Köpa häst med pålagringar?

S

sthlm86

Har nu tittat på en häst som jag föll pladask för.
Men nu när den röntgades hittades mindre pålagringar på båda fram.
Trots detta fick den dock UA på besiktningen men med kommentaren:
lindrig pålagring i framkant på kotbenet.

Så nu står man här i valet och kvalet.
Köpa eller inte köpa?

Det är en sjuåring som gått 130 och jag satsar på iallafall 140.

Snälla kom med råd!
:bow::bow:

Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag skulle aldrig köpa en häst med röntgenfynd...överhuvudtaget. Du som vill satsa lite bör nog söka dig en fräsch häst...är min åsikt:cool:

Jag skulle helt krasst råda dig att inte köpa hästen. Jag vet av egen erfarenhet att man kan ha jättemycket skoj med en häst som har pålagringar, i skog och mark och lättare träning. Men du vill satsa - relativt högt också - och då känns det inte som en bra idé.
Även om h*n gick igenom nästan U.a så kommer det knappast bli friskare i knäna med hård träning. Dessutom - pålagringar på en såpass ung häst ger dåliga vibbar. Tycker jag alltså!

Det är mina tankar, men följ ditt hjärta! :)

Att ha häst kostar stora pengar, så jag förstår inte varför man ens överväger att köpa på sig problem, dom kommer ändå.

En 7 åring med pålagringar hade jag aldrig köpt, det kommer att kosta o dessutom kommer det bli reservation på försäkringen.

*KL*
tack alla!
Ni bekräftade mina misstankar.
Att det inte alls var en bra idé.
Så har nu bestämt mig för en annan häst.
Men det är ju tråkigt när man gillar den såpass mycket:(

Håller med resten om att jag inte hade vågat köpa en häst med pålagringar.
Men samtidigt vet jag hästar som gått upp till svår klass hoppning med stora pålagringar runt om, och det har aldrig märkts på något sätt på hästen, utan alltid gått U.A genom vet.besiktning fast det finns mycket röntgenfynd.
Problemet med pålagringar är att det är svårt att veta vilka hästar som får problem eller inte.

/Camilla

Sitter inte pålagringen i leden ser jag ingen som helst anledning att inte köpa.
"Lindrig pålagring i framkant på kotbenet" tolkar inte jag som att leden är påverkad.

Sitter inte pålagringen i leden ser jag ingen som helst anledning att inte köpa.
"Lindrig pålagring i framkant på kotbenet" tolkar inte jag som att leden är påverkad.

tänkte jag också på - är den I leden eller på framsidan av benet? isf kan du ju vara från ett islag tex, och inte ha att göra med förslitning i leden.

Kan jag komma med min egna variant på frågan i samma tråd?

Jag är på väg att åka och titta på en häst som är opererad för pålagringar i framknäna som uppkommit när hästen växt, är tränad sedan dess och tävlad utan några problem alls. Ska annvändas till lättare hobby-träning på rätt låg nivå.
Ägaren till hästen tror att vetrinär inte skulle låta hästen gå egenom besiktning UA då knäna inte ser snygga ut och har därför satt ner priset massor för att få snabb affär utan besiktning.

Skulle vetrinär ge anmärkning på att knäna inte ser jämna ut?
Hur bra håller sådana hära operationer, någon som vet?

jag vet inte hur de håller osv men jag skulle definitivt besikta hästen ändå.
Du vet om knäna, men den kan ha andra fel oxå.

herregud klart du ska besiktiga hästen! annars kan den ju ha mkt större och andra skador än det ägaren påstår. hon kanske har goda skäl att inte besiktiga hästen..

att knäna inte är snygga har inget att säga, det viktiga är ju att hästen inte är halt. hon är väl snarare orolig att den inte går igenom böjprov..

men jag skulle besiktiga och om hästen visar hälta på böjprov skulle jag fråga vad veterinären ansåg om hållbarheten. :)

nej jag skulle inte köpa, finns så himla mkt hästar som ligger på den nivån o inte har några fel.

nej nej nej. håller med, KÖP EJ utan besiktning!!!

Nu kommer man också med en egen liten fråga i den här tråden :p

Jag funderar på att om jag någon gång köper en häst ska köpa en herre/dam med pålagringar (eller en som är äldre/pensionär) för att de brukar vara billigare än friska (yngre) hästar
Och jag tänker isåfall bara skogslufsa eller handpromenera med pållen, inte tävla eller hårdare träning :d

Men nu till frågan - vart går gränsen? Om man ser en häst som inte verkar vara alls påverkad av pålagringarna, går det bra?
För jag fattar att man ska inte köpa en halt häst eller någon som snubblar lätt av pålagringarna :D
Eller ska man undvika alls att köpa en häst med pålagringar? Kan pålagringarna förvärras?? :confused:

Tacksam för svar! :crazy:

Det är alltid en stor risk att köpa häst med pålagringar, även om hästen verkar vara fräsch så kan pålagringarna snabbt bli värre. I en pålagrad led är det lätt hänt att inflammationer blossar upp, då försöker leden "skydda sig" genom att "bygga på" pålagringarna. Altså en ond cirkel.

Å andra sidan så mår artroshästar bra av att hållas igång i lättare ridning, vilket jag anser att skogsmulleridning är.
Man måste ha stenkoll på fodret så att hästen inte blir tjock och proteingivan är också extremt viktig. Om hästen får i sig för lite protein så kan den inte bygga muskler ordentligt och då tar lederna ännu mer stryk.

De här sakerna gäller alla hästar men är extra viktiga för hästar med artros.

Det är alltid en stor risk att köpa häst med pålagringar, även om hästen verkar vara fräsch så kan pålagringarna snabbt bli värre. I en pålagrad led är det lätt hänt att inflammationer blossar upp, då försöker leden "skydda sig" genom att "bygga på" pålagringarna. Altså en ond cirkel.

Å andra sidan så mår artroshästar bra av att hållas igång i lättare ridning, vilket jag anser att skogsmulleridning är.
Man måste ha stenkoll på fodret så att hästen inte blir tjock och proteingivan är också extremt viktig. Om hästen får i sig för lite protein så kan den inte bygga muskler ordentligt och då tar lederna ännu mer stryk.

De här sakerna gäller alla hästar men är extra viktiga för hästar med artros.

Ursäkta en okunig hästdiggare :p men jag har bara hört ordet artros, vad är det egentligen?

Artros är samma sak som pålagringar. Ex. min häst har pålagringar i båda bakknäna, han har artros.

Jag skulle inte köpa en häst med pålagringar och ännu mindre om man har lite större ambitioner.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 696
Senast: Karamello30
·
Hästvård Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst. Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 582
Senast: Nalasmatte
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Hej! Undrar om de finns något hopp för Min häst, han är 9år tävlad 120, tränad upp till 130-140 utan problem. Han har vart halt en gång...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka