Köpa Gård?

Fia79

Trådstartare
Hej!
jag är inte så bra på det här så jag vet inte om det kanske finns andra trådar om detta men tänkte att ni kanske vill hjälpa mig en då.

Funderar på att köpa gård, vad bör man tänkta på?

har fyra mindre hästar jag tänkt ha på gården behöver inte boxar till alla egentligen huvudsaken är att det går att bygga/finns en box som kan användas om någon blir sjuk tex.

hästarna kommer antagligen att gå på lösdrift.

vad ska man titta efter i den ev ladan/stallet och vilka viktiga saker bör man se efter på huset?

hur mycket kostar mark per hektar?

behöver all hjälp jag kan få nu:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Gård?

Det första du ska tänka på är att har tillräckligt med mark till gården för den verksamhet du tänker ha. ÄR det ridning eller körning det handlar om så ska du också till vad det finns för möjligheter till det i området där gården ligger.

Vad mark kostar beror helt och hållet på var den ligger och vilken jordbruksklass den har. Så det går inta att säga utan att var du tänker köpa och om den klassad som odlings- betes- eller skogsmark.
 
Sv: Köpa Gård?

tack för svar.

kan man titta på någon lista för att få reda på hur mkt marken kostar? hur vet man vad den klassas som?
det är bete enligt mig (kor gått där) men det ser slätt ut så det kanske klassas som åker?

hade mestadels tänkt köpa all betes mark (dvs det öppna) och sen lite skog. men det beror förstås på vad kalaset går på.

jag vill gärna veta vad marken kostar så man inte blir lurad.

ska nog inte vara någon speciell verksamhet men det ska finnas tillräckligt med bete för 4 hästar och gärna fler och EV plats att bygga paddock men det är inget tvång då det finns paddock i närheten man kanske kan få låna.

hur vet man hur mycket man kan gå upp i pris vid en ev budgivning?
hur vet man hur mycket det är värt eller går man efter egen plånbok?



mer hjälp vad gäller huset tack, vad är viktigt att kolla efter/fråga på visning?

även ladan och övriga byggnader?!

någon som har erfarenhet av reparationer/renoveringar av hus + stall/ladugård och de andra byggnaderna?

vad kan det gå på i kostnad, är det dyrt med målarfärg tex?
alla byggnader är i stort behov av målning.

är det omfattande att byta ytterbräder på hus/ladugård?
och golv i ladugård?
klarar man det själv?
kostnad?
 
Sv: Köpa Gård?

Mark finns det uppgifter på vad det ligger på i värde. Så du kan få bra hjälp t ex av LRF eller Lantmäteriet i det område du tänker köpa marken när det gäller priser och klass.

Om en gård är väldigt nergången så blir det ofta billigare att bygga helt nytt än att renovera. När det bostaden och man själv inte är så kunnig så ska man låta göra en besiktning innan köp. Du kommer då att få den helt genomgången och råd om hur ev problem ska lösas.

När det gäller stallet så ska du vara noga med takhöjden. Många äldre stall och stall gjorda för kor/grisar har för låg takhöjd för att vara godkända för hästar.
Om man ska ha hästar i ett stall måste taket vara minst 2.20. Med takhöjden får man ha hästar med e mankhöjd på upp till 146.6. Är det större hästar så är minsta takhöjd 1.5 X mankhöjden. Vilket t ex innebär en lägsta takhöjd på 2.47 för häst som 165 cm eller 2.55 för häst som är 170 cm.

Om man ska köpa allt till fullpris och inte har egna kontakter så är det mesta ganska dyrt. Färg, trä och metall är dyrt och även betong för gjutning av golv. Så om det finns renoverings eller ombyggnads behov får man vara beredd på att det kostar en hel del. I vissa delar av landet kommer själva inköpet av merken att vara den lilla kostnaden renoveringen den stora.
 
Sv: Köpa Gård?

Om jag inte minns fel så är det en väldig skillnad vad man får betala för marken, i Örebro där jag bor tror jag att ett hektar ligger på ca 70 000 kr, men i skåne kan ett hektar mark vara så dyrt som 220 000 kr...om jag inte har kommit ihåg helt fel:crazy:
 
Sv: Köpa Gård?

oj då så dyrt?
jag har fått höra att det skall kosta runt 25-30 tusen kr för 1 hektar mark.

olika om det är åker och bete.

ska nu berätta lite mer om gården vi är intresserade av hjälp mig nu gärna ni som kan! och försök gärna värdera priset med på varje grej som behöver göras.

detta behöver göras:

-det är någon typ av 3kammarbrun som tydligen måste bytas ut mot en modernare någon som fattar vad jag menar? vet ni vad det kostar? kanske behållarna?

-mellan hus och ladugård går en "ytlig" gammal ledning den skulle nog behöva tas ner(blixt slår väl ner lätt i sådana annars?)
och grävas ner istället, vad tror ni om pris på det?

-brunnen är ej djup borrad, vad ser ni för för/nackdelar med det?
något var inte som det skulle med brunnen heller vad vet jag ej för tillfället.
2 brunnar fanns och den ena brunnen har en bonde servitut på 3 år framåt.

-grusvägen igenom gården är det servitut på, tydligen skall han som säljer kunna köra igenom och avverka skog.

-marken på runt 2-5 hektar är det ett arrende på till samma bonde som ska ha brunnen. arrendet går ut 2011.
detta betyder att jag ej får uttnyttja mina egna marker förrän arrendet gått ut trots att marken bytt ägare eller har jag fel?
detta är en stor nackdel.
dock sade säljaren att han hade mark inte långt ifrån jag kunde arrendera av honom sålänge. inte så himla skoj kanske, vad tycker ni?
han ska ha sina köttkor runt vårt hus då alltså.

-ladugården är fin går nog att bygga boxar precis att taket funkar i höjd kan jag tänka mig, dock är delar av trägolvet i ladan dåligt men det handlade mest om några bräder som behövde bytas.

-även några bräder utanpå ladan behövde bytas.

-hus och de 2 tillhörande byggnaderna behöver målas och ev bytas delar av panel på. fönster behöver skrapas och målas och spacklas.

-i ena kortsidan av huset har förra ägaren anlagt en stor rabatt upp emot huset, inuti huset har det därför(troligen) blivit fukt upp i grunden(torpargrund) pga att jorden från rabatten ligger ända upp mot träet på huset om ni förstår, det "borde" "bara" vara att gräva för hand bort jorden ifrån husets grund och grusa emot???!!! ev behöver man byta ut delar av parketten i det rummet.

-spisen i köket behöver bytas ut, diskmaskin köpas.

-ganska långt till jobbet.

-ingen gödselplatta VAD kostar det att gjuta?

-gamla el ledningar som troligen behöver bytas i ladugårdarna.


OM det nu ens blir vårt bud som blir högst så skall vi i så fall ta ut en besiktningsman ev en från anisimex eller vad rekomenderar ni? för att se så det inte är omöjligt att fixa allt.

men detta kommer bli kostsamt eller vad tror ni?

vi vill få det givetvis så billigt det bara går eftersom vi inte är rika.

kanske skall skriva det som är possitvit med:

-helt ny vedpanna, de fixade då till skorstenen och satte kopparrör till alla element i hela huset.
alla element ser väldigt fina ut.

-minns inte vad de heter men några slags tankar är det och de var på 200 liter var(istället för varmvatten beredare) mycket nya och fina, sånt är ju dyrt.

-inuti huset är det fint, ser hyffsat modernt ut parkett golv i de flesta rum

-väldigt fina och frächa badrum ett duch rum med toa på ena våningen och badkar med toa andra våningen mycket fint skick i badrummen inget mögel så långt ögat kan nå(får se vad besiktnings mannen säger).

-vinden i mycket bra skick såg fint ut under taket och bjälkarna ser fina ut. skorstenen innifrån ser fin ut.

- någon tapet kan behöva bytas men inget akut, i källaren mycket fint med skafferi osv.
allt i fräch gammal stil. såg ej dåligt ut i grunden i källaren som är utgrävd ungefär 1/3 av husets grund där golvet är dåligt är torpargrund.

-ena ladan i mycket gott skick mycket utrymme, bra läge på gården.

-när jag väl får ha mina hästar på i så fall vår mark så är detta perfekt, går att bygga boxar och lösdrift osv om man vill.

-el och vatten utdraget i ladugårdarna.

-en stor silo byggd inne i ladan där man från loftet kan slänga ner hö ner i ladugården tror det går att stänga till så det ej dammar.

-i lilla ladan finns tre våningar, en ovanvåning som ett loft i trä mycket fint skick, en våning där verkstad, vedbod och hönshus finns(kan ev användas till sadelkammare).
nedervåningen har troligen används till att slakta grisar, inte så trevligt men fint skick med skorsten och gjutna "kar", även en gammal snickar verkstad. fint skick dock något dåligt tak såg lite konstigt ut (mögel) ovan fint golv.


det är ett gammalt hus detta handlar om byggt runt 1900.
byggnaderna och huset är alltså väldigt gamla om inte ännu äldre.

Vad tror ni snälla hjälp!
 
Sv: Köpa Gård?

detta behöver göras:

-det är någon typ av 3kammarbrun som tydligen måste bytas ut mot en modernare någon som fattar vad jag menar? vet ni vad det kostar? kanske behållarna?
Du har troligen inte en godkänd anläggning, kanske en sk sjunkbrunn som var godkänd förr.
Kostnad ca 50 000 + - 20 000 beroende på hur mark m m är.

-mellan hus och ladugård går en "ytlig" gammal ledning den skulle nog behöva tas ner(blixt slår väl ner lätt i sådana annars?)
och grävas ner istället, vad tror ni om pris på det?

Inget måste men kan ju vara bra att göra samtidigt som ni ändå gräver avlopp och grävmaskin är på plats. Men el kabel är dyrt så kostnaden blir ju lite beroende på ur lång den är.

-brunnen är ej djup borrad, vad ser ni för för/nackdelar med det?
något var inte som det skulle med brunnen heller vad vet jag ej för tillfället.

Behöver inte vara en nackdel att den inte är djup bara den håller för det behov man har själv. Men om vattnet är dåligt och den behövs göras om så ligger kostnaden på så där 50 000 till 100 000 beroende på hur djupt och var man kan göra den nya. Kan ju behövas en hel del nya ledningar om man behöver göra en helt ny.

-grusvägen igenom gården är det servitut på, tydligen skall han som säljer kunna köra igenom och avverka skog.

Tänk på att skogsmaskiner kan vara väldigt stora och bullriga. Även om man har otur köra sönder en vanlig grusväg.
-marken på runt 2-5 hektar är det ett arrende på till samma bonde som ska ha brunnen. arrendet går ut 2011.
detta betyder att jag ej får utnyttja mina egna marker förrän arrendet gått ut trots att marken bytt ägare eller har jag fel?

Det är rätt och om du köper så är det första du ska göra är att säga upp arrendet skriftligt. Så att du inte missar sista datumet och får en ny arrende period. Det är en svår lagstiftning när det gäller arrenden.

dock sade säljaren att han hade mark inte långt ifrån jag kunde arrendera av honom så länge. inte så himla skoj kanske, vad tycker ni?
Jag hade frågat arrendatorn om inte denne kunde tänka sig att ta den andra marken istället till sina djur.


-hus och de 2 tillhörande byggnaderna behöver målas och ev bytas delar av panel på. fönster behöver skrapas och målas och spacklas.
Kolla upp ordentligt att det räcker så att de inte behöver bytas ut. För det är en ganska sto kostnad.

-i ena kortsidan av huset har förra ägaren anlagt en stor rabatt upp emot huset, inuti huset har det därför(troligen) blivit fukt upp i grunden(torpargrund) pga att jorden från rabatten ligger ända upp mot trät på huset om ni förstår, det "borde" "bara" vara att gräva för hand bort jorden ifrån husets grund och grusa emot???!!! ev behöver man byta ut delar av parketten i det rummet.
Har du tur räcker det men troligen behöver hela grunden dräneras om det är fukt i väggen och även delar av den bytas ut.


-spisen i köket behöver bytas ut, diskmaskin köpas.
Om det inte redan finns diskmaskin så tänk på att den behöver en del rördragning för vatten och avlopp. Kan maninte göra det själv så blir det också en extra kostnad.


OM det nu ens blir vårt bud som blir högst så skall vi i så fall ta ut en besiktningsman ev en från anisimex eller vad rekomenderar ni? för att se så det inte är omöjligt att fixa allt.
Besiktningsman ja, Anticimex nja bara om det finns tecken på skadedjur.
men detta kommer bli kostsamt eller vad tror ni?
Utan tvekan ja.





-minns inte vad de heter men några slags tankar är det och de var på 200 liter var(istället för varmvatten beredare) mycket nya och fina, sånt är ju dyrt.
Ackumulatortankar kanske?
 
Sv: Köpa Gård?

inte för att vara negativ men det låter som det är på tok för mycket som du inte har koll på nu när du går i husköpar tankar. Du skriver att ni inte är rika, isåfall skulle jag se över budgeten och se hur mycket ni har att lägga på hus. Ni ska inte belåna er upp över öronen, se dessutom till att ni har några 100 000kr över som ni sedan kan lägga på renoveringen.

Många gör felet att köpa en för dyr gård, när allt sedan ska renoveras går pengarna fort åt och gården är sedan tillsalu igen. Tyvärr har det förekommit flera gånger här i krokarna.
 
Sv: Köpa Gård?

Det låter som om det kan bli ett väldigt dyrt köp...

Glöm inte heller att ni ska ha TID att göra alla små renoveringar och även kunskap, hantverkare är dyrt!

Vi köpte en liten gård för 2 år sedan, det är lååångt ifrån så mycket smågrejer att fixa här som det verkar vara på ditt ställe men vi har mycket kvar innan vi är färdiga. Vi vill inte låna pengar till allt så man får ta det lite allt eftersom pengarna rullar in....vilket inte är i nån rasande fart.
Nu har vi fördelen av att ha tillgång till egen traktor, grävmaskin och alla snickargrejer man kan tänkas behöva samt en snickare (min pappa).
Har man inte detta så är ju det ännu en utgift om man behöver köpa eller hyra.

Jag skulle nog tänka över detta mycket noga om jag vore du och framförallt tänka efter om budgeten verkligen håller.

Jag kan säga som så att när man har gård eller hus så finns det ALLTID hål att stoppa pengar i så det är sällan som man kan unna sig att resa eller liknande.

Att ha grannens kor in på husknuten är ju också en sak att tänka på. Vill du kunna hänga ut tvätten på sommaren utan att den luktar ko när du tar in den tex....
 
Sv: Köpa Gård?

inte för att vara negativ men det låter som det är på tok för mycket som du inte har koll på nu när du går i husköpar tankar. Du skriver att ni inte är rika, isåfall skulle jag se över budgeten och se hur mycket ni har att lägga på hus. Ni ska inte belåna er upp över öronen, se dessutom till att ni har några 100 000kr över som ni sedan kan lägga på renoveringen.

Många gör felet att köpa en för dyr gård, när allt sedan ska renoveras går pengarna fort åt och gården är sedan tillsalu igen. Tyvärr har det förekommit flera gånger här i krokarna.

Hur är bästa sättet att göra om man inte är expert på allt som har med gård att göra och inte heller är rik som ett troll? skippa iden helt?

kan tänka mig att det är så det kan bli men förstår inte hur man annars skall göra.

antingen köper man en billig gård och lägger extra pengar på renovering eller så köper man en dyr färdig gård men har man inte massa pengar så funkar inte det sistnämnda.
 
Sv: Köpa Gård?

Det låter som om det kan bli ett väldigt dyrt köp...

ja det gör ju det.

Glöm inte heller att ni ska ha TID att göra alla små renoveringar och även kunskap, hantverkare är dyrt!

hur skaffar man sig kunskap? alla kan väl inte vara expert på allt alla har väl varit nybörjare någon gång:crazy:

Vi köpte en liten gård för 2 år sedan, det är lååångt ifrån så mycket smågrejer att fixa här som det verkar vara på ditt ställe men vi har mycket kvar innan vi är färdiga. Vi vill inte låna pengar till allt så man får ta det lite allt eftersom pengarna rullar in....vilket inte är i nån rasande fart.
Nu har vi fördelen av att ha tillgång till egen traktor, grävmaskin och alla snickargrejer man kan tänkas behöva samt en snickare (min pappa).
Har man inte detta så är ju det ännu en utgift om man behöver köpa eller hyra.


vad var det som ni har/ska fixa på er gård?


Jag skulle nog tänka över detta mycket noga om jag vore du och framförallt tänka efter om budgeten verkligen håller.

det är viktigt ja, men hur vet man vad allt kommer kosta, det blir väl alltid dyrare än man räknat med.

Jag kan säga som så att när man har gård eller hus så finns det ALLTID hål att stoppa pengar i så det är sällan som man kan unna sig att resa eller liknande.

det kan jag tänka mig, tur att vi inte gillar att resa och älskar livet på landet.
men det hade ju såklart varit kul att kunna reda utomlands någon gång i livet igen.

Att ha grannens kor in på husknuten är ju också en sak att tänka på. Vill du kunna hänga ut tvätten på sommaren utan att den luktar ko när du tar in den tex....

ja förvisso finns det väl värre saker än kolukt har inte jättemkt emot dem men gillar inte att de trampar sönder hagarna bara.
 
Sv: Köpa Gård?

De som staplar problem har ofta svårt att förnya sig Det man ångrar mest när man slutligen sitter och summerar sitt liv, är nog inte det man gjorde, utan det man inte gjorde.
Det finns alldeles för många krösamajor ibland ;)

"Att våga
är att förlora fotfästet en liten stund
Att inte våga
är att förlora sig själv"


Sören Kierkegaard

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Köpa Gård?

Jag tror du gör bäst i att anlita en proffessionell värderingsman och sedan låta besiktiga hus/stall av en besiktningsman. Detta kostar en slant (5-10000 kr), men det kan vara den bästa investeringen du gör. Då får du svart på vitt vad som är "fel" på huset, ev. mögel etc samt prissättningen.
Ta sedan hjälp av ngn som är kunnig på byggen och kostnader därtill så att du vet vad kommande renovering kan komma att kosta. Det är lätt att man gör förhastade köp och inte riktigt vill se de faktiska kostnaderna, har själv renoverat stallet från att ha varit ett "kostall" och det är enorma summor. El, rörmokare, gjuta golv och gödselplatta etc etc.
Ingenting är omöjligt med ett renoveringsobjekt, men om man inte är det minsta händig själv (som jag t.ex.:)) så måste man räkna med att avlöna en hantverkare och det är inte billigt.
Lycka till med ditt köp!
 
Sv: Köpa Gård?

Det var inte meningen att låta så negativ som jag kanske gjorde i mitt förra inlägg.

Självklart så är ju hjärtat en del i hela köpet också. Man köper ju även lite med hjärtat för det är ju ens framtida hem så man måste ju tycka om det.

Vi köpte våran gård nästan helt med hjärtat. Jag är uppväxt ett par hundra meter härifrån och har tänkt, ända sen jag var 15, att det stället skulle jag köpa om det nån gång blev till salu. Som tur var blev det till salu i samma veva som vi började titta efter hus/gård. Vi åkte hit till farbrorn som bodde här och köpte det av honom rakt av och fick det till utgångspris, skönt att slippa budgivningen för då hade vi nog inte haft råd.

Viktigt att tänka på är att göra en besiktining av stället, detta är du skyldig till enligt lag vad jag vet. Vi fick betala runt 6000kr för besiktningen. Då får man reda på hur huset är i skick, vad som måste åtgärdas med en gång och vad som inte är lika akut.
Just det, man får betala pantbrev och lagfart när man köper hus också.... har för mig att det är en viss procent av köpeskillingen...

En sak som är bra att göra om ni bestämmer er för att köpa det är att göra en lista på vad som ska göras och sedan bestämma vad som ska göras först, en slgs tulista. Det är lätt att bli ivrig och så börjar man greja både här och där och så är det inget som blir riktigt färdigt.

Det är ju väldigt bra om man känner någon som har lite snickarkunskaper, kanske har en traktor som man kan låna eller liknande så att man kan rådfråga lite. Ta också in offerter från olika bygghandlare om ni ska göra större projekt så att ni kan komma över material "billigt"

Det vi har gjort på våran gård är följande:
Först renoverade vi badrummet, det var akut...höll på att bli vattenskadat. Det gick på ca 80 000kr Då är det ett litet badrum 6 kvm.

Målade alla rum i huset, vi kommer att bygga ut såsmåningom så vi vill inte lägga för mycket pengar på renovering nu, det kommer ändå att göras om. Där la vi ca 5 000kr på färg

Vi byggde ett helt nytt stall på 100kvm och hagar till det. Kostnad ca 180 000. Betalade i stort sett bara materialkostnad då vi byggde i lösvirke.

Vi har grusat upp och gjort större gårdsplan. Har kostat ca 17 000kr och då har vi fått "kompispris"på gruset och framkörning via en bekant.

Sen är det ju småsaker hela tiden, hundralappar och tusenlappar hit och dit.

Framtida projekt är att:

Göra iordning den gamla ladugården till ett garage. Gjuta nytt golv bättra på väggar och sätta in en bra garageport.

Bygga ut huset och i samband med det byta ut köket, tilläggsisolera och byta fönster samt byta uppvärmningssystem...Byta alla vitvaror
Detta blir väl aktuellt först om ett par år men vi har börjat planera lite för att veta vad det kan komma att kosta.

Lycka till med erat beslut
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa Gård?

*kl*
Förhoppningsvis är en mäklare inkopplad och då är objektet värderat, annars kan man som köpare anlita mäklare för värdering. Det kostar ungefär 2000 kr.
Mäklaren har lika stor skyldighet att hjälpa köparen som säljaren även om han har som uppgift att få ut så mycket som möjligt för fastigheten åt säljaren.

Undersökningsplikten innebär att man ska undersöka huset. Har man hyfsade kunskaper i ämnet eller att det är ett kraftigt renoveringsobjek, kan man göra det själv. Det innebär att det du hittar eller borde hitta kan inte komma som fel i efterhand.

Dolda fel är sånt som du som köpare inte upptäckt eller borde ha upptäckt vid en besiktning och som säljaren inte visste eller borde vetat om.
Vid friskrivning är inte fel som säljaren visste eller borde vetat om, friskrivet utan är fel i rättslig mening.

Rolle
IpL
 
Sv: Köpa Gård?

vi köpte aldrig gården men var och tittade.
tillsammans med en mängd andra intresserade.

men nu flera månader senare finns huset fortfarande på annons, de har höjt priset men skrivit att det ingår 2 hektar mark och för det ska de ha 100 000kr per HEKTAR.

är mkt glad att vi inte köpte stället. vi var nog inte de enda som insåg att det bara var skit.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Blyger
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 274
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 237
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
346
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp