Köpa häst "osedd", utomlands?

J

Judelaw

Ja, det är vad jag håller på med just nu. Köpa en häst som jag bara sett en fem minuter lång film på (dressyr/hopp) och några bilder. Hästen är exportröntgad och jag väntar på att få plåtarna. Hästen kommer att vara vet.bes. innan den åker och jag ska få kopia på det. Har kontakt med en svensk förmedlare och har även fått numret till försäljningsstallet i Holland. De sa att jag får chansen att byta in hästen om den inte skulle passa osv. De ger ett väldigt seriöst intryck. Nu undrar jag, är detta "säkert"? Vad bör man göra innan osv? Det handlar om en ganska stor summa pengar kanske bör tilläggas.

Hittade lite äldre trådar som jag inte ville öppna igen då de inte riktigt tog upp allt jag vill veta. Snälla buke, ge mig lite svar!!

Sv: Köpa häst "osedd", utomlands?

Handlar det om mycket pengar tycker jag du gott och väl, för att vara på den säkra sidan lägger ett par tusen extra och verkligen åker ner och provrider den.
Kanske tom se om du kan en prövotid tid så du hinner se hemma om de verkligen är samma häst som du prov red, man vet ju aldrig om säljaren drogat hästen.;)

För din egen skull, inte kul att köpa en häst man absolut inte passar tillsammans med:)

Jag skulle ALDRIG köpa en ridhäst osedd, inte en chans i världen. Inte ens om den kostar 500 euro...

Jag har köpt avelsston och unghästar osedda, men det är en helt annan sak anser jag.

Och definitivt inte en import!

*målar fan på väggen*

Jag har köpt 2 hästar osedda, visserligen från Sverige. Det handlar inte om några stora summor men det har gått bra. Jag har fått dom hästarna jag skulle och ingen av dom varit drogade (båda ska ha varit lite bråkiga vid ridning men skött sig utmärkt hos mig). Sen om det är vanligare utomlands vet jag inte?

...och jag vet på rak arm två stycken som fått hem fel häst!
Även om det löst sig till sist så är det en himla massa turer hit och dit innan det blir någon ordning.
Hade min kompis/tränare varit där och ridit hästen så hade det varit en annan sak men att bara lita på en förmedlare hade jag inte gjort om jag inte kännt denna väl!

Har köpt 2 osedda från Holland, men köpte direkt av uppfödarna.

Bägge har varit över förväntan, den första hingst, köptes som 4 mån föl och fraktades till sverige med lastbil. Den gick förövrigt bruksprovet om än med uruselt resultat (men de e en annan sak ;) ) och vi ska behålla honom som hingst minst ett år till å se hur han utvecklas.
nr 2 ett 5 årigt sto, världens goaste och underbaraste "lilla" 175 cm märr ;) med alldeles för bra stam för att jag skulle kunna låta bli att köpa henne.
Köptes i februari, obes och enbart en kort videosnutt löshoppad och några exteriörbilder. Uppfödaren sa att hon va riden men gått med föl därför inte spec utbildad. Hoppade en 1.10 bana med 4 fel i aug. (felfri i 1m) , röntgade henne själv här i sverige utan anmärkning.

Så mina 2 köp funkade som sagt över förväntan :)

Sålt en häst (som vi fött upp) osett till Kungsbacka. Samma där (10 år sen nu) hästen står kvar hos samma ägare. Hästn va 4 år inriden, besiktades på klinik och sen körde förvisso jag ner henne till Kungsbacka så vi åtminstone fick träffa ägaren och väl nere lastade vi ur, lät hästen stå på box ett tag, sen tog vi ut och jag red för att visa att den var riden... Som sagt inga som helst problm där heller...

Nu har ju dessa tre hästar som sagt inte vart via nån förmedling utan direktkontakt med uppfödaren, vill nog påstå att det kan va skillnad !!

Svar till alla.
Hm okej... alla verkar bara ha negativa upplevelser eller inte riktigt samma situation. Kommer så klart kolla upp hästen mot holländska förbundet så att alla uppgifter stämmer. Om jag säger såhär: Förmedlaren och hennes man är ganska kända i den delen av Sverige jag bor i... känns inte som om de skulle smutskasta sitt namn på det sättet? men vad vet jag. Usch... vet inte alls vad jag ska göra nu.

Om vi bortser från detta då. Ska man kolla med försäkringsbolaget direkt och försöka försäkra hästen innan den kommer eller hur gör man med sådant?
Hur gör man med kontrakt? - olika lagstiftningar i olika länder..

Om vi bortser från detta då. Ska man kolla med försäkringsbolaget direkt och försöka försäkra hästen innan den kommer eller hur gör man med sådant?

I mitt fall inga kontrakt, har bara mailkonversationen med säljaren.

I ditt fall skriv kontrakt med den som du ger pengarna, är det förmedlingen är det de som ska stå på kontraktet. Det skulle jag "kräva". Sålde en häst till Finland via förmedlare, ville inte stå för nån risk då de handlade om mkt pengar och förmedlaren tog ju sin provision (+ en massa människor till fick vi höra sen) så vi sålde hästen till förmedlaren för den summa vi kommit överrens om och sen fick de ta sin summa sen av köparen men skriva eget kontrakt dem emellan...

Ang försäkring, så fort du vet att köpet ska genomföras kan du försäkra hästen, eller iaf upp till en månad innan du får hem den. Så jag försäkrade häst nr 2 redan när jag betalat hästen och det var inga som helst problem med försäkringsbolagetm trots att jag inte ens hade några som helst besiktningar på henne, men de var medvetna om att hon skulle genomgå besiktning + röntgen i sverige, när hon kommit. Då är hästen åxå försäkrad under färden.

Jag köpte 2008 3 stycken osedda från Tyskland. Först en 1-årig hingst och några månader senare en 10-årig valack och ett 4-årigt sto.

De försäkrades på de tyska besiktningspapperen innan avresa och jag betalade de två äldre innan de lämnade gården i Tyskland. De köptes via en svensk som jobbar som beridare i Tyskland, jag hade möjlighet att kolla upp vem han var innan jag förde över pengarna.
1-åringen tror jag att jag betalade när han kommit fram till den svenska förmedlaren.

Jag är mycket nöjd med dessa hästar och säljare/förmedlare.

Jag har köpt flera osedda hästar och har bara goda erfarenheter.

Men det är ju klart att det beror på vad hästen kostar, det är ju skillnad om den kostar 40' eller 200'

De gånger jag blivit lurad är av svenska säljare i Sverige :crazy:

Vi skrev inge kontrakt däremot försäkrade vi samtliga innan vi hämtade dem

Jag har köpt ridhäst osett från Tyskland två gånger nu. Dels ett tävlat, lite äldre sto för ca 2 år sedan och senast ett yngre sto som jag hämtade för bara ett par veckor sedan.

Båda är via samma förmedlare. Jag har sett dem på film samt fått all grundläggande information som behövs innan köpen via henne.

När hästarna varit besiktigade så har kontrakten skickats, därefter har jag skrivit under och betalt. Försäkringen måste ordnas innan resan ifall något händer hästen på vägen. Jag har försäkrat in båda mina från köpedatumet som stått i kontraktet.

I mitt fall har förmedlaren ordnat frakten till Sverige vilket underlättar mycket. Jag var nära att köpa en unghäst från Belgien i höstas men avböjde då jag skulle ordna med fraktbolag själv, vilket blev för krånligt och osäkert för mig.

Jag är jättenöjd med mina köp och kommer troligtvis att göra om det igen om rätt häst dyker upp.

När det gäller kontraktet så har mina köp genomförs "i" Tyskland och därför gäller deras lagstiftning om fel skulle uppstå. Det måste man vara medveten om.

Det som gör att just detta låter lite fel är att du inte får öppet köp utan "bara" bytes rätt. Tänk dig noga för innan du verkligen gör den här affären. Saker som vem står kostnaderna för transporten om du vill byta? Vad är det du kan byta till? Vem bestämmer priset på hästarna vid ett byte?
För det kan ju vara så att du får byta men också betala transporterna av hästarna fram och tillbaka. Det kan vara så att säljaren väljer vilken häst du får byta med. Men också att det inte finns någon i samma prisklass när du vill byta så att du ska lägg till mer pengar för att byta.

Om du hade köpt en unghäst av en uppfödare då hade du varit i ett helt annat läge än att köpa en vuxen häst genom förmedlare. Vill du ha hästen åk då ner och titta på den innan. Annars så letar du upp en häst som du har möjlighet att titta på alt skicka någon du verkligen litar på att titta på den.

Min kompis importerade en häst från Estland eller Lettland (minns inte vilket..). Hon hade också bara sett bilder och någon kort film. Tror att hästen var 4 år då.

Hon har honom fortfarande kvar, idag 7 år. Rätt olik typiska svenska halvblod, även fast han är ett lettiskt halvblod. Han är nog 180+ och rätt grov i modellen, men han är lika snäll som han är stor :love:

Hon blev inte lurad på något. Hästen skulle vara sutten på, varit riden i skritt, trav och galopp. Skritten och traven var inget problem med, medan galoppen var lite bockig i början.. Men så hade ju vilken häst som helst kunnat vara :)

Det där med bytesrätt är LIVSFARLIGT. Det innebär nämligen att du aldrig någonsin kan få pengarna tillbaka, även om du skulle reklamera hästen för eventuella dolda fel.

Jag köpte en häst från ett stort svenskt försäljningsstall där de också har bytesrätt. Det var en direktimport från Holland och jag var och provred två gånger innan vi bestämde oss för att köpa. När hästen kom hem till mig stod det ganska klart att hästen varit drogad/gått på smärtstillande vid provridningen, för den trevliga hästen var som bortblåst och nu hade jag istället en smått knäpp och helt oridbar häst - som vi betalt rätt mycket pengar för.

Efter ett tag insåg vi att det inte skulle bli bättre och ville lämna tillbaka hästen. Jag ville ju ha en ny häst och i och med bytesrätten kändes det ändå ok. Men de andra hästarna vi sen fick möjlighet att byta till var SKIT och inte alls värda samma pengar, även om hästhandlaren påstod det. Till sist grep min tränare, som också var en god vän till hästhandlaren, in och såg till att jag fick möjlighet att titta på några bra hästar. Jag hittade där en som jag verkligen gillade, så den tog vi med oss hem. Efter en vecka blev hon halt och vid egen veterinärbesiktning visade det sig då att hon hade både kotleds och hovledsinflammation båda fram. Jag beställde tävlingsresultat från KWPN och insåg att hästen blivit söndertävlad som 4-5-åring och därefter bara stannat ut sig, sedan fått ett föl, och därefter blivit skickad till Sverige. Vi behandlade henne i evigheter men det slutade till sist ändå med avlivning. Först då fick jag tillbaka mina pengar (genom försäkringen) och kunde köpa mig en vettig häst igen.

Snälla, åk åtminstone ner och titta på hästen!! Det är SÅ mycket vanligare med behandlade hästar utomlands (bor själv i Tyskland nu) och här har de inte samma skyldigheter som hemma vad gäller reklamationer och dolda fel, så de vågar chansa på ett helt annat sätt.

Lycka till!

Svar till alla.
Hm okej... alla verkar bara ha negativa upplevelser eller inte riktigt samma situation. Kommer så klart kolla upp hästen mot holländska förbundet så att alla uppgifter stämmer. Om jag säger såhär: Förmedlaren och hennes man är ganska kända i den delen av Sverige jag bor i... känns inte som om de skulle smutskasta sitt namn på det sättet? men vad vet jag. Usch... vet inte alls vad jag ska göra nu.

Nu vet jag inte var du bor, men där jag bor finns det tyvärr oseriösa hästförmedlare, men känner du till förmedlaren och den har gott rykte så är det antagligen ok med den biten. Annars googla på namnet, är de oseriösa kan du ha turen att det kommer upp.
Sedan hade jag låtit en svensk veterinär kolla plåtarna innan jag köpt hästen, veterinärer, och speciellt om de är från olika länder, kan se väldigt olika saker på dem. Se till att hästen är försäkrad innan den lastas i utlandet. Lycka till om du köper hästen.

Jag har själv köpt fem osedda föl från Tyskland, och för mig har det hittills gått bra med dem alla, den äldsta är i dag 4 år. I den åldern har det heller inte hunnit hända så mycket med dem som det kan ha gjort med en ridhäst.

Snälla, åk åtminstone ner och titta på hästen!! Det är SÅ mycket vanligare med behandlade hästar utomlands (bor själv i Tyskland nu) och här har de inte samma skyldigheter som hemma vad gäller reklamationer och dolda fel, så de vågar chansa på ett helt annat sätt.

Lycka till!

Detta stämmer inte. Det behandlas hästar betydligt mer än vad man tror i Sverige. Sedan har du även rätt att reklamera felaktig vara inom EU

Två års reklamationsrätt

När du köper en vara i EU har du rätt att inom två år begära reparation eller en ny vara om det visar sig vara något fel på varan eller den inte stämmer med säljarens beskrivning. Om det inte går att laga eller byta varan inom rimlig tid eller utan stora besvär för dig kan du begära att få prisavdrag eller pengarna tillbaka.

De två åren räknas från den dag du tar emot varan. Du måste informera säljaren om felet senast två månader efter att du upptäckte det.

Säljaren är alltid ansvarig och i en del EU-länder har du också rätt att begära kompensation från tillverkaren.

Källa:http://ec.europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm

Jag tror inte att de chansar genom att ljuga, det skulle knappast vara bra för affärerna. Jag har bara stött på seriösa säljare utomlands, knappast något jag kan säga om svenska!

Det du skriver som finns i lagstiftningen och som man sedan i förklädd form använder som en fördel vid en affär är det som gör mig misstänksam mot säljare.

Att det finns lagstiftning och att de som följer den är seriösa är det ju ingen tvekan om. Men det är de som inte följer den som ställer till det.
En annan sak när man gör affärer med ett annat land är att man ska vara noga med att avtala enligt vilket lands lagstiftning men gör affären. För viss EU har en del gemensamma saker med det är inte alltid som den går över nationell lagstiftning. Ibland är den EU-direktivet bara övergripande och tar inte över den ofta mer detaljerade nationella.

Rekommenderar verkligen att du åker dit och provrider hästen i minst tre dagar. Om den fortfarande är intressant efter dag ett alltså. Jag har åkt på en rejäl blåsning en gång när jag köpte en häst ifrån Holland osedd. Jag litade på säljaren som hade väldigt goda rekommendationer! Hästen besiktigades u a, MEN... När den kom så var det fel häst!! Jag köpte en välriden häst på 1,62 och fick... En oridbar sak på 1,78 :crazy: Båda var svarta, men vad trodde de? Att jag är helt koko? Hästen fick åka tillbaka, det kostade mig 14 000 kr bara i transportkostnader och dessutom fick denna stackars häst göra resan helt i onödan. Det var inte lätt att få igen pengarna (för hästen, transportkostnaderna fick jag stå för) men jag hotade med advokater och massmedia och då gav de med sig.
En annan gång hittade jag en häst i Spanien som enligt säljaren besatt alla de kvaliteter som jag ville ha. Snäll att rida ut, modig och bla bla bla. Den gången åkte jag dit och provred och jag tackade min lyckliga stjärna för det! Det tog nämligen bara max 5 minuter att inse att den hästen ville jag absolut INTE ha.
Och jag har köpt en häst osedd som jag var tvungen att skänka bort till en duktig god vän eftersom den var fullständigt livsfarlig att rida och väldigt besvärlig att hantera. Den ville jag inte ha ut på marknaden så den fick jag ge bort och denna tjej har fortfarande hästen och har gett den ett bra liv, men lätt har hon inte haft det.
Och eftersom jag har varit så otroligt korkad har jag naturligtvis köpt ytterligare en häst osedd, även den u a på besiktning för övrigt. Det var egentligen inget fel på den, men den var rent ut sagt fruktansvärt tråkig att rida och hade jag bara bemödigat mig med att åka och provrida den så hade jag upptäckt det med en gång.
Åk dit, du kommer inte att ångra dig. Du kommer att bli tacksam i vilket fall. Antingen för att du upptäckte att det är din drömhäst eller också för att du kom på att "den här vill jag inte ha". Sen säger jag också, ta blodprov! Och det skall vara i samband med att du är där - om du vill ha den. Dessutom är engradig hälta rakt ut att jämställa som u a för oss. Det har jag också varit med om (i Tyskland). Eftersom de sa att hästen gick igenom u a så satte jag in pengarna... Sen när vet protokollet kom visade det sig att hästen var halt på ett framben på besiktningen. När jag ringde förs bolaget och undrade vad säljaren höll på med så sa det att utomlands är det vanligt att det är så här. Lite hälta är inte hela världen, bara att spruta den lite eller i med lite butta så struntar man i det. Det där är inte helt ovanligt i Sverige heller kan jag säga. Du skulle bara veta hur mycket skit som många trycker i sina hästar. Så ta blodprov var du än handlar förresten :devil: Och se till att ditt förs bolag har godkänt både plåtar och bes protokoll innan du betalar hästen. Lita inte på vad någon säger som är involverad i en hästförsäljning.

PS! Jag fick igen pengarna för den tyska hästen utan problem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka