Sv: Köpa häst med lös benbit?
Jag hade en häst som hade plac i 140-hoppning med en birkelandsfraktur i en bakkota. Hon hade aldrig varit halt av den samt att hon hade SUPER hopp härstamning! Hon såldes för 6-siffriga pengar vid 13-års ålder och har aldrig haft problem av det.
Men jag hade Aldrig köpt ett omeriterat 9-årigt sto med tveksam härstamning som den häst du beskriver för 6-siffrigt belopp pga:
* Den har inte använts och bevisat sin hållbarhet, trots 9-års ålder. (spelar ingen roll att den haft föl!, Dom stona går 140 hoppning vid 9-års ålder som haft föl som 4-åringar)
*Härstamningen är inte attraktiv att avla på om hon inte håller för tävling, samt att man bör inte avla på ston med lösa benbitar pga den stora ärftlighetsfaktorn, Nu vet inte jag vart benbiten sitter på "din häst"?
*Försäkringsbolagen brukar inte ta sådana operationer om det blir problem pga att det går att hänvisa till att felet förelåg vid införsäkrandet av hästen, dvs det är ingen ersättningsbar skada såvida du inte tar över redan befintlig försäkring.
*Säljaren bör stå för operations kostnader, konvalecens och ev eftervård, samt behandlingar och igångsättning så att man är försäkrad om att inga komplikationer uppstår i samband md ev operation.
*Hästar som gått med lösa benbitar länge kan få skador på ledbrosket "sk slipfåror" som kan påverka framtida hållbarhet...
*Alla benbitar behöver inte tas bort om hästen inte har problem med dom. Ett operativt ingrepp är alltid riskfyllt och kan leda till komplikationer på olika sätt.
Dom kan dö av narkosmedel, bryta benen vid uppvak, ledinfektioner mm mm
Jag hade sett mig om efter en annan häst! det finns många fina hästar med mera meriter för samma pengar eller tom billigar nu i dessa kristider.
Lycka Till