Köpa häst eller inte??

ino_124

Trådstartare
Jag ska börja på naturbruksgymnasie till hösten och hade tänkt att köpa en häst efter gymnasiet. Vi har inte riktigt råd med en häst som är så väl utbildad som jag behöver för att utvecklas. Nu har jag hittat en häst som är billig (även om man kan tro att det är fel på den så...) och den verkar helt ok.
Jag har till och från kollat efter häst i ett år och inte hittat en så låvande häst.
Jag har inte varit utan egen häst sen jag var 7 år och vet inte om jag klarar det. Jag har ingen lust att vara skötare för jag är väldigt petig med hur allt ska vara. HJÄLP!!!!

jag skulle ha köpt hästen, efter en veterinärbesiktining naturligtvis! skulle du få snålt om tid så kan du ju alltid skaffa en medryttare/ skötare?!

Ska också börja på naturbruksgymnaium.. o polllen ska få följa med han :D Vilket ska du gå? :)

har precis tagit studenten från ett naturbruksgymnasie.
skall du gå häst linjen eller?
du kan ju ta med dig hästen till skolan?
det går ju på nästan alla nb gymnasium.
:D

Ja, hästinriktning.
Jag får väl höra med dom.
Har pratat med min tränare nu också och hon tyckte att det lät bra om jag kände att jag hann med det. :banana:

varför inte LÅNA en välutbildad häst istället för att köpa då?

Jag skulle absolut kolla på hästen. Ta ut en bra veterinär att besiktiga, samt kolla noga på den själv. Verkar den ok och vi kommer överens så skulle jag överväga att köpa den. Men tycker du att du har lite dåligt med erfarenheter av egen häst så bör du nog skaffa dig en medryttarhäst först. Det är så mycket man måste kunna och sånna där "klipp" hittar man faktist ganska ofta. Det viktigaste är att du är redo och har kunskapen att kunna hålla en häst.

Eftersom du inte vet riktigt så ska du inte köpa den.
Du ska vara köpa den om du är helt säker.

Jag går på naturbruks, Börjar andra året i höst och har två hästar. Tycker det funakr bra, och som vickan sa, du kan ju alltid skaffa medryttare/skötare om det blir lite tid. Man får organisera och planera så mycket det går. Vad e det för häst?
Lycka till! :)

Jag har bara hittat en som jag ska kolla på men det är långt att åka så man vill ju inte åka i onödan. Det är en 15 val som har gått MSV B3. Såg trevlig ut.

Låna en duktig häst som kan ta dig lång istället för att köpa.

jajgår oxå på ettnaturbruks gymnasie fats kanbske ska sluta nu, har baar gått ett år,, å först hade jag ingen häst,, å fyy fan va trååkigt d var! det var nästan helt odrägligt,..fanns inget att göra!!! å heögerna blev en ända lång plåga.. å jag bor 60mil ifårn så jag kunde inte åka hem varje helg heller!
sen fixade jag å min kompis en foderhöst vi delade på och då blev allt så mycket roligare! visst var d lite stressigt ibland med läxor åså men jag mådde mycjet bättre! och d¨får man ju rida mycket mer.. annars red man baar 1ggr i veckan lektion i skolan!.. om du inte har råd med en dyrare välutbildad häst så kan ju ha en på foder.. för ev salu kanske..?! vilket gymnasie ska du gå på??
HA EN BRA SOMMAR! & :pLYCKA TE..

Jag började på ett naturbruksgymnasium i höstas och sålde då hästen för att hinna med pluggandet och så. Jag trodde inte jag skulle hinna med allting, men vad fel jag hade!! Det har varit hur soft som helst...
Så nu köpte jag en häst för ett par veckor sen efter att ha letat hur länge som helst.. Och det blir mycket roligare att plugga när man har något roligt att göra oxå.
Jag tycker att du ska köpa den (om den går igenom besikt.) om det verkar vara rätt häst. Om du dessutom går på naturbruk får du hjälp av massa duktiga människor på den vägen.
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 799
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 374
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur