Köpa häst med lös benbit!?

H

Hanna

Har fått förfrågan om att köpa ett eng.fullblod på 3 år. Hästen har tidigare haft lös benbit som blivit bortopererad. Nu när h*n har stått på träning så har en ny bit upptäckts. Ägaren vill slakta hästen eftersom h*n har blivit utdömd som galopp och tävlingshäst, alltså triangelmärkt. Personen som har hästen nu säger att om man tar bort lösa benbiten kommer h*n funka utmärkt som rid och träningshäst, eftersom h*n var startklar innan den andra benbiten upptäcktes. Desvärre kommer h*n att vara oförsäkrad på benbrott och det kan ju ställa till konsekvenser om olyckan är framme.

Min frågan till er är, tror ni att man kan köpa h*n och använda hästen som vanlig ridhäst och träna utan att ha några större tävlingambitioner? Eller låter det ovettigt pga risker?

Tacksam för vettiga svar!!

Sv: Köpa häst med lös benbit!?

Det kan mycket väl fungera. Är hästen opererad och friskförklarad så är den. Sen finns det säkert 100trals om inte 1000tals hästar åtminstonde fritids och hobbytävlingshästar som har lösa benbitar men som aldrig är upptäckta då det aldrig blivit röntgade. Och som aldrig visar någta syptom. Många gånger upptäcks Benbitarna när hästen rötgas och är halt av nån annan anledning. Eller vid en klinik besikntning av köparen och då säljaren blir jätte förvånad för att hästen har ju aldrig haft nåt problem. Men det finns ju de som har problem av det men som blir helt friska om de opereras. Det är säkerligen helt individuellt.
Får du ett bra pris på hästen och det värkar vara en toppen häst i övrigt så kan du ju köpa.
Men sen så är det ju visserligen onödigt att köpa på sig ett eventuellt problem, det går ju att hitta hästar som blir helt friskförklarade.

Lite frågor. Är de lösa benbitarna i olika ben? Om man nu upptäcker en bit vid röntgen så borde man väl röntgat båda benen?

Är hästen alltså redan triangelmärkt?

En triangelmärkt häst borde väl gå att ha en vanlig försäkring på även om det blir reservationer på de lederna den haft benbitarrna?

En benbit kan ligga ett helt hästliv utan att påverka den, eller så kan den börja störa när som.

Jag tycker det hela verkar lite oklart...

Lite frågor. Är de lösa benbitarna i olika ben? Om man nu upptäcker en bit vid röntgen så borde man väl röntgat båda benen?

Är hästen alltså redan triangelmärkt?

En triangelmärkt häst borde väl gå att ha en vanlig försäkring på även om det blir reservationer på de lederna den haft benbitarrna?

En benbit kan ligga ett helt hästliv utan att påverka den, eller så kan den börja störa när som.

Jag tycker det hela verkar lite oklart...

Han har ett litet chip på ett ben, inget mera och inte på något annat ben...
Hästen är triangelmärkt och utdömd som galoppör.
Jag vet inte ang. reservationer, ska ringa i morgon till försökringsbolaget.

Är hästen triangelmärkt och bara tre år så lär den ju knappst gå att använda som ridhäst. Då måste det varit en alvarlig skada ju som försäkringsbolaget räknat som obotlig.

Ägaren vill slakta hästen eftersom h*n har blivit utdömd som galopp och tävlingshäst, alltså triangelmärkt. !!

Kolla upp fakta noga. att hästen är utdömd är INTE lika med att den är triangelmärkt.
HUR kan ägaren veta att det bara är att operera bort bitarna så blir hästen bra?

Jag skulle inte köpa hästen. Dels att försäkringsbolaget inte hjälper till om det skulle hända nåt. Sen så skulle jag inte jag köpa en häst och få med en skada på köpet. Så tänk verkligen igenom allt innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Han har ett litet chip på ett ben, inget mera och inte på något annat ben...
Hästen är triangelmärkt och utdömd som galoppör.
Jag vet inte ang. reservationer, ska ringa i morgon till försökringsbolaget.

Jaha är det fullblodet som är utannonserat för 5.000?

Jag tycker det var magstarkt att sälja den på det där sättet. Är det en bra prognos och enkel operation kunde väl ägarna göra det och sen sälja. Är den triangelmärkt borde diagnosen vara dålig:confused:
Såna operationer görs ju ofta och med bra resultat, så inte borde den bli utdömd för det? Att den är "utdömd" som galoppör beryder inte att den är triangelmärkt det är många som inte klarar galopp längre men som blir fulllt fungerande ridhästar. Låter lite skumt det där, varför vill du så gärna ha den? Priset?

Den kan ju bli dyr i längden.....om du har otur, kolla noga. Ta hjälp av någon som förstår hur det kan hänga ihop.

Är det den utannonserade så hade den väl opererats redan på 1 ben och nu kom nästa och då vill inte ägaren göra det men ändå sälja den:angel:

Prata med den Vet. som har sett var benbiten sitter- om framtida prognos i användning som ridhäst.

Galopp är väldigt slitsamt yrke o många klarar av ett liv även efter banan.
den är ju riktigt ung- inte slutkörd i resten av kroppen.

vill tillägga att mitt halvblod opererades i båda bak samtidigt, trots bara reaktion på det ena.
Det visade sig dock vid operationen att det "friska" benet hade lokalt grav ledinflammation på större yta.

För mig fanns inget alt. till att inte försöka få hästen bra- vilket den blev.
Ju yngre desto bättre förutsättningar.

Senast ändrad:

Men en sak fattar jag inte, om den är utdömd som galopphäst kan den väll ändå inte klara sej som ridhäst? Dessutom bara 3 år, hade inte köpt hästen faktiskt.

KLart du kan köpa hästen om du vill det, men kan bli dyrt i längden.
Och visst kan den gå bra som ridhäst & inte för tuffare ansträgningar. Min mor har en idag 24 årig trav valack, stor & tung(en bjässe för att vara travare då han ligger på 700 kg & har 5or i fötter) som blev 1/2 gradigt halt i våras. Vid rtg visade det sig att han har lösa benbitar ro i kotorna & pålagringar b.fr & h.b.
Dessa låg väl inkapslade & hade då legat där i flera år.

Så att det där är nog från fall till fall, och mkt svårt att veta.

Med facit i hand så hade jag inte köpt en häst med lösa benbitar. Avlivade min ena häst i måndags för skador pga av lös benbit, som efter op aldrig blev återställd. Han var halt pga av lösa benbiten innan op för 1,5 år sedan, var bara 4 år men blev aldrig återställd.

Visserligen är inte denna häst som du funderar på att köpa speciellt dyr, men det kostar att ha en häst som man sen inte kan använda. När jag köpte min häst så visste ingen om benbitarna, köpte honom som 2 åring. Denna häst har kostat mig otroligt mkt pengar, och ska jag köpa en till häst i framtiden så skulle jag röntga och deffinitivt inte köpa en med lösa benbitar.

Liknande trådar

T
Hästvård Ja jag vet att det redan finns en del trådar i ämnet men många är gamla så jag frågar igen. En bekants bekant har en häst till salu...
Svar
9
· Visningar
6 836
Senast: Lollsan
·
Hästvård Jag har hamnat i en sits som jag aldrig hade kunnat drömma om, suck! JAg har sedan 1 och ett halvt år sedan varit fodervärd åt ett...
Svar
8
· Visningar
1 635
Senast: giffan
·
X
Hästvård Jag håller på och letar häst, och har hittat en jätte fin 10 åring häst som jag vill köpa, men.. Den har en lös benbit, vissa säger att...
Svar
4
· Visningar
1 427
Senast: ch791022
·
Ekonomi & Juridik Skulle ni köpa en häst med lös benbit? I det aktuella fallet är hästen ett 9-årigt hbl-sto som tävlat 110 med vinst och plac. Enligt...
2
Svar
26
· Visningar
4 742
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka