Köpa häst osedd?

Tussilago

Trådstartare
Har hittat en kanonfin häst, som verkar helt perfekt för mig. Överväger dock att köpa den osedd då den bor drygt 80 mil härifrån, och jag ej har möjlighet att titta på det närmaste. ägarana vill ha iväg den fort, och jag gissar att det kommer att gå fort oxå..Bra pris.. Hur funkar det då med papper, typ kontraktet och så? Hästen får isåfall åka lastbil ner hit. Skriver de på papprena, och skickar med i bilen, och sen skriver jag på, och skickar tillbaka ett ex? Och veterinärbesikting antar jag att jag får lita på deras ord bara?
Hur funkar alla de här sakerna vid import?
Skulle ni dra er för att köpa en häst osedd?

Sv: Köpa häst osedd?

Om du bestämmer dig för att köpa hästen så välj veterinär själv och ring efter besiktningen till veterinären för ett utlåtande om hästen allmänt. Jag skulle inte lita på ägarna gällande detta.

Jag har gjort det en gång, då hästen fanns alldeles för långt bort.
Den fick åka lastbil hem, det gick på 4000:-
(skåne-norrland)

Den vetrinärbesiktades, intyget skickades hit, tillsamans med kontrakt som jag läste igenom, skrev under, skickade tillbaka.

Sedan skickades hästen.

Jag har gjort så. Alla papper skickades med lastbilen. Köpekontraktet fyllde jag i och skickade tillbaka till säljaren. Besiktning gjordes inte (hästen var 1 år). Vore det en äldre häst hade jag velat ha den besiktad innan den kom - särskilt om den är oförsäkrad.

Vi köpte min första häst typ så, såg honom bara på kort, han stod i Danmark. Men vi ringde ägaren som lovade att vi hade livstidgaranti på honom och att vi fick skicka tillbaka honom när vi ville om vi inte var nöjda :) Men han är kvar hos oss 7 år senare! Kontraktet skickades med honom.

de kan ju va bra o få se veterinärintyg innan du får hem hästen... kan ju kännas lite lurigt me folk som vill bli av me hästen så fort som möjligt... visst kan de finnas bra anledningar men man vet ju aldrig. men jag skulle ha gjort veterinärbesiktning och gärna fått se papprena först alt fått prata me veterinären o höra vad han/hon har att säga..... o så skicka med kontrakten med hästen så att du skriver på o skickar tillbaka.

så länge magkänslan är bra så tror ja inte du behöver dra dej för o köpa hästen osedd.... det vore ju dock kanon om veterinären kunde ringa o prata me dej personligen efter att han/hon gjort besiktningen så får du höra från personen vad de har o säga.... men de ska ju skicka ett intyg också.

Jag köpte jorunn helt osedd endast sett en bild där hon stod och betade i hagen.
Men de sa KLICK går inte med ord och beskriva men jag bara skulel ha henne så var de punkt slut:love:

Köpte henne Juli 2006 men hämtade hem henne i nov efter betet 60 mil neråt i landet, ingen veterinärbesiktning utan åkte ner och hämtade henne.Detta kunde ju ha gått hur som helst men vågar amn inge kan amn ingenting vinna heller är mitt måtto..
Går ju alltid å sälja tänkte jag:laugh:

Och idag 2 år senare är jag överlycklig vilket KAP jag gjorde bättre häst kunde jag aldrig ha köpt mig..
:love:

Så kör på du köp på=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 428
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder. Har du sålt en häst osedd någon gång? Vad var skälet till att den såldes osedd? Tvekade du på att sälja den...
Svar
16
· Visningar
2 692
Senast: Raja
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka