Köpa häst "osedd", utomlands?

Sv: Köpa häst "osedd", utomlands?

Dessutom är engradig hälta rakt ut att jämställa som u a för oss. Det har jag också varit med om (i Tyskland). Eftersom de sa att hästen gick igenom u a så satte jag in pengarna... Sen när vet protokollet kom visade det sig att hästen var halt på ett framben på besiktningen. När jag ringde förs bolaget och undrade vad säljaren höll på med så sa det att utomlands är det vanligt att det är så här. Lite hälta är inte hela världen, bara att spruta den lite eller i med lite butta så struntar man i det. Det där är inte helt ovanligt i Sverige heller kan jag säga. Du skulle bara veta hur mycket skit som många trycker i sina hästar. Så ta blodprov var du än handlar förresten :devil: Och se till att ditt förs bolag har godkänt både plåtar och bes protokoll innan du betalar hästen. Lita inte på vad någon säger som är involverad i en hästförsäljning.

PS! Jag fick igen pengarna för den tyska hästen utan problem.

:eek:

Ursäkta mig men det är ju knappast vet som släppt igenom hästen då hade det aldrig stått att den hade en reaktion.

Jag har köpt 7st hästar osedda och inte en enda av affärerna var dålig snarare tvärtom.

Jag har köpt en häst i England som röntgades fullt ut där den engelska veterinären ansåg att en liten nabb på ena hasleden bak gjorde att den inte skulle hålla, begärde ut plåtarna fick en svensk vet att granska och skickade även iväg plåtarna till en expert. Både den svenska och experten frikände hästen och sa ett det var helt utan betydelse. Hästen startade sin sista fälttävlan förra året i maj 19år gammal och inte en dag var den halt!!

Det är ju bara att be ut plåtarna och få de skickade till en och låta en svensk vet titta på dem. Är de inte märkta med rätt datum och namn så är de inget att ha och då borde man dra öronen åt sig

Jag vet inte vad för folk eller vad för hästar ni tittat på som blivit lurade men gör man rätt så borde det inte bli några problem och köper man osett så skall man ha stor erfarenhet och inte köpa på sig en häst som kanske är för svår.

Det är skitlätt att ta reda på tävlingsresultat i utlandet idag och skriver man papper så är de flesta problemen lösta.

Jag hämtade mina hästar själv vilket gjort att jag då undvikit att få fel häst med mig hem.

Det var SÄLJAREN som sa att hästen var u a på besiktningen, det framgår klart och tydligt att det står att hästen hade en anmärkning på besiktingsprotokollet om du läser min text en gång till...
Och vad det gäller erfarenhet så kan man ju tro att över 35 år med hästar skall räcka. Eller hur. Och när man dessutom handlar av en WC ryttare tror man ju inte att en häst som visar en grads hälta rakt ut på ett framben är att betrakta som u a på en besiktning!?!

Jag skulle aldrig köpa en häst osedd. Dels har jag sett för mycket skit och lurendrejerier. Jag litar inte på folk. Jag vill testa själv.
Men samtidigt köper jag bara häst som jag ska ha och vill behålla. Den hästen ska jag gilla hur den är som individ och gilla ridkänslan på.
Det måste jag testa för att veta.

Innan jag köpte min unghäst var jag inne på att köpa en Spansk/Portugis. Då hade jag åkt ner dit och provridit. Trots att det skulle bli meckigt och kosta några tusen till.
Så gör de flesta jag känner som importerar privat för eget bruk.
Ska man köpa för att sälja vidare kanske individens "personlighet" kvittar mer. Då kan man ju kanske våga gambla lite om man känner sig trygg med att den inte bör vara skadad. Vilket jag iaf hade haft svårt att vara om jag inte sett den.
Det är ju inte helt ovanligt att man släpper igenom trasiga saker i Sverige. Utomlands känns det ännu vanligare.

Holland är inte världens ände och det är inte så dyrt att åka dit. Mitt råd är att åka dit och träffa hästen, provrida så du är säker.

Precis. Att köpa häst som det är meningen att man skall behålla är en jätteinvestering på alla sätt och vis. Det är oerhört viktigt att kemin stämmer både i ridning och hantering. Det kan man inte veta om man inte har träffat hästen och provridit den. Även om man tycker om hästar kan man inte älska alla.

*kl*

Jag har även köpt många hästar som det har gått jättebra med. En av de bästa köptes dessutom osedd. Men med facit i hand av 45 år med hästar så kan jag säga att det där med att köpa hästar osedda är faktiskt ingen bra idé. Man skall ha tur om det blir bra, det handlar inte bara om ifall man är en bra ryttare eller inte. Sen skall man också ha klart för sig att det där med film på en saluhäst oftast är en redigerad historia. Så för att veta säkert vad det är man köper så finns det bara ett sätt, oavsett vad säljare och förmedlare säger. Och det är att masa sig iväg och provrida hästen. Det finns inga genvägar om man vill vara säker. Och att lita på vad folk säger skall man inte göra eftersom sanningen finns i betraktarens öga och vi ser alla olika.

Om du kan både ha och mista pengarna - köp osett. Om det är mycket pengar och du inte lättvindigt vill bli av med dem - kontrollera vad du köper. Vill du inte gambla med summan finns det inte så mycket att välja på.

Har köpt mkt häst osett utomlands. Det absolut viktigaste, om man inte åker ner och kollar själv, är att ha en förmedlare/kontakter som man kan LITA på. Finns många seriösa förmedlare som står för vad dom säger, men tyvärr också motsatsen. Just Holland är ett land där det finns riktigt, riktigt bra hästar men också oerhört mkt "2:a handssortering". Finns ett par större försäljningstall som jobbar med svenska förmedlare. Där kan man generalisera lite genom att säga om hästen är kanonfin, röntgad och under hundratusen så ska man dra öronen år sig. Finns bla stall som säljer kanonfina gångartshästar, där man ofta ser supertalanger för runt 50-60 0000, oftast röntgade. Dessa röntgenintyg skulle jag pesonligen ta med en nypa salt.....samma stall kan samtidigt ha motsvarande talanger för tre ggr priset :angel:. Sen kan det ju naturligtvis vara o.k köp ändå om man har begränsad ekonomi och vill ha en fin häst för eget bruk, då många av dessa röntgenavikelser kanske aldrig kommer att påverka hästen.

Svar till alla. Oj, ja det var många svar och funderingar. Det handlar inte om en häst under hundra tusen så på så vis tror jag ändå att den är lovande och inte en andra handssortering. Har precis haft kontakt med en som köpt från samma stall/förmedlare och blivit supernöjd. Har haft väldigt många hästar i mitt liv och känner att jag inte riktigt vet "vad jag vill ha". Gillar nästan alla sorters individer av hästar, och jag tror att ger man dem en chans så blir de till det man vill ha ( i hantering osv). Så som det känns nu kommer jag ev. köpa hästen, har dock krävt en ombesiktning då jag vill ha en ny färsk besiktning innan.
Känner att det alltid är en chansning att köpa häst, har blivit lurad här i Sverige oxå, så det är nog inget man kommer ifrån..

Tack för svar! Ni får gärna komma med fler synpunkter.

Men varför åker du inte dit och tittar på den bara? Kan ju inte kosta speciellt många procent av hästkostnaden om djuret kostar >100k och sedan transporten på det.
Som du säger så kan man om man är en van ryttare lära sig att gilla många olika hästar och rida dom bra, men jag hade varit mer orolig för skador, smärtlindrad häst etc. Finns de som säljer endel fina hästar och skaffar sig bra referenskunder och sedan säljer skräp ändå utöver guldkornen.

har köpt 3 hästar osedda. två utomlands och en från sverige. Kommer definitivt göra det igen vid ev hästköp utomlands i framtiden.

men jag funderar lite på vilken förmedlare du anlitat. du får inte skriva namn här men det finns ju en som annonserar om holländska hästar som inte kanske har världens bästa rykte att köpa häst av. så luska och kolla runt hur seriös just din förmedlare är innan du väljer att köpa.

Nej det blir ingen häst nu. Visade sig andra saker som gör att jag inte vill ha den. Tack för svar!

Jag köpte 1 sto och hennes föl från Tyskland i höstas (svensk förmedlare) och det var inga problem, visst var det nervöst innan och när dom kom, men just nu är jag hur nöjd som helst.
Träffade förmedlaren ett par gånger innan hästarna kom och allt kändes bra och seriöst.
Sen har jag köpt att par avelssto osedda från Sverige.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka