Köpa häst med tuppsteg?

G

Garfield

Vågar man göra det?
Jag har sett hästar med mer än vad denna hade, och det försvann nästan helt när den va uppvärmd.
Den är ganska dyr, är exp röntgad hösten 07 ua, räcker det med klinik bes nu eller man bör röntga något igen?
Den kändes likadan att rida i båda varven, och den kändes helt rak.
Ihoppning va den dock lite svag i bakdelen, men va lika svag i båda varven. Men va inte helt igång i hoppningen, och behöver mera muskler.

Förövrigt hade hästen precis allt jag ville ha.

Vad tycker ni, fram med åsikter och erfarenheter så blir jag mkt tacksam:)

Sv: Köpa häst med tuppsteg?

Även kallat tuppspatt, men ska inte blandas ihop med spatt då det inte är samma. Tuppsteg är när de lyfter ett ben högre än det andra, som om de hade ett transportskydd på sig på det benet typ.

Jag skulle inte köpa hästen med tuppspatt och svag bakdel i hoppning. Om du ändå gör det så se till att röntga om hela hästen. Det är länge sedan den blev röntgad (1,5 år sedan) och det kan mkt väl ha hänt mkt sedan dess.

Vågar man göra det?
Jag har sett hästar med mer än vad denna hade, och det försvann nästan helt när den va uppvärmd.
Den är ganska dyr, är exp röntgad hösten 07 ua, räcker det med klinik bes nu eller man bör röntga något igen?
Den kändes likadan att rida i båda varven, och den kändes helt rak.
Ihoppning va den dock lite svag i bakdelen, men va lika svag i båda varven. Men va inte helt igång i hoppningen, och behöver mera muskler.

Förövrigt hade hästen precis allt jag ville ha.

Vad tycker ni, fram med åsikter och erfarenheter så blir jag mkt tacksam:)

ja på dressyrtävlingar och fälttävlanstävlingar blir du diskad så är det en tävlingshäst du köper så är det ju hoppning som gäller (vet ej hur det är med övriga grenar)

annars har inte jag sett att hästar med tuppspatt skulle vara prestera sämre eller vara skadade oftare än andra hästar :)

Japp det är hoppning som gäller.
Jag har fattat det som att det inte behöver va några problem.
Den va ju dessutom helt liksidig, så då kan den ju inte ha ont på det benet iaf, för det hade väl märkts tycker man.

Har du någon erfarenhet av det just med kombinerad svag bakdel?
Den va ju inte jättesvag, och är ganska grön samt behöver mera muskler överlag.

Japp det är hoppning som gäller.
Jag har fattat det som att det inte behöver va några problem.
Den va ju dessutom helt liksidig, så då kan den ju inte ha ont på det benet iaf, för det hade väl märkts tycker man.

nej tuppspatten har ju ingenting med smärta att göra, det är bara en rörelsestörning orsakad av något fel i någon sena i bakknäet (om jag inte minns fel, det är sent på kvällen) det enda som tuppspatten orsakar är en rörelsestörning, och ofta har hästen haft tuppspatten så länge att den parera den utan att tänka på det.. det är den hästens sätt att gå bara..

svag muskulatur beror troligtvis på att hästen är, som du säger, väldigt otränad i hoppningen..

Ja jag tror jag vågar köpa den, men får se vad vet säger med.

Men är det något som drar ner priset på den? Borde va det ändå, men det är ju svårt att sätta ett pris med, alla tycker olika.

ja på dressyrtävlingar och fälttävlanstävlingar blir du diskad så är det en tävlingshäst du köper så är det ju hoppning som gäller (vet ej hur det är med övriga grenar)

annars har inte jag sett att hästar med tuppspatt skulle vara prestera sämre eller vara skadade oftare än andra hästar :)

Vad lustigt det där med att de blir diskade från tävling i dressyr vid "tuppspatt". Jag kommer nämligen ihåg att jag såg en GP dressyr på tv för några år sedan. Och då var det en häst som rörde sig som en häst med tuppspatt mitt i programmet. Kommentatorn kommenterade detta och den åkte inte ut :confused:

Kommer tyvärr inte ihåg namn, en hästen var svart iaf ;)

priset ska självklart ner. det går att operera men kan komma tillbaka lika snabbt vid läkningen.
dock brukar det gå bort vid uppvärmning. red en häst med det när jag var yngre och honom tävlade vi allt med då steget inte syntes när han var varm.

Det gick bort efter uppvärmning.

Är det vanligt att det blir mera efter årens lopp?

Den jag sett på nära håll blev sämre när den musklade sig.
Op båda ben men blev ej helt bra. Hade även shivering.

nej tuppspatten har ju ingenting med smärta att göra, det är bara en rörelsestörning orsakad av något fel i någon sena i bakknäet (om jag inte minns fel, det är sent på kvällen) det enda som tuppspatten orsakar är en rörelsestörning, och ofta har hästen haft tuppspatten så länge att den parera den utan att tänka på det.. det är den hästens sätt att gå bara..

svag muskulatur beror troligtvis på att hästen är, som du säger, väldigt otränad i hoppningen..
Senan op vid hasen. Ofta neurologisk orsak sade de om den hästen jag var inblandad i.

Oj det låter ju inte bra. Va det shiveringen som gjorde att det blev sämre? För som jag förstått ska det bara va bra om de blir mera musklade.

Nu har jag kollat upp lite mer, och jag tycker det verkar va typ 50/50 att den kommer hålla. Det är ändå tänkt att den ska kunna gå som tävlingshäst i 130- 140 hoppningar. Men risken att den överbelastar någon annan led verkar va stor, spec dirgonala frambenet.

Vill absolut inte skaffa mig problem. Kanske bäst att dra sig ur ändå:cry::(

Vad trist.. :cry: Men ja, det är ingen idé att köpa sig problem.

Jag har haft en häst med tuppspatt och jag skulle inte se något bekymmer med att köpa en sådan igen, men dock inte om jag hade tänkt tävla dressyr. Min erfarenhet är att tuppsteget varken gör till eller från om det försvinner då hästen är uppvärmd.

Det fanns ju en väldigt duktig dressyrhäst som tuppade lite emellanåt. jag och namn... Rusty, kanske? En känd ryttarinna iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka