Nej absolut inte priset! Menar mer stammen och de bilder som finns. Hästens ryttare ramlade av och hästen blev rädd. De röntgade då hästen för att se att den inte skadat sig. Det var då de hittade pålagringen. Enligt ägaren så finns veterinär som man kan prata med som vet om skadan och som säger att det inte hindrar hästen på något sätt + vet om att hästen är till salu osv.
Jag hade aldrig i mitt liv köpt en häst med pålagringar i halskotpelaren. Det brukar vara en jäkligt dyster prognos för såna hästar. Och det hade jag inte velat riskera att behöva dras med. Det är fruktansvärt att se de som blir sämre, tappar balansen och man sen måste ta bort.
Sen stam och fin på bilder?
Ska ni avla? Det tror jag inte iom att borde vara en valack. Och connemaror finns det ju en uppsjö friska som har bra stam. Bra stam brukar man ju på en sån häst vilja ha för att veta att stammen dels lämpar sig för det man vill syssla med. Men också för att se att det är friska hästar bakåt i ledet för att vidare trygga att ens nyinköp är det. Här vet ni ju att den har en defekt. Då är stammen liksom inte intressant.
Och att den är fin på bilder är väl liksom intressant om man bara ska titta på den och inte göra ngt med den. Det finns ju de som har utställningshästar tex. Då är ju hur den ser ut och att den går att ta in och ut och verka typ det som måste funka.
Men ni vill väl rida? Då måste ju ridkänslan vara viktig ihop med att hästen är frisk och går att rida.
Så alltså om ni ska hitta drömhästen måste den provridas om ni tänkt rida.
Om vi nu låtsas som att säljarens historia skulle vara sann. Vilket är osannorlikt för mig, som också jobbar med hästar sen en massa år och sett det här förr(måååånga gånger). Har ni erfarenhet av att träna en häst som har ett så stort trauma att det inte ens går att sitta upp?
Varför tror ni priset är så lågt om man kan garantera att hästen funkar som ridhäst?
Det går nämligen aldrig med pålagringar att säga att de inte blir värre(om man inte röngat med flera års mellanrum och de stått helt still.. då kan man anta..). Ofta kan de tyvärr växa.