Köpa haflinger, först hyrperiod

Loppan

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att köpa en häst under våren (tidigast april pga bygge). Jag är helt inriktad på en haflingervalack då mina önskemål överensstämmer mycket med just haflinger (beror ju självklart på individ). Syftet är hobbyridning, mest längre uteritter, men också dressyrpass och kanske något hopp.

Men om man tittar på annonser så är det ju inte särskilt många haflinger till salu (inga alls i närheten), och jag tänker att det kanske är bättre att själv annonsera. Det kanske är någon som har tänkt sälja men som inte vill annonsera pga så många oseriösa spekulanter. Tycker ni det är en god idé att annonsera och vilka forum ska man isåfall göra detta på?

Ni som har hästar till salu - kollar ni på "köpes-annonser?"

Jag har bestämt mig för att hästen som jag siktar in mig på vill jag först hyra under ett par månader (hyran dras av köpesumman vid köp). Så att det verkligen känns bra för både hästen och mig. Men det känns svårt att få fram att jag verkligen är inriktad på köp efter hyrperioden. Tror ni att det blir svårt att få hyra hästen först? Vad bör man tänka på?

Har tidigare ägt ett varmblodssto som verkade så lugn och trevlig vid alla provridningarna, men efter ett par veckor så var det en helt annan häst med ett temperament som inte matchade mitt önskemål om man säger så. Dessutom med en förfärlig brunst under hela våren och sommaren.

Skulle vara jätteglad om ni ville dela med er av era tankar kring ovanstående, och gärna komma med tips på var man kan hitta en bra haflinger till ett vettigt pris (typ 20-25). Jag har inga direkta krav på utbildningsnivå förutom grundläggande dressyr, samt trakfiksäker och trevlig!
 
Sv: Köpa haflinger, först hyrperiod

Jag tror det blir svårt med hyra, men det kan ju finnas nån om du har tur.
 
Sv: Köpa haflinger, först hyrperiod

Hej!

Om du hade bott såpass nära att hästen inte behöver åka genom halva Sverige hade jag helt klart kunnat tänka mig att hyra ut min häst innan köp. Jag tycker att det låter som om man verkligen är mån om att passa bra tillsammans med hästen. Var tydlig att du vill HYRA och inte låna, det kan ge lite fel vibbar.


Synd att du bor så långt bort från mig. Jag har en haflingervalack som jag vill lämna ut ett tag, dock ej sälja.. Så vi passar nog inte så bra ihop iallafall.

Sedan vill jag bara säga att ALLA haflinger inte har bra temperament. Min är rätt cool, men har en annan haflinger i stallet som är helt tvärt om. :)

Hoppas du hittar en haflinger som passar dig bra. Dom är ju väldigt charmiga och underbara :laugh:
 
Sv: Köpa haflinger, först hyrperiod

Tack för era svar!

Någon annan som har åsikter om att hyra hästen före köp?

Ponsse: ja det låter ju inte riktigt som att vi matchade :) men bra att du uppfattar en hyrperiod som att man är seriös. För jag vill ju hitta en häst att ha en mycket lång tid framöver och då känns det bäst att verkligen få lära känna varandra innan köp.
 
Sv: Köpa haflinger, först hyrperiod

Jag har som säljare lånat ut en häst på prov innan köp, och skulle aldrig göra om det, eftersom jag fick tillbaks den skadad. Det hade för mig inte spelat någon roll om de hade hyrt den i det läget. Även om jag fått behålla hyrespengarna så hade det inte varit värt det; behandlingar och ett halvårs konvalescens.

Som köpare har jag själv satt ut annons, och hittade rätt häst på det sättet. :)
 
Sv: Köpa haflinger, först hyrperiod

Vilken mardröm! Jag har även hört talas om folk som lämnat tillbaka avmagrade hästar efter prövoperiod, bara skinn och ben! Det är just sådana dåliga exempel som jag tror gör det svårt för mig att få hyra hästen först. Jag fattar inte att man som människa kan utsätta sin häst för liknande, de måste ju vara helt känslokalla.

Men om man hittar en häst i närheten så kan man iallafall träffa den fler gånger innan köpet, och på så sätt få en bättre uppfattning om hästen i helhet.
 
Sv: Köpa haflinger, först hyrperiod

Ja, det hade varit helt ok med mig. Rätt köpare hade gärna fått komma flera gånger för att rida och hantera hästen, på prov på hemmaplan, liksom!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 782
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp