Sv: Köpa föl
kl
Nu är jag ingen större uppfödare, men står i ett stall med flera avelsston. Det jag märkt där är att föl, åringar och 2-åringar säljs mest på kontakter, folk som känner uppfödaren och vet vad stona kan lämna. Att sälja dessa åldrar på hästar på annons och få hyfsat betalt för dem verkar vara mest tur, och det är då ändå väldigt bra stammar och avelsmeriter på dessa ston. Ska man ha något för sitt arbete och ändå få fölet betalt ska man inte ha mindre än 40000:- för det tycker jag, då räkanar jag in alla kostnader t o m att fölet är 6 månader. Sedan får man räkna ut vad en 1-eller 2- åring ska kosta, det kan ju variera beroende på hur man har sina hästar. Tar man ett föl och vill ha hyfsat betalt för det får man nog vara beredd att ha kvar den tills den är 2,5-3 år, i den åldern verkar folk börja svara på annonser. Själv annonserar jag någon unghäst ibland, men räknar med att ha den kvar tills den är 3 år, eller kanske ännu längre. Man ska nog inte kallt räkna med att fölen blir sålda om man tar föl enbart för att sälja dem direkt dvs om man inte vill gå med förlust i alla fall.