Köpa galopphäst

L

Light45

Hej!

Jag vill ha lite tips m.m.
Jag funderar på att köpa en galopphäst, som ska tränas i galopp men även lite hoppning och dressyr.
Låter det lite konstigt?
Jag har ingen amatör tränar licens lr ngt utan jag vill bara ha en galoppör att träna galopp...som "hobby" kan man kalla det så?
Formulerar mig kanske konstigt??:confused:

Vill gärna veta vad ni tycker osv

Tacksam för svar

Sv: Köpa galopphäst

Det är skillnad på att galoppera en ridhäst lite friskare och att galoppträna fullt ut. Jag tycker att du ska välja diciplin innan du köper häst. För att du ska få träna på banorna så måste hästen var i träning hos licensierad tränare, undantaget är de sk "ridhästträningarna" en gång i veckan under sommarhalvåret.

Sv: Köpa galopphäst

Jag rekommenderar att du går en ”steg 1 kurs”. Det är lite av en introduktion till Galoppsporten och där kan du få en lättare inblick i vad det innebär att hantera och träna galopphästar. Kursen är väldigt kul och uppskattad. Men framförallt väldigt lärorik, även ur ett ”ridhäst perspektiv” efter som den innehåller föreläsningar av bland annat hovslagare och veterinärer. Föreläsningar som man annars inte har så lätt att få tillgång till. Dessa kurser brukar hållas lite varstans i Sverige och sträcka sig över en helg. Mer info hittar du på www.galoppsport.se och säkert en del även på www.unggalopp.se Kurserna vänder sig till ungdomar liksom vuxna (framför allt Vuxna).

Skulle det sedan visa sig att du faktiskt vill träna fullblod ”på riktigt”, även om det är på amatör/hobby nivå, så är det bara att gå vidare till en ”steg 2 kurs”. För att få Licens tror jag att du måste vara 18 år...

Hoppas att vi ses!

/Ninni

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 782
Senast: Blåabär
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte