Köpa häst med lös benbit?

Zoya

Trådstartare
Skulle ni köpa en häst med lös benbit?

I det aktuella fallet är hästen ett 9-årigt hbl-sto som tävlat 110 med vinst och plac. Enligt säljaren säger vet. att det inte är något problem för hästen och man bör inte göra något åt det.
Hästen säljs som hopp/fälttävlanshäst med kapacitet för minst MSV.

OM ni skulle kunna tänka er köpa en sådan häst (med lös benbit) - skulle ni ge sex-siffrigt då?

Sv: Köpa häst med lös benbit?

nej det skulle jag inte göra. hästen kan få problem med det senare i livet, känner en som har fått operera bort lösabenbitar och tiden efter omperationen är lång. sen ska man sätta igång hästen efter vilan. tappar mkt där.

En vuxen häst med meriter som inte haft problem med sin lösa benbit hade jag absolut kunnat tänka mig att köpa, men inte för ett sexsiffrigt belopp.

En unghäst eller en äldre häst som inte ridits så mycket skulle jag inte vilja ha.

Fast då är jag dressyrfjant och skogsmulle i kombination, och kräver inte 100% av mina hästars kapacitet. Beror lite på vilken nivå man vill att hästen ska prestera på, och om hästen bevisligen fungerat på nivån jag önskar innan så ser jag ingen anledning att backa för en benbit.

Om jag skulle ge sexsiffrigt beror ju på hästens kapacitet. Om jag hade talang för svår hoppning och kusen hade potential för 1,50, då känns ju sexsiffrigt ok, lös benbit eller inte.

Men den häst du beskriver tycker jag inte låter så, så den skulle jag inte ge sexsiffrigt för.
Jag har erfarenhet av seriös hästhandlare som sålt dels en häst som haft lösa benbitar som unghäst (opererad) men varit tävlad ett par år och aldrig sjuk, och dels en häst som visade sig ha lös benbit när den besiktades inför köp. Båda bedömdes kapacitet som räckte till msv. Den förstnämnda såldes för strax under sexsiffrigt, och jag vill minnas att den sistnämnda också gjorde det. Prutat pga lös benbit/opererad för lösa benbitar alltså.

Jag köpte precis en 5-åring med lösa benbitar b.b.
Opererade henne 5 dagar efter köpet, bitarna hade inte gjort någon skada och kanske aldrig skulle göra det, men varför chansa?
Det är säkert många som inte skulle köpa en häst med lösa benbitar, men det här var MIN häst, hon har kapacitet att bli den häst jag alltid velat ha.

Där vi var så berättade veterinären att de brukar, iallafall med travarna göra en prissänkning med 10 %, men det är ju stora summor det handlar om då, som för dig, 6 siffriga belopp. De tar också oftast bort benbitarna då också. OM jag hade köpt en häst för så mycket pengar hade jag plockat bort biten så den inte börjat vandra och ställt till med massa skada.

Nej.

Då skall hästen ha tävlat minst 130-140 om den har kapacitet.
Alla hästar kan hoppa 110, hade ej gett 6 siffrigt belopp på en häst när jag kan köpa en för 5 siffrigt, utan benbit som tävlat 110 m vinst och placering.

absolut inte, finns massor med friska hästar o 110 kan en ko hoppa det är ingen merit.

Denna häst har enbart tävlats i 1 1/2 år, innan dess hade hon haft föl och var bara grundriden och skogsmullad med. Sent tagen alltså. Har gröna papper men ingen speciell stam (är efter en V-hingst t ex).
Har startat några 120 förra året men utan placering. Gör det någon skillnad?
Säljaren har sänkt en hel del efter röntgenresultatet men hästen är i min mening ändå för dyr...

Det är inte jag som är spekulant utan en bekant till mig som funderat på denna häst.

Ja, jag skulle köpa, under förutsättning att säljaren ombesörjde operation (mkt enkelt ingrepp, har själv haft en unghäst som opererades för lösa benbitar i båda bakhaserna vid 3 års ålder. Titthålskirurgi under lokalbedövning samt lugnande, 3 stygn på varje has (ett titthål och ett hål där de gick in med suginstrumentet och sög ut benbitarna). 6 veckors konvalecens (varav 1 vecka i boxvila))

Däremot skulle jag nog inte ge 6-siffrigt för en häst i den åldern som inte presterat mer, röntgenfynd eller inte...

Vad är är V-hingst? Jag tycker att det låter dyrt med eller utan benbitar. Som någon påpekat, att ta placering i 110 för en 9-åring är ingen större merit. Visst får man betala för kapacitet men är den 9 år och "bara" gått 110 så har man ju kortare tid på sig att nå och hålla sig på en hög nivå.
Om jag verkligen skulle vilja ha just den hästen hade jag pratat noga med veterinären och kanske anlitat ytterligare en för att få helt klart för mig vad jag köper. Har den inte visat problem vid 9 års ålder så är det kanske inte problem, men å andra sidan har den inte gått i träning för att nå sin kapacitet. Vad händer om man sätter hästen i hård träning? Svårt fall där det inte finns enkla eller självklara svar.

Även om det är en enkel operation, så känner jag en som skulle operera sin svår klass häst, den dog pga inflamationer (tror jag att det var) och den stod på Helsingborg, det var ett ENKELT ingrepp, och nu speciellt i flugtider, även om hästen är sänkt, vad fasiken har den kostat då?

Om den inte har ngn speciell stam, den är sent tagen pga föl, även om den startat 120 så är det inget wow, den har en lös benbit, den kostar över 100 000:-.

Jag skulle INTE köpa den och tycker din bekant skall leta efter en annan häst.

Dessutom så pass gammal så att op. inte känns som någon bra ide.

Varför är op ingen bra ide? Är det enklare op om hästen är ung? Jag frågar för jag har ingen aning nämligen, har aldrig själv haft att göra med lösa benbitar.

Till alla;
Vad skulle isf vara ett lämpligt pris enligt er OM man nu ändå skulle vilja köpa en sådan här häst?

Varför är op ingen bra ide? Är det enklare op om hästen är ung? Jag frågar för jag har ingen aning nämligen, har aldrig själv haft att göra med lösa benbitar.

Till alla;
Vad skulle isf vara ett lämpligt pris enligt er OM man nu ändå skulle vilja köpa en sådan här häst?

Vad jag hörde av veterinären så ska man alltid ta bort benbitarna om hästen ska användas, har några i stallet som köpte ett sto med lösa benbitar som t.o.m hade gjort skada, hästen hade de i 15 år till och hon höll jättebra (hon var runt 10 när de köpte henne).
Operationen ska vara lika enkel för äldre hästar också det är väl mest att ju äldre de blir desto värre blir det med konvalescent, men det är väl det enda?(nu var det för mig 3 dgr boxvila, 3 veckor promenad 20 min + liten hage och nu skritt 20 min under ryttare i mindre hage i 3 v) men nu har hon varit avställd i ett år så jag hade väl ändå fått göra något liknande för att sätta igång henne.
Vanligast är att uppfödaren röntgar vid 1,5-2årsålder innan de ska börja ridas osv och plockar bort dem då när det inte påverkar utbildning eller kondition.
Men som förslag 10 % som man gör med travarna eller att säljaren betalar operationen? Tror man kan komma överens lite som man vill där.

Ingreppet är litet, när jag tog bort stygnen efter en vecka syntes det ingenting att dom hade opererat, det var som att någon bara satt dit några stygn :p

Mitt sto opererades i ung ålder pga skada som slog bort en benbit, denna benbit påverkade ej hästen men dåvarande ägare valde att operera utifall att det kanske skulle påverka hästen i framtiden.
Operationen gick bra, i efterhand fick hon en ärrbildning pga OP och fick opereras igen ett par år senare (symptomen uppkom tidigare).
Idag är hon fortfarande inte helt återställd, så nej jag skulle inte operera en häst utan problem.

Vore intressant att veta stam och aktuellt pris (PMa gärna)

Jag skulle inte ge 6 siffriga belopp för denna häst.

Först och främst skulle jag kräva att få tillgång till samtliga journaler på hästen. Om säljaren inte går med på det = inget köp.

För det andra skulle jag inte köpa en så pass gammal häst för ett sexsifrigt belopp som bara gått 110 med bra resultat, oavsett lösa benbitar eller ej. Framförallt inte nu när marknaden ser ut som den gör med massor av hästar med meriter i Msv för femsiffriga belopp. Sen är det som någon sa tidigare, 110 är ingen merit på en så pass gammal häst. Inte bara kor hoppar 110, grisar gör det också.:p

Under förutsättning att jag fick tillgång till journalerna och allt var okej i övrigt så skulle jag eventuellt kunna tänka mig att köpa hästen om min ambition med den var att förtsätta använda den på den nivån den är nu. Men jag skulle ge MAX 50.000:- för den. Helt enkelt för att marknaden kryllar av billiga hästar just nu.

Nu vet inte jag om du berättat alla omständigheter, men jag tycker att det är mycket som talar emot. Det finns massor av hästar till salu. Leta vidare är mitt förslag. Lycka till!

Vet inte överhuvudtaget ur man kan sitta och värdera en häst till max 50 000 kr med den utbildningen och de meriter den har .

Tycker många som sitter och annonserar tycker man har en underbar häst med supergång osv och sen när man tittar på filmerna så är det mycket alldagliga hästar .

Vilket det faktiskt kan vara tvärtom i detta fall pålle kanske har kvaliter utöver de vanliga?!

Och det ska man även betala för ,dock skulle jag inte ge 6 siffrigt belopp med den lösa benbitar , då skulle ägaren få operera pållen allt gå ner väldigt mycket i pris eftersom jag anser att det heller inte finns ett avelsvärde på stoet .

Mia

anledningen till att JAG max skulle ge 50 000:- för den hästen, efter det TS berättat är för att:
*den har bara startat 120 - kapacitet?
*inte riden/tränad under hela livet - hållbarhet?
*röntgenförändringar - hållbarhet?
*det finns en uppsjö av hästar på marknaden just nu som har meriter i Msv, bevisat att de håller under flera år på den nivån och ligger bara snäppet över i pris men under "sex siffror".

Det är köparens marknad.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 795
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 391
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ursäkta på förhand för frustrerat gnäll... Det bubblar bara över ibland. Men jag förstår mig verkligen inte på det här med folk som...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka