Köpa häst med lös benbit?

Sv: Köpa häst med lös benbit?

Personligen skulle jag inte köpa en häst med lös benbit. Men om den enligt vet inte kommer få problem med det så.. inte personligen men du kanske kan. Be att få titta på röntgenplåtar osv. Och köp den inte för 6-siffrigt, som talaren här ovanför nämnt så finns det flera bra "anledningar" till att fundera två gånger innan du bestämmer dig för något.

Om jag var du skulle jag be om ett nytt veterinärutlåtande ang den lösa benbit dom pratar om. Hästen måste ändå besiktas innan köpet så begär en ny besiktining hos din egna veterinär och se till att vara med under hela tillfället. Röntgen samt ultraljud om det behövs!

Lösa benbitar behöver inte alltid ställa till problem. Dom kapslas in och finns där resten av livet utan att orsaka symtom. Däremot graderas alla lösa benbitar beroende av storlek och var dom sitter, därför tycker jag du ska kolla upp det om ni är intresserad.

Vad jag kan tycka är hästen inte speciellt meriterad så jag skulle absolut inte betala ett 6 siffrigt belopp för den. Då finns det mycket andra fina hästar att titta på ist!

Jag hade en häst som hade plac i 140-hoppning med en birkelandsfraktur i en bakkota. Hon hade aldrig varit halt av den samt att hon hade SUPER hopp härstamning! Hon såldes för 6-siffriga pengar vid 13-års ålder och har aldrig haft problem av det.

Men jag hade Aldrig köpt ett omeriterat 9-årigt sto med tveksam härstamning som den häst du beskriver för 6-siffrigt belopp pga:

* Den har inte använts och bevisat sin hållbarhet, trots 9-års ålder. (spelar ingen roll att den haft föl!, Dom stona går 140 hoppning vid 9-års ålder som haft föl som 4-åringar)

*Härstamningen är inte attraktiv att avla på om hon inte håller för tävling, samt att man bör inte avla på ston med lösa benbitar pga den stora ärftlighetsfaktorn, Nu vet inte jag vart benbiten sitter på "din häst"?

*Försäkringsbolagen brukar inte ta sådana operationer om det blir problem pga att det går att hänvisa till att felet förelåg vid införsäkrandet av hästen, dvs det är ingen ersättningsbar skada såvida du inte tar över redan befintlig försäkring.

*Säljaren bör stå för operations kostnader, konvalecens och ev eftervård, samt behandlingar och igångsättning så att man är försäkrad om att inga komplikationer uppstår i samband md ev operation.

*Hästar som gått med lösa benbitar länge kan få skador på ledbrosket "sk slipfåror" som kan påverka framtida hållbarhet...

*Alla benbitar behöver inte tas bort om hästen inte har problem med dom. Ett operativt ingrepp är alltid riskfyllt och kan leda till komplikationer på olika sätt.
Dom kan dö av narkosmedel, bryta benen vid uppvak, ledinfektioner mm mm

Jag hade sett mig om efter en annan häst! det finns många fina hästar med mera meriter för samma pengar eller tom billigar nu i dessa kristider.

Lycka Till

Exakt VAR sitter den lösa benbiten?
Som ovanstående nämnt så kan benbitar orsaka skador i brosket, alltså slipfåror och då är det rätt så "kört" att ta bort dem s.a.s.
Men har hästen haft benbiten så här länge och inte haft besvär av den så ska den ju heller säkerligen inte orsaka besvär i framtiden.

Senast ändrad:

Nu ska inte jag (eller någon annan som jag känner heller) köpa denna häst men benbiten satt i ett av bakbenen, vet inte exakt var men hästen var tydligen lite gallig i det benet också.

Sen var det någon i denna tråd som sa att man kan hitta dussinvis med hästar som har meriter i LA/MSV för under 100 tusen. Jag skulle gärna vilja vet avar den personen hittar dessa hästar för när jag kollar så hittar jag bara ett fåtal och då är det oftast valacker, importerade utan stam, med olika problem eller dyl.

Finns många svenska hästar ute på marknaden under 100-tusen med dom meriterna, men oftast kanske dom är 10-12-år gamla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 795
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 391
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ursäkta på förhand för frustrerat gnäll... Det bubblar bara över ibland. Men jag förstår mig verkligen inte på det här med folk som...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka