köpa häst

F

fnas

mjo det e så här att jag lider lite av ett dillemma...eller ett lyxproblem kanske snarare...

Jag ska precis köpa min första egna häst och var och provred en i förraveckan. Den är ganska precis det jag letar efter,kanske lite het dock men den hade stått några dagar när jag kom, men den där känslan av kärlek i första ögonkastet infann sig lixom inte.

Är det någon annan som känt likadant när de tittat på häst? Att den har allt men det är inte WOW... Jag undrar om det kan vara så att det blev för mycket för mig att titta på stall och hästar å allt på engång.För mycket intryck typ så känslorna inte hinner med.
Sen är jag ju inte tonåring(inget ont om tonåringar!!hehe) heller så känslorna är inte lika starka som de var när man var yngre och typ kunde mördat för sin sköthäst :rofl:
Det känns som att jag kanske tvingar mig själv att se på allt det praktiska och inte svepas med...HJÄLP!!! Va ska man ta sig till????

Jag kan nu i efterhand se mig själv med den hästen men jag undrar om "kärleken" kan växa fram eller vad tror ni? Är det någon annan som köpt en häst utan att falla in i djup kärlekspsykos :confused:
Och hur gick det?

hjälp!! :cry:

Sv: köpa häst

Man kan säga att jag köpte grisen i säcken.
Jag hade inte sett min häst förens den klev ut ur transporten hemma på stallplan. Den va livrädd & inte alls särskilt personlig men nu skulle jag kunna mörda för henne. Hehe skämt åsido.. Men det är min ögonsten, fast det inte var kärlek vid första ögonkastet.

//Madde

ok...kul att höra andras historier! Lätt att tro att alla provrider 2576hästar innan de bestämmer sig. Känns som en känslomässigt turbulent tid överhuvudtaget det här med hästköp...så mycket att tänka på och så mycket känslor. Det måste ju lixom bli rätt och det finn såååååååå mycket som kan bli fel :crazy:
Hua vad har man gett sig in på?:D

fnas skrev:
Jag kan nu i efterhand se mig själv med den hästen men jag undrar om "kärleken" kan växa fram eller vad tror ni? Är det någon annan som köpt en häst utan att falla in i djup kärlekspsykos :confused:
Och hur gick det?

hjälp!! :cry:

Kärlek vid första ögonkastet är helt överreklammerat. Både mänsklig och häst kärlek :D

Jag föll INTE direkt för min häst när jag köpte honom för 2,5 år sedan. Men han uppförde sig vettigt, var byggd som jag ville, rörde sig som jag ville, var på ett utbildnings stadie jag letade efter, samt var mycket lyhörd och mjuk att rida.

Han är den finaste häst jag haft, har haft flera stycken genom åren. Älskar honom över allt annat, vi har en underbar relation.
jag är GLAD att den bygger på att jag köpte honom på de grundstenar som jag anser vara viktiga hos en häst jag vill äga.
Känslorna UTÖVER dessa grundstenar växer fram sedan! De hade inte haft samma möjlighet att göra det om jag inte varit hård på att grundstenarna skulle finnas där.

Lycka till!!!!

Alrajt! Nu känns det genast bättre! Magkänslan finns ju där och läget just nu är så bra det kan bli både avståndsmässigt och prismässigt!

Tjo nu kan jag koncentrera mig på de praktiska bitarna istället och lita på min magkänsla!! :banana:

När jag tiita på min häst så vart de inte alls kärlek vid första ögonkastet.. jag tyckte inte ens om hans namn...
Men vi köpte honom ändå och jag kan nu ärligt säga att det var de bästa jag gjort i hela mitt liv..
Kärleken växte fram och nu skulle jag aldrig kunna vara utan honom...
Så go for it, det kan bli de bästa du gjort i hela ditt liv;)

För mig kan man säga att det var kärlek vid andra ögonkastet. Så fort jag såg henne ville jag bara vända om och spara tid då vi (jag och en kompis) skulle kolla på fler. Men kompisen tittade på mig och sa att när vi kört så långt så kunde jag väl kolla på hästen i alla fall. Tack för det underbara människa!! Ridningen var väl ingen wow upplevelse, men ok. sedan steg jag av och stod bredvid hästen och pratade med ägaren... då frågade hästen på det mäst milda sätt om jag ville prata med den... vidrörde mig mjukt med mulen och såg mig djupt i ögonen... och min känsla för den skiftade direkt från halv avsmak (halvbra exteriör, med stort huvud och typ inga muskler) till spirande kärlek, jag skämtar inte! Det kändes som om både jag och hästen hade bestämt oss när hon vilade sitt huvud i min famn. Då viste jag direkt att hon var rätt. Och det blev hon! Det är jag såååå glad över!! Hon e UNDERBAR!!
:rofl: :bow: :rofl: :bow: :rofl: :bow: :rofl: :bow:

Fast... ska tilläggas att i de flästa fall så är det som personerna ovan säger, det blir inte kärlek på en gång och jag tror att det växer fram med tiden =)) Lycka till med din nya häst!:rofl:

Jag snubblade över min häst :D Jag hade sagt till en kompis att jag skule vilja ha en liten arabskimmel.. Så sa hon "vad lustigt, jag har en sån häst ute på foder - jag äger den men kan inget om hästar" Vi sa inte mer om det men när jag träffade henne några veckor senare så sa hon "Där är du ju, fodervärden har sagtupp avtalet, hon lämnar tillbaks hästen imorgon - ska du ha den?"

Jag sa ja. På väg till stallet slog det mig att araber kan vara rätt små så jag kom på att fråga "hur hög är hon" och började fundera på vad jag gett mig in i :crazy: Hon sa "ja..... hon är arab så det är väl en sån där c-ponny":rofl:

Allt löste sig iaf. Hästen visade sig vara en arab/vbl. korsning(troligtvis) på 2.5år som är 158 i mkh..... När jag väl kom dit vart det iaf kärlek vid första ögonkastet :love:

Idag är hon 10 och jag skulle aldrig göra mig av med henne...:)

Även om det inte är "kärlek vid första ögonkastet" så är det ju viktigt att det känns "helt rätt"! Man kan ju provrida/hälsa på hästen man tänkt köpa flera gånger. Finns ju många hästar som är snälla, söta, korrekt byggda.. men känslan av att den har "det" infinner sig inte. Sen kan man se en häst lång ut i en hage och bara vara fast!! Den kan ha skavanker men de känns oviktiga, för den har "det"!
Skavankerna bör man ju så klart undersöka iaf.... sen är det väl skillnad om man söker en tävlingshäst som ska gå elit och prestera max, eller om man helt enkellt vill ha en vän för livet och "får se hur långt vi kommer.."

Lycka till med hästletandet!!! :D :D

......jag blir faktiskt lite tårögd :cry:
Vilken gullig historia ni har!

Å jag sitter på jobbet så nu får jag skärpa mig innan någon undrar vad jag håller på med :o ;)

Jag tror absolut att det växer fram, bara det inte är en vild galning man köpt och man själv är nästan(helt okunnig, så... I annat fall kan man ju bli rädd eller så... Men jag har märkt att de hästar man umgås med mycket börjar man gilla mer och mer. Så go for it om det känns rba! :D

Jag kände ingenting för min ponny i början.. omusklad, liten SKÄCK :o o lite rund om magen o fult namn.. Men men det va bara o se glad ut, jag hade ju betsällt honom från holland.. Först red en tjej frånd et stallet honom.. det såg inte speciellt ut fram tills hon travade.. OH då brast mitt hjärta, han var ju ursöt o rörde sig skitbra. sen hoppade jag upp o han ju kunde ingenting. trots det gjorde han sitt bästa o nu hade jag aldrig kunnat tänka mig köpa en annan ponny. han är finast i världen :)

Kul att höra några andras upplevelser! Det känns just nu som jag sitter i ett djup hål helt dränkt av motstridiga känslor om precis allt men sen när det kommer ett ögonblick eller två där man helt plötsligt förstår att...fan...det här är ju på riktigt,då e det som att jag håller på å sprängas!! Som att vara nykär typ, jag e nog lite nykär i hela projektet...haha :bump:

Det här är ju endå det jag drömt om sedan jag började rida för typ 15år sen!!! :banana:

Jag kände verkligen KÄRLEK VID FÖRSTA ÖGONKASTET! Min första tanke när jag såg henne var: Åh en så vacker häst och vilka underbara ögon (Detta trots att hon kanske inte är den perfekta hästen rent exteriört) Jag provred och hon kändes mjuk och behaglig men hon bockade och hon uppskattade kanske inte mig direkt. Men jag var såld och hon är fortfarande det vackraste jag vet!

Om inte kärleken kommer direkt så ska man inte köpa. Som en kompis och van hästmänniska som jag pratat med hon sa " du ska gå på den första känslan du får när du sätter dig på eller bakom hästen, känns det fel så är det oftast de, känns det rätt så ska du inte tveka" så den här hästen var inte "din" häst helt enkelt ;)

*Gotlandsrusset* skrev:
Om inte kärleken kommer direkt så ska man inte köpa. Som en kompis och van hästmänniska som jag pratat med hon sa " du ska gå på den första känslan du får när du sätter dig på eller bakom hästen, känns det fel så är det oftast de, känns det rätt så ska du inte tveka" så den här hästen var inte "din" häst helt enkelt ;)

VA?!
Det beror ju på om man letar efter en Söt Häst eller en häst med vissa andra egenskaper förrutom söt....;)

Tror på magkänslan jag... Har känt det där lilla extra med mina hästar, men man är ju olika. Tror att om du hittar en häst som du tror skulle funka så kommer säkert resten sen, tror ju inte du kommer tycka illa om den direkt... kör på!

Det är ganska lustigt det här med hästar... Jag har själv aldrig köpt någon häst men jag vet att de hästar jag tyckt allra bäst om att rida har jag inte alls varit förtjust i från början. Och de som jag tyckt att "men guud vilken trevlig häst" har det inte alls blivit någon särskilt med. Prövotid är nog det absolut ultimata i alla fall... :) Sedan tycker jag som Mackan, att man nog ska leta efter den typen av häst man vill ha... kärleken kommer nästan alltid med tiden.

Det kan ju vara så att det är såpass "stort" för dig att du inte riktigt har hunnit smälta allt.
Ny häst, fixa stallplats och allt. När du väl har fått hem hästen kommer nog också den sanna glädjen!
love-smiley-069.gif

'Lycka till!

Det är olika hur man känner.. Min första ponny var jag och provred en dag när jag även var och kollade på en annan, och hade bestämt mig för den andra för jag gillade den bättre först, men den såldes mitt framför näsan på mig. Då åkte jag tillbaka till den första en gång till en vecka senare, och plötsligt kändes det som om det stämde mycket bättre.

En av mina nuvarande hästar snubblade jag över av en ren slump. Det var ABSOLUT INTE den hästen jag skulle ha, fel kön, fel ras, fel ålder, fel utbildningsnivå osv. Det blev den hästen. Har inte tänkt på det som kärlek vid första ögonkastet men när man tänker efter så var det nog det. När hästen stack ut huvudet från boxen så kunde jag inte låta bli att gå dit, sen var jag såld.. Jag tror inte på ödet, men det kändes nästan som om det var bestämt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 461
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 620
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras