Sv: köpa häst
Jag tittade på 25 ponnyer och hittade flera stycken som jag var intresserad av men som inte gick igenom besiktningen.
Alla var startade LA/LA utom en som var startad CR hoppning men med kapacitet. Jag föll inte sådär jättemycket för någon av dom. Det var mer "Jaa, den var väl ganska fin och helt ok att rida".
Sedan tröttnade vi på att aldrig hitta någonting så vi ringde på en av de annonserna vi hade undvikit hela tiden typ "En mycket känslig och energisk ponny söker en lika känslig, stadig ryttare med mjuk hand som har kunskap och tid att lägga ner på honom".
Vi kom dit, hästen stod sadlad och klar *hmm* på gården. Tittade på honom och frågade direkt "Är det arab i den?" (skulle absolut inte ha en arab/ett fullblod). Det var det såklart men bara långt bak (hm farfar + på mammans sida).
Vi såg tjejen (som har tävlat 1,50 på storhäst & e tränare/tillridare mm) rida honom (när hon väl hade kommit upp, han stod inte stilla).
"Nja, han verkar för svår för oss men vi kan ju testa". Svansen stod rakt upp och huvudet var någonstans mellan frambenen.
Jag hoppade upp, red en stund och när ägaren frågade vad jag tyckte sa jag bara "Ohh, han är HÄFTIG
Jag red en stund, hoppade runt 1 m och skrittade sedan ut. Han som skulle vara så säker blev direkt rädd för en anka men vaddå, dom kan ju bitas
Vi bestämde oss direkt på hemvägen. Vi visste att det skulle bli problem men samtidigt så fanns det mkt positivt; jättetrevligt steg, "smart", hoppkapacitet, trevlig i stallet osv.
Vi har haft MKT problem med honom men det är det värd
Han är verkligen jättefin och har blivit mycket bättre sen han kom till oss.
Så ja, när jag köpte min häst var det kärlek som avgjorde. Hade lika gärna kunnat köpa någon av de andra "normala" ponnyerna om de bara hade gått igenom besiktningen. Men det är ju som de säger "Alla fina hästar är svåra"