köpa häst problem

S

Saga_

Har äntligen fått möjlighet att köpa henne..hästen med stort H..men ägarna gör allt för o göra livet surt för mig..Ägarn gick efter mycket om och men med på o sälja hästen för samma pris dom köpt henne för som 4-åring (nu 7år)..sedan dom köpt henne har hon i stort sett gått i hagen 3 år förutom när jag hållt på med henne..så jag tycker inte hon har ökat i värde därför vill jag inte betala mer än deras inköpsvärde..men nu fick jag samtal igår om att jag kunde hämta hästen nästa helg:banana:..men självklart kommer kruxet..nu vill han lägga på 2000 på priset för totalkostnader för o köpa hästen (när dom köpte henne) såsom "transport och sånt" sa dom:confused:..men det är jag inte intresserad av att betala...det har ju inget med hästens pris att göra vad dom fick betala när dom transporterade hem henne..:eek:
vad säger ni??

Sv: köpa häst problem

dom har köpt henne för 26000 som 4-åring helt ohanterad då..

egentligen är inte problemet dom där 2000.. jag kan betala..det är mer principen hur dom gör det..försöker lura till sig pengar (har flera exempel på det som jag inte tagit upp här)

Har äntligen fått möjlighet att köpa henne..hästen med stort H..men ägarna gör allt för o göra livet surt för mig..Ägarn gick efter mycket om och men med på o sälja hästen för samma pris dom köpt henne för som 4-åring (nu 7år)..sedan dom köpt henne har hon i stort sett gått i hagen 3 år förutom när jag hållt på med henne..så jag tycker inte hon har ökat i värde därför vill jag inte betala mer än deras inköpsvärde..men nu fick jag samtal igår om att jag kunde hämta hästen nästa helg:banana:..men självklart kommer kruxet..nu vill han lägga på 2000 på priset för totalkostnader för o köpa hästen (när dom köpte henne) såsom "transport och sånt" sa dom:confused:..men det är jag inte intresserad av att betala...det har ju inget med hästens pris att göra vad dom fick betala när dom transporterade hem henne..:eek:
vad säger ni??

Visst är det surt när det blir problem - men se det från den ljusa sidan: 2000 är egentligen bara småpotatis om hästen är HÄSTEN med stora bokstäver och om du tänker att du har minst 15 fantastiska, trevliga, ljuvliga år framför dig tillsammans med drömhästen :):angel:

Vad de har betalat har egentligen inte du med att göra. Det kan ha varit ett underpris/överpris eller vad som helst.
Det är dom som säljer hästen och det är upp till dem att begära ett lämpligt pris. Tycker du att det är för högt så låt bli att köpa hästen. Det vore konstigt om dom gör detta för att jävlas med dig. Antingen så vill dom isf inte så gärna sälja hästen till dig, eller så är dom helt enkelt något förvirrade.

Vad de har betalat har egentligen inte du med att göra. Det kan ha varit ett underpris/överpris eller vad som helst.
Det är dom som säljer hästen och det är upp till dem att begära ett lämpligt pris. Tycker du att det är för högt så låt bli att köpa hästen. Det vore konstigt om dom gör detta för att jävlas med dig. Antingen så vill dom isf inte så gärna sälja hästen till dig, eller så är dom helt enkelt något förvirrade.

dom vägrar sälja hästen till någon annan än mig men ändå vill dom dra upp priset så dom kanske är något förvirrade som du säger..det jag inte gillar är att vi hade bestämt ett pris och så hittar dom på extragrejer dom också vill ha betalt för såsom transporten när dom köpte henne...det dom inte ser är att det är jag som motionerat och sysselsatt deras häst nu i ett år eftersom dom inte velat ta i hästen...

så jag tycker dom säger emot sig själva när dom inget annat vill än bli av med hästen och dom vill absolut inte sälja till nån annan än mig men ändå ska dom krångla..tycker jag iaf..

Om det är så som du säger - att det är hästen med stort H - så hade jag genast åkt och betalat, fått ägarhandlingarna och sovit väldigt gått i natt!

2000:- är väl en struntsumma för drömhästen;)

jovisst kan jag betala dom två tusen och det har jag också skrivit i mitt andra inlägg med det är mer principen hur dom gör det som jga blir så ledsen av..dom här människorna var förut vänner, som nu i affärskretsar visar sitt riktiga jag..och därför så vill jag inte ge mig..det hela handlar väl lite om stolthet antar jag:smirk:..men som du säger 2000 är ganska lite för drömhästen

Nu frågar jag mej efter att ha läst dina inlägg. Är du medveten om vad en häst kostar per år i foder, veterinärvård och försäkringar?

Om dessa ägare stått för dessa kostnader i tre år ser det verkligen inte snålt ut att vilja ha 2000 mer än vad man en gång köpt hästen för.

Eller har hästen av någon anledning sjunkit i värde från fyraåring till sjuåring? Skador, lynnesfel, gångartsproblem eller vad? Är den inte registrerad i SIF? Korsning?

Om hästen är frisk, rör sej hyfsat och är registrerad tycker jag det priset verkligen inte är ett prov på "ovänskap".

Och om du inte betalat något för att få hålla på med hästen, så har du haft "fri" tillgång till en häst i ett helt år.

Senast ändrad av en moderator:

Skitsvårt att göra affärer med vänner. Och jag kan å ena sidan förstå att du inte vill betala de 2000 kronorna extra eftersom du gjort jobbet med hästen. Å andra sidan förstår jag att säljaren inte vill sälja för den summan de köpte för när hästen skulle gå att sälja någon annanstans för bra mycket mer pengar än det väldigt låga pris du erbjudits köpa den för. 28000kr för en sjuårig häst som är inriden är en struntsumma oavsett om det är du som gjort jobbet så att säga.

Under tiden de haft hästen har de antagligen lagt ned en hel del pengar på den, transport som du nämnde, samt skoning, verking, foder och ev. stallhyra.

Lite dumt att de ändrar sig i sista minuten angående priset, men samtidigt kan jag tycka att 2000kr inte spelar så stor roll. Nu vet jag ingenting om hur hästen är, eller ser ut, eller hur den fungerar att rida, men min gissning är att den borde vara värd minst 35-40000kr om den är hyfsat vettig. Med andra ord GER dig säljarna drygt tio tusen kr i rabatt, plus att du under tre års tid (om jag förstått dig rätt) fått ha hästen mer eller mindre som din egen, men sluppit omkostnaderna?

En egen häst (inackorderad) kostar inklusive mat, försäkringar och skoningar mm mellan 3000 och 6000kr i månaden (kan variera jättemycket, men jag har räknat ut att kostnaden för min häst inklusive allt såsom ett par tävlingar och kurser/ år blir ca 4700kr/ mån om man slår ut allt) lite beroende på var i sverige du bor och hur mycket utrustning du köper.

2000kr i sammanhanget är inget att tjafsa om tycker jag.

Jag vill bara berätta att köpet är gjort! Hon är min för 30000;)

och jag kan också berätta eftersom jag va lite otydlig förut att hästen är INTE inriden..bara sutten på i stort sett provat skänklarna lite och är egentligen ganska nollad..dessutom är hon inte lätt i temperamentet eller hanteringen..när ägarna ringde mig för 1 år sedan och bad om hjälp, (det var inte jag som såg det som en chans attt rida gratis utan jag ser det som om jag har hjälpt dom, har redan en annan medryttarhäst) så vågade dom inte ta i hästen..ägaren vågade inte kratsa hovarna..:smirk:..jag såg då hästen bakom alla dumheter som hon dragit på sig och gav henne en chans istället för o idiotförklara henne som i stort sett alla andra gjort..
jag är så dålig på o förklara men hoppas ni fattar:confused:

men hur som helst..hon är min nu och alla är nöjda..jag hämtar henne lördag förmiddag om hon går igenom vet.bes.

Då är jag med igen på hur du menar. Grattis till hästköpet hursomhelst, och lycka till! Hoppas att hon blir en trevlig ridhäst.

Tack allihopa!!

Jag är i sjunde himlen..det är min första egna häst:D

och jag är övertygad om att hon kommer bli en underbar häst!

/Elin

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968
Hästmänniskan Finns många trådar på ämnet och jag har scrollat igenom dessa, men känner ändå att jag vill starta en egen om vår specifika situation...
2
Svar
22
· Visningar
3 589
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar