Köpa föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Crizzie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Köpa föl

Det stod "för ett föl med BRA stam". Så nej, några dussinföl för 50' + moms pratar vi inte om. Ska man tjäna pengar på hästuppfödning gäller det att ha bra ston!

Sen är ju faktiskt en del av fölköparna momspliktiga också, inte att förglömma.

Om det är bättre eller sämre att ha prutmån, det är väl en smaksak, men på föl har jag aldrig prutmån. Däremot på äldre hästar kanske det är mer strategiskt att lägga sig 3-5000:- mer än vad man egentligen är nöjd med. Jag upplever att de som köper föl är mycket medvetna om vad de verkligen vill ha och letar efter just det, och när de hittat det så spelar ngn tusenlapp mindre roll.

Det är ju också viktigt hur fölen är uppfödda; om de är maskade, har gått på bra beten osv. Dessutom att det är en uppfödare som tänker på att A1-försäkra dem från början.

Fast vad som är bra stam är ju ytterst subjektivt.
En stam som jag ser som bra behöver ju inte betyda att t ex du ser som bra.
Mitt föl ansåg jag hade bra stam men inte sjutton var någon intresserad av honom ändå.

Mamman till min hade inte gjort nåt innan (4 år vid fölning) och gjorde heller inget fram tills hon var 7 år gammal och jag sålde henne (jag hade inte tid att tävla och därför jag sålde till någon som hade tid) till en tjej som nu ett och ett halvt år senare tävlar henne i 120-hoppning och placerar sig VARJE gång. Senast när de deltog på ett meeting så vann hon två klasser och blev 3:a i den tredje klassen. Och det finns mycket mer kapacitet i den hästen. Hon är även mycket snygg och i ögonfallande.
Så detta är ju uppenbart en mkt bra häst men ska man betäcka dem som 3-åringar och de av någon anledning int ekunnat gå 3-årstest så har man ju tyvärr inte mkt att komma med.....

Men man måste ju titta bakåt också! Det är det allra viktigaste, det är där förärvningssäkerheten finns. Vad har deras mammor gjort, syskon?

Mitt ena sto har inte gjort nåt själv men har Elit-premierad mamma och syskon i svår klass. Hon sattes i avel som treåring (inte av mig). Nu är hon Elit-premierad själv och har avkommor i svår hoppning.

Det är inte förrän man har ston med BEVISAT god förärvning som man kan börja plocka ut mer för fölungarna.

Du har helt rätt :bow:

Däremot är det ju så att inte många har sådana hästar men de kräver skyhöga priser för sina föl ändå (för att återgå till ursprungsfrågan) det är ju bara att läsa annonserna t ex här på buke. Och som sagt, vad som är bra stam är ytterst subjektivt :)

Jag har också sett massa föl på annonser där modern inte gjort något speciellt och har en pappa som är halvbra. Endå så kostar dom minst 40.000 och uppåt... för ett friskt föl med gröna papper och halvbra stam skulle jag kunna lägga kanske 30-35.000 på men inte mer.. man blir helt förvånad när man läser vissa annonser...det blir ju svårt när man ev själv ska sälja föl att veta vilken prisklass de ska ligga i!

Ett av de problem som finns när det gäller just att sälja häst är att det inte märks att det är skillnad på häst och häst - jag är helt enig med dig och Zoya där.

Läser man annonser är det jättesvårt att veta vad man ska sätta för pris. Men frågan är om dessa mediokra föl verkligen kostar 40'+ när de säljs?

Jag har väldigt svårt att man får det priset man själv vill ha för sitt föl, jag menar det finns ju typ ett par hundra till som är till salu... och eftersom de flesta tar överpriser kanske de inte får dem sålda?? Så står man där med en fölunge som inte går att sälja :( Vad skulle ni andra kunna ge för ett föl med okej stam med en, vi säger, tex mamma som inte gjort så mkt? Är det otroligt viktigt att modern gått msv hoppning eller dressyr? Vad är viktigt för er? roligt bara att höra vad ni andra tycker :bump:

En sån unge hamnar väl i den klassen som jag kallar "billig" - 25-30 000:-. Köper man från näringsidkare kommer ju momsen på men det finns gott om föl som säljs av privatpersoner!

Lägre än 25 000:- tycker jag inte ett halvblodsföl med gröna papper ska kosta (om det inte är nåt fel på den såklart). Då är det en ren förlustaffär oavsett hur billig hingst man valt.

nej jag tycker heller inte ett friskt hbl-föl ska kosta mindre än 25.000 oavsett stam.. om man då bortser från "okänd"-stammarna men som uppfödaren VET att den har en hbl mamma och en troligen inte godkänd pappa..

kl

Nu är jag ingen större uppfödare, men står i ett stall med flera avelsston. Det jag märkt där är att föl, åringar och 2-åringar säljs mest på kontakter, folk som känner uppfödaren och vet vad stona kan lämna. Att sälja dessa åldrar på hästar på annons och få hyfsat betalt för dem verkar vara mest tur, och det är då ändå väldigt bra stammar och avelsmeriter på dessa ston. Ska man ha något för sitt arbete och ändå få fölet betalt ska man inte ha mindre än 40000:- för det tycker jag, då räkanar jag in alla kostnader t o m att fölet är 6 månader. Sedan får man räkna ut vad en 1-eller 2- åring ska kosta, det kan ju variera beroende på hur man har sina hästar. Tar man ett föl och vill ha hyfsat betalt för det får man nog vara beredd att ha kvar den tills den är 2,5-3 år, i den åldern verkar folk börja svara på annonser. Själv annonserar jag någon unghäst ibland, men räknar med att ha den kvar tills den är 3 år, eller kanske ännu längre. Man ska nog inte kallt räkna med att fölen blir sålda om man tar föl enbart för att sälja dem direkt dvs om man inte vill gå med förlust i alla fall.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 019
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
517
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna