Köpa häst med foderfickor

pilmen

Trådstartare
Hej! Skulle vilja höra era tankar och erfarenheter om foderfickor på häst.

Vi har letat häst ett tag nu och idag provred vi en som kändes jättebra. Hästen i fråga är 16år och säljaren berättade att hon har foderfickor i munnen, på båda sidor. Dem spolade ur munnen varje gång dem red vilket är 5 gånger i veckan. Då ska hästen tydligen inte haft några problem..

Skulle ni hakat upp er på foderfickorna och avstått eller tror ni inte det kommer påverka hästen framöver heller?

Generellt, vad är er erfarenhet av foderfickor? lider hästarna av det?

Mvh

Om det inte sköts lider hästen av det.

Mitt sto har fickor i överkäken på båda sidor eftersom hon har mellanrum mellan tänderna där. Veterinären rensar dem 3-4 gånger om året för att hålla det i schack.
De upptäcktes när de fortfarande var ganska lindriga, men då fick hon en böld som öppnad upp på kindens utsida och vi trodde att tanden skulle behövas tas bort. Det läkte dock fint och nu med regelbunden tandvård hålls det fint.

Sommartid packas inte gräs lika mycket som hö och jag undviker kraftfoder till henne delvis pga fickorna (hon har dessutom tendens till foderstrupsförstoppning).

Jag har delat stall med en islänning som sköljdes ur i munnen i stort sett dagligen, vilket inte var avancerat alls, men den kollades också av tandläkare åtminstone 2 ggr/år.

Detta är kanske självklart men Vad har ni för stall? Ni måst blaska med vatten i munnen även på vinter. Helst varmvattenberedare också.

Vi har letat häst ett tag nu och idag provred vi en som kändes jättebra. Hästen i fråga är 16år och säljaren berättade att hon har foderfickor i munnen, på båda sidor. Dem spolade ur munnen varje gång dem red vilket är 5 gånger i veckan. Då ska hästen tydligen inte haft några problem..

Skulle ni hakat upp er på foderfickorna och avstått eller tror ni inte det kommer påverka hästen framöver heller?

Mvh
Inte om man sköter dem, men det är ju mycket extrapyssel med att hålla efter dem om de ska skötas dagligen, givetvis. Så det är väl mer om ni kan och vill göra det.

Vi fick vara med när dem spolade ur och hästen stod helt still och fann sig i det, tog kanske 1 min max.

Är rädd för att foderfickorna ska bli värre ju äldre hon blir men det tror ni inte, eller?
Har som ni kanske märker ingen erfarenhet av det här sedan innan..

Vi har kallvatten just nu men planer på att sätta in varmvatten i vinter. Ingen spolspilta men tillgång till vatten i stallet. :)

Vi fick vara med när dem spolade ur och hästen stod helt still och fann sig i det, tog kanske 1 min max.

Är rädd för att foderfickorna ska bli värre ju äldre hon blir men det tror ni inte, eller?
Har som ni kanske märker ingen erfarenhet av det här sedan innan..

Vi har kallvatten just nu men planer på att sätta in varmvatten i vinter. Ingen spolspilta men tillgång till vatten i stallet. :)
Om det sköts ordentligt kan det faktiskt bli bättre istället för sämre. Jag hade inte varit räddför att köpa hästen för den saken.
Ljummet vatten kan lätt ordna med en vattenkokare så det behövs inte varmvattenberedare för det.
Jag har två hästar själv med problem och jag har en munspruta från Swevet.

Okej, tack för svaren :)

Då har jag ännu en fråga, finns det något speciellt foder som är bättre då? Hö/hösilage, något som är bättre än det andra?

Mvh
Jag hade kanske köpt om jag innan köpt varit med när en för säljaren oberoende tandveterinär kollat munnen, så jag vet att det "bara" är dessa fickor och inte mer som besvärar i munnen
Tandproblem kan bli dyrt och mekigt, de flesta försäkringar ersätter inte för tandkontroll heller.
Jag hade varit tveksam om det inte var något väldigt unikt med hästen och ett pris som reflekterar problemet
När tänderna tar slut, tar hästen slut.

Jag skulle inte hakat upp mig på foderfickorna om det är en enkel procedur och jag verkligen gillade hästen. Det ska ju ingå i besiktningen att vet ska kolla tänderna vid köp så det är ju bara att be om en utökad tandkoll

Mvh

En bekant till mig födde upp en häst med väldigt ojämnt bett som ledde till foderfickor. Han blev spolad och ordentligt rengjord 4-6 ggr varje år och fungerade fullt ut utöver det och kunde ha vilka bett som helst och äta kraft osv.

Han såldes med en klausul i kontraktet att man åtog sig att veta att detta behövdes och besöken hos vet skulle dokumenteras och skickas till uppfödaren. De fick honom motsvarande mycket billigare också just pga detta.

Ägarna fick sin drömhäst och uppfödaren behöver inte oroa sig för att ha sålt iväg en häst som kommer att lida pga okunskap, super tycker jag :)

Mvh

Väljer man tandläkare som gått långa skolan i USA, 3 år som grund minst och ev påbyggnadskurserna som blir totalt 5 år så brukar man kunna se till att foderfickor ej uppstår och att om de uppstått redan innan man byter tandis kan de gå tillbaks.

Oftast får de foderfickor pga att man inte justerat munjobben biomekaniskt.
De flesta svenska veterinärer med tandutbildning från Sverige arbetar inte så och problemen uppstår då och kvarstår sen oftast.

Jag hade absolut inte fodrat med något kraftfoder som innehöll hackad lucern. Grova stickor som sätter sig mellan tänderna på en häst med just denna problematik.
Gräs är betydligt snällare att tugga än hö, så kan den beta halva året så är det bra.
Det kan hjälpa hästen att man blöter höet innan fodring. Kontrollera att inga tänder sitter löst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 772
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka