Köpa häst med pålagring

Ellen03

Trådstartare
Har hittat en riktig drömhäst som jag och mamma överväger att köpa. Han har dock en pålagring mellan 6 och 7 halskotan. Han är behandlad i förebyggande syfte. Enligt ägaren är det ingenting som stör hästen utan hon vill sälja honom till någon som vill utbilda honom vidare och komma ut och tävla både dressyr och hoppning senare. Han är också efter en kraftig avramling stressad vid uppsittning därför finns det inte möjlighet att provrida utan isåfall får man köpa en häst på video. Är det värt att köpa honom? Han kostar endast 15.000kr. Juste han är renrasig connemara irländsk import född 2011.
Tacksam för svar
 
Nej.

Varför är den behandlad? Finns det inga problem så varken undersöks eller behandlas det inte.
Det finns en anledning till att den undersökts och pålagringen hittats.

För mig är det stooor skillnad att upptäcka en defekt vid en typ försäljningsröntgen, alltså av en slump på en häst som är i full gång (fungerande) - och att köpa en häst med ett känt fel, och dessutom en häst som inte fungerar (så påverkad av något att den inte går att prova) - varför åkte personen av? Beror stressen på avfallningen eller smärta, och kanske åkte personen av pga smärtutlöst utbrott. Som sagt, det finns en anledning till att man röntgat halsen på den - ett ridbarhetsproblem kanske (därav avramlingen??) och hittar man då en sån defekt så är det lätt att lägga ihop ett och ett.

Återigen - NEJ.
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan bara hålla med ovanstående.
Om hästen inte har några problem så finns ingen anledning att röntga(och därmed hitta) och definitivt inte att behandla.
Och absolut inte en häst som inte kan provridas.
Nej.
Absolut Nej.

Hur kan man förresten bedöma den som "drömhäst" när man inte ens kunnat provrida den?
Är det priset möjligen?
Sällan en riktigt bra och fin drömhäst är billig.
 
Varför köpa problem??
"Stressad vid uppsittning" Hur ska du kunna rida i framtiden om du inte ens kan provrida?

Ang pålagringarna så måste du få plåtarna och skicka de till en veterinär som DU litar på och be om rådgivning.
 
Neeej!

Den är behandlad i halskotpelaren, har pålagring, går inte att provrida och säljs till en struntsumma.

Alla de sakerna var för sig hade varit suspekta nog. Men ihop blir det ett total-nej.

Det är en rätt ung häst av en ras som normalt utvecklas lite sent och lever längre. Men den har redan pålagringar i halskotpelare.
Just pålagringar där kan ställa till med enormt mkt problem i form av smärtor, balansproblem som leder till snubblighet där de tex river hinder/kraschar hinder/snubblar/går omkull/fler ”olycko” i hage etc där de slår sig på olika vis pga sämre koordination.
Jag hade blivit misstänksam till att en häst blivit så rädd av en avramling att den inte går att provrida/sitta upp på.
Däremot att hästar med smärta och balansproblem stressar upp så är ju väldigt vanligt.

Köp en häst som är frisk och som ni kan provrida. Då först kan ni ha ett hum om ifall det är drömhästen.
 
Har hittat en riktig drömhäst som jag och mamma överväger att köpa. Han har dock en pålagring mellan 6 och 7 halskotan. Han är behandlad i förebyggande syfte. Enligt ägaren är det ingenting som stör hästen utan hon vill sälja honom till någon som vill utbilda honom vidare och komma ut och tävla både dressyr och hoppning senare. Han är också efter en kraftig avramling stressad vid uppsittning därför finns det inte möjlighet att provrida utan isåfall får man köpa en häst på video. Är det värt att köpa honom? Han kostar endast 15.000kr. Juste han är renrasig connemara irländsk import född 2011.
Tacksam för svar

Man behandlar inte i förebyggande syfte. Men behandlar om hästen har problem. I vart fall i Sverige. Vanligare att behandla förebyggande syfte i andra länder. Finns hästen i Sverige? Stressad vid uppsittning så det inte går att provrida? Hur tänkte du? Köpa en häst du inte kan provrida? Du har inte en aning om vad du köper. Se på video huum vem har sagt att säljaren är ärlig och hästen kanske är behandlad för fler saker ex släkt någon hälta för video inspelingen. Som exempel. Det är intresant med en så ung häst som redan har så stora problem. Köp den inte! Finns många fina D ponnyer till salu.
 
Varför vill du köpa den hästen? Vad har den som andra hästar inte har?
Om du tänker att hästen är billig så tänker du snett, en häst som har någon form av skada brukar säljas billigt för att vården av den blir så dyr. Det är alltså en häst som med största sannolikhet blir mycket dyrare att äga en häst för normalpris.

Har du tur kan du komma ut på tävlingsbanan med den men en skada på halskotpelaren kan vara väldigt allvarlig och leda till att hästen måste tas bort. Jag tänker att det kan finnas ett samband mellan hästens reaktion på uppsittning och skadan, att den reagerat på grund av smärta.

Leta efter en frisk häst istället, sannolikheten för att du kan göra det du vill med ett hästköp är mycket större med en frisk häst än en med ett sådant problem.
 
Kan bara hålla med ovanstående.
Om hästen inte har några problem så finns ingen anledning att röntga(och därmed hitta) och definitivt inte att behandla.
Och absolut inte en häst som inte kan provridas.
Nej.
Absolut Nej.

Hur kan man förresten bedöma den som "drömhäst" när man inte ens kunnat provrida den?
Är det priset möjligen?
Sällan en riktigt bra och fin drömhäst är billig.



Nej absolut inte priset! Menar mer stammen och de bilder som finns. Hästens ryttare ramlade av och hästen blev rädd. De röntgade då hästen för att se att den inte skadat sig. Det var då de hittade pålagringen. Enligt ägaren så finns veterinär som man kan prata med som vet om skadan och som säger att det inte hindrar hästen på något sätt + vet om att hästen är till salu osv.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Som de andra skriver ni köper på er en häst med flera problem och om det inte går att provrida så är det i mina ögon en oseriös säljare. En seriös ägare hade sett till att jobba bort problemet med uppsittningen innan hästen säljs så att den går att provrida. En seriös säljare hade inte heller slumpat bort en häst till vrakpris om den inte hade några problem av sin pålagring. När priset är för bra för att vara sant så är det oftast det också, det finns massor av problem med hästen säkerligen och ägaren vill bara bli av med den.
 
Nej absolut inte priset! Menar mer stammen och de bilder som finns. Hästens ryttare ramlade av och hästen blev rädd. De röntgade då hästen för att se att den inte skadat sig. Det var då de hittade pålagringen. Enligt ägaren så finns veterinär som man kan prata med som vet om skadan och som säger att det inte hindrar hästen på något sätt + vet om att hästen är till salu osv.

... och om du frågar veterinären kommer denne att säga att de givetvis inte kan garantera något. Det är en väldigt allvarlig pålagring, dessutom på ett ungt djur. Även om det går bra i början på utbildningen kan det uppstå enorma problem när kraven på formen ökar.

Varför är det en dröm att äga en skadad häst? Detta är en häst som är prissatt för att marknaden inte vill köpa på sig problem. Varför vill du köpa på dig problem? För problem är det ju redan, så stora problem att det inte ens går att provrida.
 
Nej absolut inte priset! Menar mer stammen och de bilder som finns. Hästens ryttare ramlade av och hästen blev rädd. De röntgade då hästen för att se att den inte skadat sig. Det var då de hittade pålagringen. Enligt ägaren så finns veterinär som man kan prata med som vet om skadan och som säger att det inte hindrar hästen på något sätt + vet om att hästen är till salu osv.
Om vi mot all förmodan skulle säga att den här rövarhistorien är sann - tänk om du den dag du äntligen lyckas ta dig upp på hästen inser att den inte alls är den sortens häst du vill ha. Den kanske är mycket piggare eller slöare än vad du trivs med och vill att en häst ska vara. Vad gör du då?
 
Nej Nej Nej

Har själv tagit bort en häst pga pålagring i halskota. Den kommer aldrig att blir bra, bara sämre och att ägaren ens säljer en sådan häst gör mig förbannad. Ägaren borde ta sitt ansvar istället för att sälja. Det är dyrt med veterinärbesök, visst, men det allra allra värsta är att behöva stå och ta bort en häst man tycker om. Det finns ingeting mer hjärtekrossande
 
Nej absolut inte priset! Menar mer stammen och de bilder som finns. Hästens ryttare ramlade av och hästen blev rädd. De röntgade då hästen för att se att den inte skadat sig. Det var då de hittade pålagringen. Enligt ägaren så finns veterinär som man kan prata med som vet om skadan och som säger att det inte hindrar hästen på något sätt + vet om att hästen är till salu osv.

Jag hade aldrig i mitt liv köpt en häst med pålagringar i halskotpelaren. Det brukar vara en jäkligt dyster prognos för såna hästar. Och det hade jag inte velat riskera att behöva dras med. Det är fruktansvärt att se de som blir sämre, tappar balansen och man sen måste ta bort.

Sen stam och fin på bilder?
Ska ni avla? Det tror jag inte iom att borde vara en valack. Och connemaror finns det ju en uppsjö friska som har bra stam. Bra stam brukar man ju på en sån häst vilja ha för att veta att stammen dels lämpar sig för det man vill syssla med. Men också för att se att det är friska hästar bakåt i ledet för att vidare trygga att ens nyinköp är det. Här vet ni ju att den har en defekt. Då är stammen liksom inte intressant.

Och att den är fin på bilder är väl liksom intressant om man bara ska titta på den och inte göra ngt med den. Det finns ju de som har utställningshästar tex. Då är ju hur den ser ut och att den går att ta in och ut och verka typ det som måste funka.

Men ni vill väl rida? Då måste ju ridkänslan vara viktig ihop med att hästen är frisk och går att rida.
Så alltså om ni ska hitta drömhästen måste den provridas om ni tänkt rida.

Om vi nu låtsas som att säljarens historia skulle vara sann. Vilket är osannorlikt för mig, som också jobbar med hästar sen en massa år och sett det här förr(måååånga gånger). Har ni erfarenhet av att träna en häst som har ett så stort trauma att det inte ens går att sitta upp?

Varför tror ni priset är så lågt om man kan garantera att hästen funkar som ridhäst?

Det går nämligen aldrig med pålagringar att säga att de inte blir värre(om man inte röngat med flera års mellanrum och de stått helt still.. då kan man anta..). Ofta kan de tyvärr växa.
 
Nej absolut inte priset! Menar mer stammen och de bilder som finns. Hästens ryttare ramlade av och hästen blev rädd. De röntgade då hästen för att se att den inte skadat sig. Det var då de hittade pålagringen. Enligt ägaren så finns veterinär som man kan prata med som vet om skadan och som säger att det inte hindrar hästen på något sätt + vet om att hästen är till salu osv.
Det låter som en rövarhistoria.
Hästar blir inte traumatiserade av en avtrillning såpass att det inte går att rida dem igen. Klart att det kan bli lite nervösa några dagar, men det skulle självklart en seriös säljare åtgärda så att det går att provrida hästen.
Om det var en SÅ våldsam avtrillning (vad fan hände liksom?) att man gav sig till att röntga halskotpelaren så undrar jag om man vill köpa den hästen ändå.
Om ryttaren orsakade det så har man en ung häst med mycket dålig erfarenhet av ryttare, är du människa nog att laga det?
Om hästen orsakade det känns det som stor risk att orsaken faktiskt ÄR smärta eller annat problem som kan relatera till pålagringen.

Oavsett, aldrig i helvete att någon seriös skulle sälja en häst under de där förutsättningarna.
Och har vi då konstaterat att säljaren mest troligt är oseriös så kan du inte lita på ett ord den säger.

Svara att du kan komma och provrida nästa vecka när de löst problemet med att hästen är nervös för uppsittning. Klarar de inte det på en vecka så kommer du inte klara det heller. Ever.
 
Det låter som en rövarhistoria.
Hästar blir inte traumatiserade av en avtrillning såpass att det inte går att rida dem igen. Klart att det kan bli lite nervösa några dagar, men det skulle självklart en seriös säljare åtgärda så att det går att provrida hästen.
Om det var en SÅ våldsam avtrillning (vad fan hände liksom?) att man gav sig till att röntga halskotpelaren så undrar jag om man vill köpa den hästen ändå.
Om ryttaren orsakade det så har man en ung häst med mycket dålig erfarenhet av ryttare, är du människa nog att laga det?
Om hästen orsakade det känns det som stor risk att orsaken faktiskt ÄR smärta eller annat problem som kan relatera till pålagringen.

Oavsett, aldrig i helvete att någon seriös skulle sälja en häst under de där förutsättningarna.
Och har vi då konstaterat att säljaren mest troligt är oseriös så kan du inte lita på ett ord den säger.

Svara att du kan komma och provrida nästa vecka när de löst problemet med att hästen är nervös för uppsittning. Klarar de inte det på en vecka så kommer du inte klara det heller. Ever.

Ja, trillar någon av en häst brukar man ju normalt hoppa upp igen alt röntga RYTTAREN.

Det stämmer inte för mig..
 
Ja, trillar någon av en häst brukar man ju normalt hoppa upp igen alt röntga RYTTAREN.

Det stämmer inte för mig..

Jag brukar alltid laborera med en alternativ sanning. I det här fallet hade jag tänkt mig att ryttaren ramlade av p g a en smärtreaktion hos hästen (en smärtreaktion brukar ge en rejäl avtrillning), därför väljer man att kolla upp hästen eftersom det var en situation som känns orimlig för just den hästen (den har tidigare gått bra, vänlig etc). Man hittar då röntgenförändringen, ingen vet om de överlever att sitta upp igen (hästen visar smärta vid ridning) - känns bättre att sälja och intala sig att med en annan ryttare kommer allt bli bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp