typisk svensk mesgalopp i hundra meter ute
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
typisk svensk mesgalopp i hundra meter ute
En irländare rids in o lärs att gå framåt i alla lägen, dvs gasen ska alltid funka o när den är avrastad så funkar bromsen...om du gnäller till en irländsk säljare att hästen beter sig knäppt så frågar dom ALLTID om man gett hästen a good gallop! Och då menar de inte 1 minut i skogen utan 25-40 min galopp i friskt tempo rakt fram ute.
Vi har ju ofta inte tillgång till såna marker som de har där så efter någon vecka här så byggs det upp en frustration i irländarna som inte går att longera bort. Har man dessutom isolerat hästen, vilket man ska, o den går ensam i för liten hage för få timmar så har man bäddat för den explosion som sen kommer.
Jag rider ut mycket och kan galoppera 3 - 4 km i sträck i frisk galopp, efter det är min häst som mest tillfreds med livet. Han älskar att galoppera, snabbt och länge och tror inte han skulle bli så rolig hos någon som mest vill rida på bana eller ta någon typisk svensk mesgalopp i hundra meter ute
Våra mår bäst när de får daglig och rejäl motion. Till och med min pappa konstaterade torrt: "Om han är sådan, kanske det bara är understimulering? Det är väl ingen ordentlig ridning om inte hästen blir svett?"
Men va fan
Vet inte hur många jag ridit med som sitter i någon jävla arbetsgalopp.
Upp med röven din late fan, släpp handbromsen och rid
Jag och Molnet har inte tid med sånt larv
Njae, nu skall jag vara helt ärlig. Jag är lite mer av fegis, än så länge. Men jag skyller på att jag tagit upp ridningen igen efter 12 års uppehåll, och lite vuxen mognad på det.Ja jag vet, jag har oxå ridit ut med sådant folk... man cantrar iväg lite lätt i 400 m/tempo och hör sedan folk skrika... INTE SÅÅÅ FORT! Råkar man vara bakom så står man i princip still i galoppen
Tror din häst är som hästar är mest!Undrar förresten om min häst är irländare egentligen men ingen vet om det Utifrån hur ni beskriver era erfarenheter skulle det kunna vara henne ni pratade om
Njae, nu skall jag vara helt ärlig. Jag är lite mer av fegis, än så länge. Men jag skyller på att jag tagit upp ridningen igen efter 12 års uppehåll, och lite vuxen mognad på det.
De ställen vi har att galoppera på bevisats också av allehanda cyklister, bilister, personer med stavgång, barnvagnar etc
Så jag rider nog med handbromsen i.
Men då och då! yihaaaa!!
(När kusten är klar, alltså!)
Det är alltid ett vågspel att köpa häst på postorder. Nu verkar det inte som att det är det du planerar att göra, men... Något man måste komma ihåg är att hästar kan bete sig väldigt olika beroende på vem det är som hanterar eller rider den. Så, för att veta att det är en häst som är så som du vill ha din häst så måste du träffa hästen själv.Men kollar mycket på en säljares hemsida och han visar gärna en massa olika filmer på hästar man är intresserad utav. Så som vanlig hantering som ryktning, lyfta hovar, spola benen osv. Samt hur hästen är att rida i olika miljöer.
Då kanske det inte nödvändigtvis måste vara en SWB som du söker? Jag menar, det kanske lika gärna kan vara en welsh cob, morganhäst eller någon annan ras som kan uppfylla dina krav och önskemål.Jag vill ha en lugn, trygg men pigg hobbyhäst som jag kan hitta på lite olika saker med.
Lite OTDet är alltid ett vågspel att köpa häst på postorder. Nu verkar det inte som att det är det du planerar att göra, men... Något man måste komma ihåg är att hästar kan bete sig väldigt olika beroende på vem det är som hanterar eller rider den. Så, för att veta att det är en häst som är så som du vill ha din häst så måste du träffa hästen själv.
Sen får jag väl erkänna att jag anser, som någon nämnde, att de individuella skillnaderna mellan hästarna förmodligen är lika stora oavsett om de finns på Irland eller i Sverige.
Vidare - du skrev :
Då kanske det inte nödvändigtvis måste vara en SWB som du söker? Jag menar, det kanske lika gärna kan vara en welsh cob, morganhäst eller någon annan ras som kan uppfylla dina krav och önskemål.
Jag har själv börjat fundera på vad min nästa häst ska vara, eftersom min 22-åriga drake inte direkt blir yngre. Och jag kommer, efter 30 år med halvblod, börja med att leta bland andra raser och se om jag hittar någon som uppfyller mina önskemål. Eftersom halvbloden numera avlas mer och mer utpräglat mot prestation på tävlingsbanan. Och det är inte alls vad jag söker. (min drake är dressyrstammad, med en far som är känd för att lämna knäppskallar. Och trots det är hon utmärkt som promenaddrake och sjukgymnast till mig, men jag hade inte velat ha henne som tävlingshäst!)
Och min förra promenadkamel var även han efter en hingst som var känd för att lämna idioter, men som individ var han handikapphäst hos ägaren före mig och jag lånade ut honom till ridskola i ett par år innan han pensionerades...
Jag saknar viss översikt. Kurviga smala vägar begränsar lite mer.Jag galopperar på grusvägarna, vid bilmöte saktar jag av till trav, cyklister och fotgängare galopperar jag förbi, dock i lite lugnare tempo.
Är platt och öppet här så har bra översikt.
Detta tycker jag är jättekonstigt. Att en del som du säger inte får upp röven och dessutom håller igen. Inte konstigt då med mer ”humör” från hästens sida.Men va fan
Vet inte hur många jag ridit med som sitter i någon jävla arbetsgalopp.
Upp med röven din late fan, släpp handbromsen och rid
Jag och Molnet har inte tid med sånt larv
Jag har aldrig ridit någon irländare men ägt en kallblodstravare, fullblod, KWPN och SWB, ingen har varit svårriden ute utan gått fram överallt jag bett dem och jag har utan problem kunnat rida dem alla i full galopp med andra ekipage utan att de stuckit, kastat sig eller vägrat gå fram. När jag hade en uppstallade på Ekerö brukade jag använda slalombacken att klättra i och den var väldigt bra att ha att galoppera uppför några gånger när hon var i full kondition och vi tränade styrka och uthållighet.
Jag antar att det handlar mer om individen och ridningen än rasen.
Jag håller med dig om att det i viss mån är problematiskt med rykten. Men när man hat en häst som beter sig precis som ryktena sägerr det svårt att ignorera.Lite OT
Det där med hingstar och deras rykte är ledsamt tycker jag. I alla fall när det är negativt.
Kanske kan jämförelsen halta lite, men tänk på hur olika vi ofta är våra syskon? Ofta är vi människor helsyskon, dessutom!
När det talas om hingstar som lämnar avkommor som ingen vill ha, så tycker jag ofta att det verkar hänga ihop med hur mycket de använts. Hingstar som använts mycket i ett begränsat område, häradsbetäckaren, verkar ofta få ett tråkigare rykte än någon exklusiv.
Det behövs inte många historier heller.
Få framgångar, bara de är väl omtalade, så "vet" man att han lämnar bra. Likadant åt andra hållet.