Köpa häst, vilket är bäst, köpa av...

Sv: Köpa häst, vilket är bäst, köpa av...

som en liten parentes:

ngn sa att det kanske uppkommit olika konstigheter och olater efter en tid hos den nya ägaren.
kan nog ha en hel del att göra med att de faktiskt blivit hanterade och ridna av proffs under tiden i försäljningsstallet= utrymme för att utveckla olaterna har inte funnits och de har blivit korrekt ridna så hältor inte uppstått...
alltså om nu köparen har varit en mindre erfaren hästmänniska iallafall.
bara en tanke.

... hästhandlare eller privatperson?
Vad tycker ni och vad har ni för motiviation till svaret?
Och är det så att det är olika beroende på vilken typ av häst man vill ha, tävlingshäst/motionsridningshäst?

Jag tävlar hoppning i lätt klass. För mig är svaret jätteenkelt vilken av ovanstående säljare jag väljer, och det är hästhandlaren! Från "barnsben" så har kunnigt hästfolk omkring mig (bla min mentor) alltid sagt "köp helst häst av ngn som lever på hästeriet, de har inte råd att få dåligt rykte". Vilket jag håller med om!
En privatperson som säljer en hobbyhäst, den skiter ju i om den får dåligt rykte. Medan ngn som lever på att handla med hästar, den är ju beroende på att ha bra rykte om den ska kunna sälja hästar.
Tex då köpa unghäst hellre av ett stuteri (hästhandlare) än av en privatperson som har hobbyavlat på sitt sto.

Vad tycker ni?

Bäst anser jag är att köpa den häst man vill ha. Oftast är det ju då en häst som är välhanterad och välmående och då kvittar det om det är en seriös säljare som har försäljningen som företag eller om det är privat.

Om jag skall köpa en mindre ideal häst. Då skall det vara rätt stam, exteriör och till ett billigt pris och så får väl jag göra resten själv. Och då kan det vara en mindre seriös säljare med, men då vet jag vad jag gör och är villig att ta riskerna.

Ojdå, läste först inte hela ditt inlägg, men om det handlar om att handla från en uppfödare så håller jag med dig.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Har köpt en tävlingsponny av en hästhandlare en gång, en gång för mkt. Det som sas om ponny stämde inte alls, visade sig senare. Det som är så tråkigt är att när man ringer så målar dem upp en sån kanonhäst för en och när man kommer är de antingen galna, stegra, är stela och då skyller dem på att de har träningsvärk eller attde aldrig har gjort så innan, skitsnack säger jag då:devil:

Men visst kan man ha tur oxå och få en kanonhäst.

Själv skulle jag aldrig köpa en importhäst av en hästhandlare, för de flesta kan inte rida, utan att de ha unga flickor som de utnyttja till att motionera dem utan ngn större träningskunskap.

Detta är vad jag tycker, finns säkert de med bra erfarenheter med;)

min senaste häst kommer från en hästhandlare som importerar unghästar från tyskland. man får lega ner lite jobb på hästarna man köper därifrån men jag e jätte nöjd med min!! :)

Jag har köpt alla mina hästar från ett försäljningstall och det har ALDRIG varit problem med någon av mina hästar. Då har dom kommit från Tyskland, Holland, Danmark och Irland.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa från försäljningsstall men inte vilka som helst. Finns det två hästar som är lika gamla och kan lika mycket men försäljningsstallet är billigare väljer jag försäljningsstallet. Varför skall jag veta hästens bakgrund, det är ju förflutet och jag ser ju hur hästen går den dagen jag köper den och besiktar den, försäkrar den.

som vi redan skrivit flera av oss så är det stoooooooooor skillnad på ett tävlingsstall som köper in och utbildar jmf med en vanlig hästhandlare som köper billigt och säljer dyrt, utan att göra nåt med hästen.

som vi redan skrivit flera av oss så är det stoooooooooor skillnad på ett tävlingsstall som köper in och utbildar jmf med en vanlig hästhandlare som köper billigt och säljer dyrt, utan att göra nåt med hästen.

oh, ja, det kanske det är, men det känns som att det är många som generaliserar hejvilt, både här på forumet och på riktigt:
alla som säljer hästar för profits skull är Hästhandlare och Hästhandlare är Onda.
typ:p

Det beror helt på vilka kontakter man har tycker jag. Om du har någon du litar på som kan rekommendera någon hästförmedlare, eller om någon du känner som har en häst till salu som du känner till.
Jag kanske är lite nojig, men jag skulle inte köpa en häst jag inte "känner till" sas.

Håller med om allt. Jag köpte min unghäst av en känd uppfödare och kände stallchefen. Jag är jätte rädd att bli pålurad en häst med skadehistorik som mörkas. Många hästar är inte tränade för både prestation och hållbarhet utan bara det förstnämnda vilket ganska snabbt kan leda till förslitningsskador.

Varför du skall veta bakgrunden är ju för att veta om hästen tål en viss typ av träning. Du kan inte se om skelettet har fått rätt påfrestningar för att hålla på lite sikt om du ser en häst som inte fått sin långsamma hållbarhetsträning. En häst skall man göra allt med de första åren, som är viktigast i hästens liv.

En häst skall man göra allt med de första åren, som är viktigast i hästens liv.

Vaddå? Nu snackar jag inte föl eller unghäst utan hästar på ca 6-12 år. Är hästen 3 eller 4 år så gör jag det den skall göra. Om hästen är inriden är det ju ett +.

Det är lite olika det där med vad som är bäst att köpa häst av. Tror faktiskt inte jag kan komma på ett svar på frågan. Utan det viktigaste (enligt mej) är att man blir vänligt bemött och att det känns lite "personligt". Det kan nog bli lite opersonligt att köpa häst av en hästhandlare som köper och säljer hästar var och varannan dag.Fast jag säger inte att det alltid är så, de finns väl gott om hästhandlare som engagerar sej i affären. Kanske är det de som gör en hästhandlare bra?:)

I mina ögon är en hästhandlare=hästskojare! Stuterier etc kallar jag inte för hästhandlare, för de är oftast seriösa!
Hästhandlare är tex sådana som är ute på hästmarknader etc och de är så långt ifrån seriösa man kan komma!
Men jag tror nog att man kan ha oturen oavsett om man köper privat eller hos näringsidkare......sunt förnuft och besikta hästen (ev. röntga beroende på köpesumman) och kolla upp med folk runt omkring (om man kan), ifall säljaren har gott rykte hos vilken som så har man ju gjort så gott man kan....mer än så kan man ju inte göra!

Du missförstod nog mig tyvärr. Jag menar att hållbarheten på en gammal hästs skelett grundlades före 2års ålder och genom riktig träning åren därefter. Jag pratar om tätheten i skelettet mm.

det ekedal menar är att om hästen inte fått rätt träning i unga år, så kommer det inte hålla särskilt länge! kanske har den stått i box till den var tre, eller kanske har den ridits in för tidigt och ridits alltför hårt. sånt skapar en häst som är slut i kroppen alldeles för tidigt.

nu har ju inte du kvar dina hästar sålänge så du tänker kanske inte så, men när jag köper en häst så är det för gott och då vill jag ju att den ska leva och vara frisk och ridbar så länge som möjligt! inte hålla några år och sen bli utdömd...

därför är det viktigt att veta hur den haft det tidigare... hästen kanske varit skadat också och stått i ett år, sånt är nästan omöjligt att ta reda på med en import. här i sverige finns alltid nån som snackar om man är misstänksam.

Mig spelar det ingen roll.

Det är HÄSTEN jag är intresserad av inte fd ägare:p

Beror på vad du menar med "billig". Alla hästar i det stallet kostade mkt mindre än de svenska hästar jag kollat på/ringt på/träffat på i mitt hästletande. Och ändå hade de dokumenterade resultat och MKT bra tysk hoppstam som är sådan att den hävdar sig internationellt.
Dessutom röntgat och friskt alla hästar i stallet.
Ca halva styrkan i det stallet kostade under 100.000:-, läser man Ridsport så säljs svenskfödda hästar av svenska ägare för minst sexsiffrigt bara de klarat sig runt en clearround 0,90 med "fantastisk kapacitet", "mkt utvecklingsbar" osv. Det är billigt i mina ögon om man "prisjämför marknaden" eller hur man ska uttrycka det.

Det spelar väl ingen roll om jag säljer mina hästar vidare eller inte. Jag rider inte järnet på dom tävlar inte och hopptränar inte i massor.

Jag känner efter hur hästen är. Rider kanske 3 dagar i veckan. Ponnyerna har jag alltid köpt och sålt, det är ingen hemlighet. Men dom har alltid stannat i 2 månader inann dom har blivit sålda.

Jag har haft 4 hästar sedan jag var 15 år. Den första hade jag i 4 år och sedan såldes då hon inte kunde tävla och träna mera, den andra i 3 år, kände att jag inte kunde komma längre med denna häst. Den tredje hade jag i 3 månader då jag hittade hästen jag ville ha och insåg att jag inte ville lägga tid på en unghäst. Bättre att sälja än att låta den harva runt i hagen och inte göra någon nytta. Den fjärde hade jag i 2 år, och det gick inte längre. Den femte har jag nu och hoppas på att kunna behålla då han har allt jag önskar. Igentligen skulle jag hittat han efter häst nr 1 men det gjorde jag inte.

Jag försöker att hitta en häst som jag kan ha hela livet, men varför äga en häst som jag inte trivs med och som gett mig allt och inte kan ge mig mer.

Alla dessa ponnyer och hästar är inte svenska ( förutom nr1). Nr 1 var skadad i 2 år!!! Ingen av dom andra hästarna som är importer har varit skadad någon gång. Så att dra alla försäljningsstall över en kam är inte rättvist, det är som om man skulle ta alla varmblod och säga att dom är värdelösa och funkar endast på travet.

Det finns för mycket fördommar i denna ridsport som är fruktansvärt tråkigt!

du missuppfattar fortfarande.. det var inte menat som nån pik åt dig för att du har haft många hästar..:)

försökte bara förklara vad jag och ekedal menar med att det är viktigt att känna till hästens bakgrund. då detta har stor betydelse för hur hållbar den blir senare i livet. och om hållbarheten är något av det viktigaste så är det säkrare att köpa en häst som man VET haft en bra uppväxt och utbildning. visst kan det gå fel med en sån också men då har man iaf alla förutsätningar för att den ska bli hållbar. man kanske får betala mer för en mindre utbildad häst, jmf med en import, men det är ju en prioritering av vad man tycker är viktigast, meriter eller bakgrund.

Jao, om du vill ha en tävlings häst kan du gå in på TEX. www.hastannonser.com eller www.hastnet.se sen vilket län, sen vilken strorlek sen kan du leta om det är en tävlings häst eller vad det är så ser nog du det!:)du kan också kolla vad det är för ras eller vart den bor, och priset på hästen!Och sen skickar du ett mail eller messar du eller ringer du:banana::rofl:

LYCKA TILL!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag sitter och en del på hästannonser lite smått. Då och då kommer jag in på en annons där det ibland också länkas vidare till en...
Svar
18
· Visningar
8 150
Senast: linzan
·
U
Träning Min häst har varit skadad till och från i alla år som jag ägt henne. Tanken har hela tiden varit att hon en dag ska bli tävlingshäst i...
2
Svar
24
· Visningar
2 685
Senast: Hairspray
·
Hästmänniskan Det är ju många trådar om folk som funderar på att köpa häst men inte kan åka och titta på den för den står för långt borta. Dessa...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur