ångrar mig en idag att jag ska va så förbannad envis att jag tackade nej till den hästen, han var verkligen hästen i mitt liv. Visst älskar jag min häst Carmen OTROLIGT mkt o skulle kunna offra mitt liv för henne men det går inte en dag utan att jag tänker på Galhad och undrar hur han har det nu. SÅ FÖLJ DITT HJÄRTA DET ÄR DÅ DET GÅR SOM BÄST.

Jag har vid ett flertal gånger haft för bråttom när jag köpt häst och ofta köpt en av de först jag tittat på - tyvärr har det de flesta gångerna slutat med att hästen blivit avlivad pga skador.

Nu när jag äntligen köpte häst i höstas så var det annorlunda.
Hade bestämt mig för att det fick ta den tid det ville och att jag inte skulle stressa fram ett köp. Var och tittade på en massa fina hästar som var väldigt trevliga och vettiga, men som ändå inte hade "det".
Så en dag skulle jag se tre hästar på en dag - och gissa vem som dök upp allra sist på dagen när jag var trött och eg bara ville hem??? Min drömhäst som bara med blotta uppsynen sade "ta mig".
Bestämde mig eg på studs, men sa ändå till ägaren att jag var tvungen att få åka hem och fundera.
Nu står han här hemma och trots bus och hyss är han heeelt underbar och bara min!

Så ta dig tid - du kommer att känna i hjärtat när det är rätt häst!

Jag tittade på 25 ponnyer och hittade flera stycken som jag var intresserad av men som inte gick igenom besiktningen.
Alla var startade LA/LA utom en som var startad CR hoppning men med kapacitet. Jag föll inte sådär jättemycket för någon av dom. Det var mer "Jaa, den var väl ganska fin och helt ok att rida".
Sedan tröttnade vi på att aldrig hitta någonting så vi ringde på en av de annonserna vi hade undvikit hela tiden typ "En mycket känslig och energisk ponny söker en lika känslig, stadig ryttare med mjuk hand som har kunskap och tid att lägga ner på honom".
Vi kom dit, hästen stod sadlad och klar *hmm* på gården. Tittade på honom och frågade direkt "Är det arab i den?" (skulle absolut inte ha en arab/ett fullblod). Det var det såklart men bara långt bak (hm farfar + på mammans sida).
Vi såg tjejen (som har tävlat 1,50 på storhäst & e tränare/tillridare mm) rida honom (när hon väl hade kommit upp, han stod inte stilla).
"Nja, han verkar för svår för oss men vi kan ju testa". Svansen stod rakt upp och huvudet var någonstans mellan frambenen.
Jag hoppade upp, red en stund och när ägaren frågade vad jag tyckte sa jag bara "Ohh, han är HÄFTIG :D
Jag red en stund, hoppade runt 1 m och skrittade sedan ut. Han som skulle vara så säker blev direkt rädd för en anka men vaddå, dom kan ju bitas :angel:
Vi bestämde oss direkt på hemvägen. Vi visste att det skulle bli problem men samtidigt så fanns det mkt positivt; jättetrevligt steg, "smart", hoppkapacitet, trevlig i stallet osv.

Vi har haft MKT problem med honom men det är det värd :love:
Han är verkligen jättefin och har blivit mycket bättre sen han kom till oss.
Så ja, när jag köpte min häst var det kärlek som avgjorde. Hade lika gärna kunnat köpa någon av de andra "normala" ponnyerna om de bara hade gått igenom besiktningen. Men det är ju som de säger "Alla fina hästar är svåra" :angel: :D

Jag har köpt en del hästar och nästan alltid gått på magkänslan. Det har väl visat sig vara sådär... Det har iaf alltid slutat med att jag sålt hästen vidare efter ett par år för att det visat sig att vi inte passat ihop. :(

Så var jag ute efter häst igen för ett par år sedan. Jag åkte ner till ett salustall i Tidaholm och tittade på flera hästar, men ingen av dom var vad jag sökte. Jag ville ha en trevlig, lättriden häst, ganska liten, runt 155 hade jag tänkt mig. Inte alltför dyr heller..

Nåja, ingen passade mig och då frågade försäljaren om jag tyckte att 167 var för stort. - Ja, det tycker jag, men det skadar väl inte att titta på hästen. ;)

Dom kom ut med hästen påklädd och klar och jag tyckte att jag aldrig sett något fulare.. :eek:
Men så fick jag se henne bli riden, hon har ett jättefint steg, rör sig snyggt. Och när jag red henne blev jag GLAD :) . Men jag var fortfarande mkt osäker, tyckte att hon var på tok för stor och klumpig att hantera.

Vi hade filmat henne och vi åkte hem för att fundera. Men naturligtvis blev det affär och nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att sälja henne. Hon ska bli kvar här tills hon dör, det satt vi och pratade om senast idag, vi ska begrava henne på gården. Fast förhoppningsvis är det ett tag kvar för hon är bara 9... :p

Men hon är mitt livs kärlek i hästvärlden. Sååå social och trevlig och bara älskar att gosa.. :love: Älskar barn gör hon också och är hur mjuk och trevlig som helst mot dom. Nybörjare som erfarna kan rida henne, min syrras pojkvän som inte suttit på en häst på hur många år som helst red ut på henne och det gick hur bra som helst.

Hon är bara för mysig!!! :love: :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 461
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 620
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras