Köpa haflinger utomlands

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 943

saila

Trådstartare
Jag undar om det är nån här som har erfarenhet att köpa haflinger utomlands? Ex på stofölsaktionen som är på hösten i Österrike.
Får man en bättre häst till bättre pris om man gör så, eller är det smartare att leta upp ett bra stoföl i Sverige?

Sv: Köpa haflinger utomlands

Menar du stoföl auktionen på Ebbs i september?
Dom jag rider hos har köpt 6 hästar därifrån, då andra klass ston, alltså sånna som ingen ville ha på auktionen.
Dom bästa fölen som sticker uppåt 100 tusen hamnar ofta i USA eller stannar på Ebbs.
Priset på dessa föl är under 10 tusen, för dom pengarna får du en renavlad häst med mkt bra stam.
Av dessa 6 hästar har samtliga blivit klass 1 i sverige, 3 diplom ston med 40. 41 och 43p.;)
en ej visad, en 38 p, och en 39p.
Alla mkt bra i psyke och temprament!

Självklart kan du hitta ett bra stoföl i sverige med, men då gäller det att du kan stammar och vet vad som är bra och dåligt!
Köper du ett föl på ebbs så får du en bra häst för lite pengar)

Kan bara hålla med GT skulle jag ha ett föl skulle jag köpa ett fr Ebbs då jag skulle kunna få den stam jag vill ha.Annars skulle jag vänta på att GT:s bekanta får sina föl efter Nachtmann och boka ett fr dem!/L

Om det är dem det stod om i tidningen för ett par år sen håller jag inte riktigt med om temperamentet åtminstone inte på den jag träfade men det kan ju bero på annat men hon var allmänfarlig.
Tog inte tillsägelser utan pucklade på en istället om hon hade lust till det. INte min häst så jag pucklade inte tillbaka.

Det måste kosta en del att få hem dom från Österike med. Eller Tyskland för den delen.
Hur mycket kostar ett bra stoföl i Sverige, är det nån som vet?

Dom jag vet som sålts som ettåringar har kostat ca 22 000kr, men då är det BRA stam på dom, tror inte du får ett bra stoföl under 15tusen och för dom pengarna kan du ett tyroler föl köpt och hemfraktat!;)
ska försöka kolla upp vad det kan kosta..

ett tips är att skicka ett mail till någon i ledningen ( tex yngve thorne) på http://www.haflingertyroler.com/ och fråga, vet att flera personer där brukar köpa föl på ebbs och importera!
eller släng in en fråga på http://www.hrkk.org/ diskussionssida.

kanske finns det även möjlighet att samåka med nån och få hjälp att köpa ett bra föl och hjälp med importeringen!;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 823
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 744
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?