Köpa häst med lös benbit?

Sv: Köpa häst med lös benbit?

Beror på priset och vad ska använda den till.

generell fråga...

säljer häst som visat sig ha en, och står i valet och kvalet att operera.

hästen är 9 år och har aldrig varit halt och är UA på böjprov.

Senast ändrad av en moderator:

Varför ska man då ge sig på att operera?
Det är ju inte direkt ofarligt med narkos och uppvak.

Varför ska man då ge sig på att operera?
Det är ju inte direkt ofarligt med narkos och uppvak.

för att få hästen såld?:angel:

hade hästen på annons innan jag visste om detta, fick stort gensvar med många intresserade.

sedan efter rtg då de tilltänkta köparna drog sig ur pga av benbiten har jag haft samma annons, men 15 000 billigare pris och en liten notis om benbiten. inte en enda har ringt hittills...

Personligen så Nej. Jag vill ha fullt friska hästar. Mina djur går ganska hårt och ska hålla långa timmar i skogen och hellst varje dag.

Jag har väldigt lite erfarenhet vad en lös benbit betyder för en häst i rdning/hantering.
Men jag vill ha en "hel" häst.
Det är en annan sak om min tjej skulle ha en lös benvit då hon redan är min. Men jag skulle inte köpa någon med dokumneterad "skada/skavank".

Absolut! Allt beror på hur den sitter (nära leden tex). Min uppfattning är att de flesta svenskar (jämför med tyskarna) är så okunniga vad det gäller OCD och ev följder. Ta upp det med nästan vilken vet. som helst och det är vanligtvis inga problem alls.

Många är hysteriska gällande OCD för de vill ha en perfekt häst (som de sedan kan rida sönder på några månader och reklamera).

Jag har själv hästar med OCD (både opererade och oopererade) som aldrig haft problem av "bitarna".

Om den bedöms sitta bra till, så ja, absolut.

Om inte jag misstar mig så håller du på med trav? Där tycker jag att man har en sund instälning till OCD. Många travare har lösa benbitar (liksom SWB) och en del tränare tar bort bitarna och en del väntar till det ev kommer symptom.

Och travhästar tränas vanligvis hårt. Men där har man en - vad jag tycker - realistisk inställning till OCD.

nej.
jag har redan gått igenom ett köp där jag fick börja med att behandla hästen i ett halvår, roligare saker kan man göra.
nästa häst ska vara fläckfri.

Jag tror det var travhästen Com Hector som hade lös benbit och tävlade hela sin karriär med den , sprang in åtskilliga miljoner.

Jag tycker att det skulle kännas säkrare att köpa en äldre häst med lös benbit(om den funnits där hela tiden) än en yngre häst.

För din häst har väl haft den lösa benbiten hela livet utan komplikationer eller?

för att få hästen såld?:angel:

hade hästen på annons innan jag visste om detta, fick stort gensvar med många intresserade.

sedan efter rtg då de tilltänkta köparna drog sig ur pga av benbiten har jag haft samma annons, men 15 000 billigare pris och en liten notis om benbiten. inte en enda har ringt hittills...

Synd att det ska vara så! Synd att inte fler köpare inte kan se att det är ett tillfälle istället (reducerat pris)! En opererad häst som (om jag förstått det rätt) inte haft problem av det innan.

Risken att han ska få problem av något annat är nog större (utan att känna till hästen ifråga bör tilläggas)

Jag tror det var travhästen Com Hector som hade lös benbit och tävlade hela sin karriär med den , sprang in åtskilliga miljoner.

Jag tycker att det skulle kännas säkrare att köpa en äldre häst med lös benbit(om den funnits där hela tiden) än en yngre häst.

För din häst har väl haft den lösa benbiten hela livet utan komplikationer eller?

precis.
denna häst har varit en sån där oförskämt frisk häst som aldrig aldrig är halt.
trots att vi tränat och tävlat hårt. andras hästar är halta till höger och vänster och jag har nästan varit nervös för att denna aldrig har varit det...

Synd att det ska vara så! Synd att inte fler köpare inte kan se att det är ett tillfälle istället (reducerat pris)! En opererad häst som (om jag förstått det rätt) inte haft problem av det innan.

Risken att han ska få problem av något annat är nog större (utan att känna till hästen ifråga bör tilläggas)

ja, det är så folk borde se det?
ett klipp!

hade benbiten varit problematisk borde väl det visat sig efter 9 år??

"Benbitar ger inte problem förrn hästen ska säljas" var det ngn klok som sa...

...dock hade jag kanske själv varit tveksam till att köpa en häst med lös benbit själv.

om den var ung/ur kondition vill säga. en äldre häst i tävlingskondition som aldrig haft problem hade nog varit en annan sak...?

och, nej, den är alltså inte opererad.
står i valet och kvalet om jag ska behöva göra det för att få hästen såld till ett något så när okej pris.
vill alltså inte behöva slumpa bort den för 30 till "lisa, 12 år"

hmm.. varit sitter den ? om den tex. sitter i en kota på ngt framben är det ju inte lika allvarligt,bara en titthålsoperation men sitter den på bak så..Vi var påväg att köpa en ponny för några veckor sen med en lös benbit.Och vi ville ha den till ett reducerat pris ,minus 15000 men dom sänkte inte i pris så vi drog oss ur.Med tanke på att operationen kostade runt 10000.

Jag skulle nog tänka över det ganska noggrant om det visade sig att en häst jag ville köpa hade lös benbit. Antagligen hade jag velat operera bort den, särskilt om det var en unghäst. Sedan så har jag ju lite dåliga erfarenheter av lösa benbitar... Hade en häst som helt plötsligt började markera lite på ena frambenet så vi åkte så klart iväg till veterinär. Denne konstaterade att hästen var en grad halt efter böjprov och röntgen visade på en lös benbit. Ingen fara tänkte vi för hästen hade ju bara precis blivit dålig så det borde inte ha hunnit göra någon större skada... När den skulle opereras bort visade det sig dock att den hade förstört hela leden så hästen blev utdömd. Veterinären sa att hästen måste haft en väldigt hög smärttröskel. Så man kan inte lita på att det ska gå bra att vänta med operation tills det är ett problem för då kan det redan vara för sent.

väljer du att operera får du stå för alla kostnader själv! med tanke på att hästen inte haft besvär av benbiten. opererade min unghäst för det okt 07 och hade inte försäkringen täckt hade det kostat mig 11700!!
Jag hade inte opererat en häst som inte har ont av det! man kan ju få problem när de går in och rotar plus att narkosen är ju inte riskfri..

jag hade köpte en häst om jag var intresserad av den och gillade den för övrigt, en benbit hade inte gjort att jag hade dragit mej ur köpet..
men troligtvis är det folk som inte vet så mycket om det utan de bara tänker oh en lös benbit! det går inte köpa en häst som har det! det blir bara massa besvär! men som sagt många hästar besväras ju inte alls av det!

Ja, under förutsättning att hästen inte har känningar av den eller den sitter väääldigt dumt till för att ta bort.

En av mina har lös benbit. (kanhända någon mer har,int ekollat) hon har gått SM i distans och varit halt tre gånger under sitt 19 åriga liv.
Orsakerna var då en staketskada, hovböld, samt en lindrigare fläkskada/sträckning.

Inget relaterat till benbiten.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V