Sv: Köpa häst "osedd", utomlands?
Rekommenderar verkligen att du åker dit och provrider hästen i minst tre dagar. Om den fortfarande är intressant efter dag ett alltså. Jag har åkt på en rejäl blåsning en gång när jag köpte en häst ifrån Holland osedd. Jag litade på säljaren som hade väldigt goda rekommendationer! Hästen besiktigades u a, MEN... När den kom så var det fel häst!! Jag köpte en välriden häst på 1,62 och fick... En oridbar sak på 1,78
Båda var svarta, men vad trodde de? Att jag är helt koko? Hästen fick åka tillbaka, det kostade mig 14 000 kr bara i transportkostnader och dessutom fick denna stackars häst göra resan helt i onödan. Det var inte lätt att få igen pengarna (för hästen, transportkostnaderna fick jag stå för) men jag hotade med advokater och massmedia och då gav de med sig.
En annan gång hittade jag en häst i Spanien som enligt säljaren besatt alla de kvaliteter som jag ville ha. Snäll att rida ut, modig och bla bla bla. Den gången åkte jag dit och provred och jag tackade min lyckliga stjärna för det! Det tog nämligen bara max 5 minuter att inse att den hästen ville jag absolut INTE ha.
Och jag har köpt en häst osedd som jag var tvungen att skänka bort till en duktig god vän eftersom den var fullständigt livsfarlig att rida och väldigt besvärlig att hantera. Den ville jag inte ha ut på marknaden så den fick jag ge bort och denna tjej har fortfarande hästen och har gett den ett bra liv, men lätt har hon inte haft det.
Och eftersom jag har varit så otroligt korkad har jag naturligtvis köpt ytterligare en häst osedd, även den u a på besiktning för övrigt. Det var egentligen inget fel på den, men den var rent ut sagt fruktansvärt tråkig att rida och hade jag bara bemödigat mig med att åka och provrida den så hade jag upptäckt det med en gång.
Åk dit, du kommer inte att ångra dig. Du kommer att bli tacksam i vilket fall. Antingen för att du upptäckte att det är din drömhäst eller också för att du kom på att "den här vill jag inte ha". Sen säger jag också, ta blodprov! Och det skall vara i samband med att du är där - om du vill ha den. Dessutom är engradig hälta rakt ut att jämställa som u a för oss. Det har jag också varit med om (i Tyskland). Eftersom de sa att hästen gick igenom u a så satte jag in pengarna... Sen när vet protokollet kom visade det sig att hästen var halt på ett framben på besiktningen. När jag ringde förs bolaget och undrade vad säljaren höll på med så sa det att utomlands är det vanligt att det är så här. Lite hälta är inte hela världen, bara att spruta den lite eller i med lite butta så struntar man i det. Det där är inte helt ovanligt i Sverige heller kan jag säga. Du skulle bara veta hur mycket skit som många trycker i sina hästar. Så ta blodprov var du än handlar förresten
Och se till att ditt förs bolag har godkänt både plåtar och bes protokoll innan du betalar hästen. Lita inte på vad någon säger som är involverad i en hästförsäljning.
PS! Jag fick igen pengarna för den tyska hästen utan problem.