Köpa häst som är opererad för patellaupphakning?

sofflan82

Trådstartare
Nu är det så att jag har ingen som helst kunskap om patellaupphakning, men jag har blivit erbjuden att köpa häst på 8 år som opererats mot patellaupphakning som 4 åring. Ägaren säger att det inte kommer vara ett problem i framtiden. Stämmer detta? den rids nu normalt.
Vad skulle vara ett rimligt pris för en åtta årig häst med okänd stam och som är opererad för patellaupphakning? Man vet att pappan är halvblod och att mamman är 50% halvblod och 50% okänd.
Tacksam för svar!

Sv: Köpa häst som är opererad för patellaupphakning?

Har ingen erfarenhet om patellaupphakning, så det lämnar jag till ngn annan. Däremot så blir jag lite nyfiken på hur man kan veta att pappan är ett halvblod om hästen har okänd stam :D lite of topic men man blir ju nyfiken ;)

Ullis

Jag tror det beror på att hon i passet är okänd stam eftersom att mamman är 50% okänd och sen är pappan säkert inte godkänd. Jag vet inte exakt det, men ska kolla upp det om jag åker och tittar på hästen. Är lättare att prata med ägaren när man är på plats.

Priset vet jag inte men jag har ett sto som har patellaupphakning. Alltså hon är inte opererad. Hon har skor med kilar och då är det inga som helst problem. Stoet är 11 år nu och har gått 1.30 hoppning. Jag har inte haft några besvär med det. Vi funderade på att operera mitt sto när hon va 5 år men vi avstod eftersom veterinären sa att de kan bli instabila i knäet. Mitt sto är mycket känsligt och vi va rädda för att hon skulle tycka att det kändes konstigt.

Är det fyra år sen de opererade hästen och inte har haft besvär med det så är det nog ingen fara. Jag hade köpt hästen om jag tyckt om den.

Jag har två hästar som är opererade för patellahakning. Den ena är 8 år och den andra två. Bägge funkar kanon sen de opererats och har inte haft några besvär alls.

Patellan (knäskålen) ska normalt glida i sin "bana" med hjälp av tre st ligament som kortar sig resp slappnar av. I sitt nedre läge låser patellan leden så att bakknät ej kan böjas. Vad som händer vid vanlig patellaupphakning är det inre ligamentet är lite för långt och hakar upp sig på lårbenets framsida. Knäskålen fastnar i det låsta läget. Genom träning som stärker muskulaturen löser sig ofta problemet utan någon operation men om man opererar så fixar man till ligamentet. Med andra ord normalt ska du inte ha några problem med detta när knät är läkt efter operationen förutsatt att rehabilitering gått bra, en del komplikationer kan förekomma. Det du ska tänka på är att det finns viss ärftlighet och att hästen förmodligen ser likadan ut på båda sidor, du kan alltså behöva tänka på att hålla denna hästs lårmuskulatur i bra skick för att undvika problem.

Du ska också kolla så att det är vanlig patellaupphakning som hästen är opererad för och inte en patella ur led i sidled (vilket jag inte visste fanns men tack vare din fråga råkade stöta på i en bok :) ) det är ett helt annat tillstånd och det finns en klar ärftlighet. Jag vet inte mycket om detta så kan inte säga om det är något som hindrar hästens prestation eller inte.

mvh
Lejonelle

Sanette skrev:
Är det fyra år sen de opererade hästen och inte har haft besvär med det så är det nog ingen fara. Jag hade köpt hästen om jag tyckt om den.

Precis, Jag har också tänkt så. Eftersom att hon är riden regelbundet efter operationen så borde det ju inte vara någon fara.

orion_x skrev:
Jag har två hästar som är opererade för patellahakning. Den ena är 8 år och den andra två. Bägge funkar kanon sen de opererats och har inte haft några besvär alls.

Det låter ju kanon! Då borde det inte vara några problem alltså..

Lejonelle skrev:
Patellan (knäskålen) ska normalt glida i sin "bana" med hjälp av tre st ligament som kortar sig resp slappnar av. I sitt nedre läge låser patellan leden så att bakknät ej kan böjas. Vad som händer vid vanlig patellaupphakning är det inre ligamentet är lite för långt och hakar upp sig på lårbenets framsida. Knäskålen fastnar i det låsta läget. Genom träning som stärker muskulaturen löser sig ofta problemet utan någon operation men om man opererar så fixar man till ligamentet. Med andra ord normalt ska du inte ha några problem med detta när knät är läkt efter operationen förutsatt att rehabilitering gått bra, en del komplikationer kan förekomma. Det du ska tänka på är att det finns viss ärftlighet och att hästen förmodligen ser likadan ut på båda sidor, du kan alltså behöva tänka på att hålla denna hästs lårmuskulatur i bra skick för att undvika problem.

Du ska också kolla så att det är vanlig patellaupphakning som hästen är opererad för och inte en patella ur led i sidled (vilket jag inte visste fanns men tack vare din fråga råkade stöta på i en bok :) ) det är ett helt annat tillstånd och det finns en klar ärftlighet. Jag vet inte mycket om detta så kan inte säga om det är något som hindrar hästens prestation eller inte.

mvh
Lejonelle

Tack för ett genomförligt svar. Det enda jag tänkte på är att ägaren sagt att det var en led som var för kort som orsakade problemet men nu när den är förlängd så kommer det inte bli något problem igen. Kan det vara så?
Jag har inte tänkt att ha hästen som enbart tävlingshäst utan som en kompis och förhoppningsvis kommer vi väl tävla lite emellanåt, då de hästar jag haft tidigare tyckt det vart kul att komma iväg lite.

Vilken bok stod det i? tycker de "vanliga" hästböckerna bara tar upp vanlig patellaupphakning! Skulle va intressant och läsa om det andra tillståndet. ;)

Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag genomförde köpet. Den viktigaste frågan är...finns det reservationer på försäkringen?

:cool:

Adam's Lameness in horses (Stashak). Finns i registret under Patella, lateral luxation
mvh
Lejonelle

Är det en bok man kan beställa? :confused: Finns den i sverige och översatt?

Senast ändrad:

Adam's Lamenesss in horses är en bibel inom hältområdet och används på veterinärutbildningen. Femte upplagan red av Ted Stashak gavs ut 2002 (1174 sidor). Den går att beställa från Amazon, Web-Sokrates m fl och kostar c:a 1200 kr. Ibland hittar man fjärde upplagan (1987) lite billigare i nätbokhandeln.

mvh
Lejonelle

Nej, den finns inte översatt vad jag vet. Den förutsätter att läsaren kan det medicinska latinet och den grundläggande anatomin.
Lejonelle

Min förra häst opererade vi för pattellaupphakning ena bak när hon var 4 och andra när hon va 6. Hade henne tills hon var 13 och det var aldrig några problem, hon har både varit hopphäst dressyrhäst och "skogsmulle över stock och sten". Frågade dessutom veterinären på Åby när hon var halt på ett bakben om det kunde ha ngt med pattellan att göra, å han sa att det var väldigt ovanligt att hästarna får problem, även om det är en ganska svår operation.

Har hästen okänd härstammning sänker det ner priset, spec om det är ett sto. Pattellan däremot har jag svårt att tänka mig att det skulle sänka så mkt..

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·
Gnägg Har ridit i hela mitt liv och fastnade för araben när jag var på turridning utomlands. Har hittat en 4 åring som är grundtiden, riden i...
Svar
14
· Visningar
2 744
Senast: Aliah
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 408
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar