Köpa häst, vilket är bäst, köpa av...

kopparberg

Trådstartare
... hästhandlare eller privatperson?
Vad tycker ni och vad har ni för motiviation till svaret?
Och är det så att det är olika beroende på vilken typ av häst man vill ha, tävlingshäst/motionsridningshäst?

Jag tävlar hoppning i lätt klass. För mig är svaret jätteenkelt vilken av ovanstående säljare jag väljer, och det är hästhandlaren! Från "barnsben" så har kunnigt hästfolk omkring mig (bla min mentor) alltid sagt "köp helst häst av ngn som lever på hästeriet, de har inte råd att få dåligt rykte". Vilket jag håller med om!
En privatperson som säljer en hobbyhäst, den skiter ju i om den får dåligt rykte. Medan ngn som lever på att handla med hästar, den är ju beroende på att ha bra rykte om den ska kunna sälja hästar.
Tex då köpa unghäst hellre av ett stuteri (hästhandlare) än av en privatperson som har hobbyavlat på sitt sto.

Vad tycker ni?

Sv: Köpa häst, vilket är bäst, köpa av...

Med min erfarenhet av hästhandlare (har inte köpt själv, men folk runt omkring mig har + att jag haft annan kontakt med "dem") hade jag aldrig i livet köpt av en handlare, om det inte handlar om en dyrare häst, över 100 000-150 000. Och då ska det vara av en mer känd tävlingsryttare/unghästutbildare.

Köpa en billig (Under 50 000) import av en hästhandlare som bara säljer, alltså inte tränar, tävlar osv är nog det mest riskfyllda köp man kan göra i mina ögon.

Hade jag varit på jakt efter en färdig tävlingshäst hade jag vänt mig till ett stuteri eller försäljningsstall.

Letar jag föl så letar jag överallt, men helst hos privatpersoner där jag tycker priserna är lite lägre.

Letar jag sällskapshäst/promenadhäst/skogsmulle så kollar jag privat.

/M

Rent juridiskt har du som privatperson ett bättre läge om du köper av hästhandlare/företagare. Då gäller nämligen konsumentköplagen, som dels är tvingande och dels ger köparen ett bättre skydd än köplagen, som gäller om du köper av en privatperson (eller om två företag gör affärer med varandra). Köplagen är dessutom dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort, vilket konsumentköplagen alltså inte kan.

Men är det inte väldigt förenklat att dela upp i "hästhandlare" eller privatperson? Det finns ju många som driver olika verksamheter med häst men absolut inte är hästhandlare eller rena försäljningsstall för det.

En klassisk hästhandlare skulle jag aldrig köpa häst av. De vet oftast ingenting om hästens bakgrund, de är inte intresserade av hästen öht, de vill bara kränga iväg hästen så snabbt som möjligt till så bra pris som möjligt.

Vissa försäljningsstall är ju seriösa, då har man ju ialla fall hästen ett tag och rider till den och lär känna den.

Sedan har vi alla andra hästföretagare, vare sig det är uppfödare, ridskolor, turridningsföretag mfl. mfl. De har oftast haft hästen länge, känner den väl och bryr sig om vart de hamnar. Denna typ av säljare köper jag helst av.

Privata säljare kan vara toppen, men de kan ibland också vara skrämmande okunniga om vad som gälle rnär man säljer häst. Det är ju vanligt med "villkorade" försäljningar när det gäller privata säljare. I sådana fall brukar jag backa. Det är en sak när säljaren vill att hästen skall få box, mycket utevistelse och ett bra hem, men när de börjar vilja kontrollera vilken mat hästen skall äta i framtiden eller vilken hovslagare de vill att man skall använda då finns en oförmåga att "släppa" hästen som jag inte gillar.

håller helt med! skulle aldrigi livet köpa från handelsstall om det inte rör sig om en riktigt dyr och meriterad häst.
merparten köper in billiga skadade importer som sen vilas och blir ohalta vid besiktning, men går sönder så fort dom börjar arbetas ordentligt. det är skiten från holland och tyskland som kommer hit, inte dom bra....

jag köpte min häst direkt från uppfödaren.
och skulle utan tvekan föredra privatperson om jag köper igen. då kan man kolla upp hästens historie och tävlingsresultat, det finns en gräns för hur mkt dom kan ljuga. handlare kan säga vad som helst. :smirk:

Med mina erfarenheter i bakfickan skule jag aldrig i livet köpa från annat än en privatperson.
Nu är det visserligen så att hittar man rätta hästen spelar köparen mindre roll, men jag skulle inte leta hos hästhandlare om man säger så. Mina erfarenheter av handlare är bara krångel. Sjuka häster, skadade hästar, hästar med fel ålder, hästar med fel mankhöjd osv. På det har jag sett en hel del överpriser, hästarna kostar typ dubbelt så mycket som de är värda. Visst finns det bra handlare också men med mina erfarenheter är det svårt att lita på handlare.

Jag vet inte hur många hästar jag sett som kommer ifrån hästhandlare som inte är hela eller har ett eller flera lynnesfel. Detta brukar inte visa sig första månaden.

Många av hästarna som lämnas in till hästhandlare är oftast för svår sålda på den privat marknaden pga det jag nämde ovan. Så nej jag skulle inte köpa om jag inte kände till hästens historia.

Vet redan nu två hästar som ska lämnas iväg och som jag INTE skulle rekomendera någon att köpa pga deras bakgrund...

Men hästarna blir så anonyma i ett handelsstall att det är lätt att dölja hästens historia.

Jag vet ridskolor som köper hästar av hästhandlare, och det har fungerat bra. Funkar inte hästen, då finns det bytesrätt. Men då krävs ju att det är en säljare som har många hästar så det finns ngt vettigt att byta mot.

Ett annat namn för hästhandlare är ju försäljningsstall tycker jag.
Problemet är ju att ordet hästhandlare ringer så illa i öronen, i allafall jag tänker ju rätt omgående på lurendrejeri när jag säger hästhandlare.
Men alla som köper och säljer hästar på regelbunden basis är ju hästhandlare.

Det har du ju rätt i, tänkte inte på det! Att man har lättare juridiskt om man köper av ett företag menar jag.

Jag gjorde det enkelt och delade upp i hästhandlare (näringsidkare) och privatpersoner.

Det du beskrev om en massa bindande avtal i ett köpekontrakt, typ återköpsrätt vid eventuell försäljning, det kan man som köpare strunta i, finns ingen lag som säger att man efter att man sålt en häst får bestämma ett enda dugg!
Tex återköpsrätt vädjar bara till köparens goda vilja, även om det skrivs med i köpekontraktet.

Men där talar du emot dig själv litegrann! Om det är "skiten" som kommer från utlandet, tex Tyskland eller Holland så kan hästarna i fråga mkt väl vara tävlingsmeriterade så man ser att den varit skadefri.

Jag har själv köpt en tysk som jag kunde följa tävlingssäsongen hela året innan jag provred hästen. Den hade helt enkelt inte "hunnit med" att vara konvalescent.
Den säljaren säljer bara tyska hästar, ofta med tävlingsmeriter från Tyskland, sedan med fortsatt/påbörjat tävlande i Sverige tills hästen säljs.

Det beror på för min del. Nu har jag aldrig köpt häst men som jag kan säga nu är det helt beroende på vad det är för hästhandlare/privatperson.

Dotterns första häst köpte vi från en hästhandlar, en liten en. Denna tar hem hästar, tränar och tävlar dem innan försäljning. Man kan dock köpa en häst/ponny innan den har tränats och tävlas så mycket, då blir det lite mer som gör-det-själv och hästen blir billigare då.

Resterande hästar har vi köpt av privatpersoner. Med ordentligt skrivna kontrakt.

Vill bara lägga till lite...

Det finns ju de försäljningsstall/utbildningsstall som köper lite billigare, ffa unghästar, och tränar, utbildar och tävlar. Dem har jag inget problem att handla med. Men då har de haft hästen en längre tid, känner den och faktiskt gjort en värdeökning.

Men de som köper för 15', har i en/ett par veckor och sedan säljer för 35', nej tack!!

Men där talar du emot dig själv litegrann! Om det är "skiten" som kommer från utlandet, tex Tyskland eller Holland så kan hästarna i fråga mkt väl vara tävlingsmeriterade så man ser att den varit skadefri.

Jag har själv köpt en tysk som jag kunde följa tävlingssäsongen hela året innan jag provred hästen. Den hade helt enkelt inte "hunnit med" att vara konvalescent.
Den säljaren säljer bara tyska hästar, ofta med tävlingsmeriter från Tyskland, sedan med fortsatt/påbörjat tävlande i Sverige tills hästen säljs.

Men dessa hästar är knappast billiga heller?

förstår inte hur du menar? om din häst var tävlad framgångsrikt i tyskland så var det nog inte billigt skräp...

vilket är vad dom flesta hästhandlare tar in. visst finns det seriösa stall, men då rör det sig om hästar i en hög prisklass, eller såna som rider till och tävlar hästen och sen säljer vidare.

jag har sett alldeles för många trasiga importer för att våga mig på det...

förstår inte hur du menar? om din häst var tävlad framgångsrikt i tyskland så var det nog inte billigt skräp...

vilket är vad dom flesta hästhandlare tar in. visst finns det seriösa stall, men då rör det sig om hästar i en hög prisklass, eller såna som rider till och tävlar hästen och sen säljer vidare.

jag har sett alldeles för många trasiga importer för att våga mig på det...

:bow:

(Min bästa är också från uppfödaren, vi är tom födda i samma kommun :p)

KL

nu känner jg att det generaliseras en del...

efter mina erfarenheter skulle jag MYCKET hellre köpa av sk hästhandlare.
alltså rätt sådan då.
många välkända ryttare/tränare har hästhandleriet som sidoverksamhet och då är det mycket rykte som står på spel. de har nöjda kunder som återkommer år efter år och köper och förmedlar hästar och de kan i de flesta fall lämna betydligt bättre garantier och villkor än privatpersoner.
dessutom vet kunden att hästen åtminstone senate tiden blivit hanterad, riden, utfodrad etc av proffs, och även visad av proffs. även om det ur "proffs-synvinkeln" är slarvigt gjort ibland är det i många fall betydligt bättre än många privatpersoner, även om det varit mer sas personligt hos privatpersonen.

jag har jobbat flera år hos välkänd ryttare med försäljning och förmedling som stor del av sin verksamhet.
har sett många nöjda kunder till både billigare (-50 000) och dyrare (+500 000) hästar komma tillbaka. och de som inte varit nöjda av en eller annan anledning har alltid blivit nöjd i slutändan. pengarna tillbaka, byte till annan häst etc.
hästarna har för det mesta ökat en del i värde på det stället jag varit (alltså i värde-inte bara pris, viss skillnad). riktiga billiga "svårsålda as" har blivit trevliga och välridna vanliga hästar inom en eller ett par månader och de fina dyra hästarna har blivit tävlade och fått fler meriter.

som sagt. det finns bra och dåliga hästhandlare. och jag skulle aldrig tveka att köpa en häst, billig eller dyr, av en bra sådan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag sitter och en del på hästannonser lite smått. Då och då kommer jag in på en annons där det ibland också länkas vidare till en...
Svar
18
· Visningar
8 150
Senast: linzan
·
U
Träning Min häst har varit skadad till och från i alla år som jag ägt henne. Tanken har hela tiden varit att hon en dag ska bli tävlingshäst i...
2
Svar
24
· Visningar
2 685
Senast: Hairspray
·
Hästmänniskan Det är ju många trådar om folk som funderar på att köpa häst men inte kan åka och titta på den för den står för långt borta. Dessa...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama