köpa häst?!

E

Ewa Maria

Hej, har en fråga till hästsäljare...
Varför är man så kritisk till hur köparen rider?Är det inte viktigast att hästen får någon som värnar om hästens välbefinnande? Att han får det bra? Om jag inte rider som en tävlingsryttarinna typ Kyra så kan jag inte köpa hästen.. (Vi pratar om att köpa en äldre hobbyhäst. ) Jag har upptäckt att jag knappt vågar ringa för att komma och provrida trots att jag längtar varje dag att få köpa min egen häst. Jag har träffat två ägare som har väldigt stor uppfattning om sin egen kunskap om hästar och ridning. Jag är inte kritisk till hur andra rider men jag säger att den ena ägaren red som en hösäck, men skall jag stå där och tycka om det?
Hästen var ju rar och jag blev glad av att rida honom dock behöver vi tid för att bli avslappnade och samspelta, lära känna varann. Man rider ju inte perfekt med en helt okänd häst?!Jag är medryttare till två hästar, en är hopphäst den andra är dressyrhäst. Ägarna har inget att klaga på när det har handlat om min ridning...
Jag vill bara säga att det inte är så lätt att köpa häst heller! :confused: :confused:

Sv: köpa häst?!

.. Av den enkla anledning att om man säljer en häst som ex.blir halt, istadig vid ridning eller dyl. pga dålig ridning kan det bli problem för mig som säljare, för hästen, för köparen som blir onöjd...

Har själv sålt en del hästar genom åren och har endast haft ett klagomål från en oruttinerade ryttare... så personligen och särskilt nu när jag har företag säljer jag inte häst till någon som inte rider hästen någorlunda bra. Dessutom är jag mycket noga att uppge vad jag vet om hästens ev. egenheter, tidigare svagheter osv.

Vidare förstår jag din fråga... för många har väldigt höga tankar om både sin häst och sin egen ridning...

Jag tror nog du har haft mest otur, ut och provrid fler hästar! Man lär sig efterhand hur man skall uppföra sig och vara i hästaffärer... och du vet väl att när du sagt nej till 100 hästar kanske du är redo att göra en bra affär... HA INTE BRÅTTOM!

tack för snabbt svar, jag skall inte ha för bråttom utan skall ge mig tid att hitta hästen för mig. Även om jag längtar efter en egen häst, att få rida så mycket som jag vill mysa med varje dag,, etc,,,,(jag vill tillägga att jag har ridit till och från i 25 år....haft egen häst.)

Senast ändrad av en moderator:

Marknaden är din som köpare idag. Det är svårt att sälja häst.

Jag hade inte heller sålt en häst till någon som red direkt illa mot hästen. Men så är ju inte fallet här.

Det tar tiiiiid att hitta alla knappar och lära känna varandra. Ta god tid på dig. E dag så hittar du hästen och då säger det bara "klick"

Jag har sålt hästar till ryttare som inte rider bra men som jag vet är på väg upp och anlitar bra tränare. Det ser ju lite dumt ut att be dom sitta upp på en häst om dom är här för att titta på en 1år tex. Hur skall jag då veta om denna person rider bra el. dåligt? Ne, bra sunt förnuft, stort hjärta och viljan att gå vidare. Samt ett bra hem givetvis. Det tycker jag räcker.

Senast ändrad:

Att rida en häst i rätt form, med mjuk hand mm är ju också viktigt för hur hästen får det i sitt nya hem. Jag är mkt noga med hur en ev.spekulant är med min häst i alla situationer.
men visst ska du våga ringa på annonser. Tala redan om i telefonen så vet ägaren från början att du inte är någon "Kyra"... Tyvärr så tror många att de är mkt bättre än vad dom i verkligheten är!!!

hej!

Jag skulle vara mycket noga med vem som köpte min tjej och vara extremt noga med sättet dom rider henne på, eftersom hon haft stora problem med ryggen och risken är överhängande att de kommer tillbaka om man inte rider henne på rätt sätt.

Självklart spelar även eventuell köpares hästsyn och "humör" roll. Om personen rider jättebra men behandlar pålle som skit blir det inget köp iallafall. Bara det bästa är gott nog!/ Lavinia, som inte är redo att sälja än på ett par 100 år.

tack för det svaret det värmer! Jag har faktiskt ringt på några hästar idag och här verkar det faktiskt vara ägare med en skön syn på sig själva vilket var väldigt uppfriskande..jag talar alltid om att jag inte är någon Kyra när jag ringer. Jag vill ju inte slösa tid varken för säljaren eller mig. Att köra 50 mil på helgen vill man ju inte göra helt i onödan...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama