Köpa föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sajo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 077
S

Sajo

Vad kollar man på när man köper ett föl?

Mer än stammen?
Föräldrarna?
Hur den rör sej?

Vad mer?

Vill gärna lära mig så in med all info ;)

Sv: Köpa föl?

okej men hur ser ett bra föl ut? jag menar ju dom har ju 5-6 år till att växa på så?

Det är alltid en chanstagning att köpa föl. Men att gammalt talesätt är att som dom ser ut vid tre veckor och tre månader kommer de att se ut vid tre år. Om det stämmer vet jag inte.
Men man kan se på hållningen och balansen hos fölet. Även på längd av kotor och skenor och ledgångarna för att något så när kunna avgör grovlek och storlek. Likadent kan man se hur fölet är i flock, vilket av fölen som går först, vilket som är mest socialt o s v.

okej låter vettigt men såna saker jag inte tänkt på så tack :)

fortsätt mer saker ni brukar tänka på?

och lägger även till en fråga.
Vetrinärbesiktar man ett föl när man köper det? med böjprov och allt?

(är ny inom området, vill lära mig! )

Senast ändrad av en moderator:

okej låter vettigt men såna saker jag inte tänkt på så tack :)

fortsätt mer saker ni brukar tänka på?

och lägger även till en fråga.
Vetrinärbesiktar man ett föl när man köper det? med böjprov och allt?

(är ny inom området, vill lära mig! )

De föl jag har sålt har jag ALLTID låtit bli veterinärbesiktigade! MEN...ALDRIG böjprov på en sån ung häst, ALDRIG böjprov ö.h.t. på hästar under 4 år.
Det är vad jag säger och de veterinärer jag antlitat säger.
"Bara" en helt vanlig veterinärbesiktining, så att jag som säljare vett att jag skickar iväg ett friskt föl och köparen vet att han/hon köper ett friskt föl.

Ska Du köpa föl se till att den är registrerad i sin rasförening, att den har pass, att grundvaccinering av influensa och stelkramp påbörjats, att den är vekrad och avmaskad regelbundet. Godtag INTE att den har alla papper, så reg och pass är bara att ansöka om. Detta SKA vara klart vid försäljning, annars får Du som köpare bara mer problem, oavsett ras!

Den bör vara van att stå uppbunden och ledd, eftersom den förmodligen ska åka släp/lastbil från uppfödaren.
Den bör ha gått hos sin mamma tills den är MINST 6-9 månader.

Lycka till....

Jag har tagit chansningen att köpa ett föl, ska skriva på i veckan och lägga handpennng (20%). :bump:Vi gjorde en vanlig vet. undersöknng, inga böjprov.

tack så jätte mkt.

Men vetrinärbesiktar (böjprov) man inte en 3-åring för 350 000 kr? (ett exempel bara)

Och så en fråga om priset?
Det är väldigt höga priser på föl om man jämför med åringarna som kan kosta lika mycket och tom mindre, men borde inte då åringarna antingen kosta mer eller fölen mindre?
tänkte på om man ska gå med vinst.
Eller chansar man bara och lägger ut fölet på annons och ger ett högre pris än man tror man kan få, sen slutligen får man inte mer än åringarna iaf?
Eller vill man hElldre sälja och lättare att sälja föl än åringar kanske det?

Jag ska ej köpa föl då jag har för lite unghästvana men jag lär mig och ska börja hjälpa till på ett stuteri (men mest med mockning, fodring, vetrinär, in och utsläpp mm.) men vill gärna hålla på med unghästar när jag blir äldre.

Det där med böjprov är nog olika med olika veterinärer. Den jag anlitar böjer ej föl, men väl 1-åringar.

En dyr 3-åring måste t ex röntgas för att få försäkras i den summan, det försäkringsbolag jag har kräver röntgen om man vill försäkra över 100.000:-, och jag tror att man som köpare vill både röntga och göra böjprov med en sådan häst.

Det kan väl vara lite så att folk annonserar ut sina föl och de som inte blir sålda då är ibland inte till salu igen om de ej säljs då förrän de är 3-4 år eftersom man då får ordna stallplats mm till dem och det oftast är svårare att sälja 1-och 2-åringar än föl. Man kanske kan se det som att de fölen som säljs för ett högt pris är de som är attraktivast av fölen på marknaden.

okej okej tack så mkt för svaren jag fått ser fram emot fler ;)

Det är mycket lättare att sälja föl än åringar. En anledning är just att det går att se lite hur de ser ut. Dessutom är föl vackra - och söta!. Som ett och två-åringar är det svårt att se hur de kommer bli som vuxna och de kan periodvis vara så fula att man vill gömma dem.

Jag håller med vad ovanstående skrivit.

Kolla stammen. Framförallt mödernet. Hur ser mamman ut? Temperament? Vad har hon presterat? Vad har andra hästar från hennes familj presterat, lämnat osv. Ev syskon till hästen.

En vanlig veterinärbesiktning och sen får man gå på känslan. Som allt med hästar är det lite av ett lotteri. Jag köpte ett sto-föl och räknade med att det skulle bli en stor häst (jag är lång). Mamman drygt 1,65 och pappan över 1,70 och känd för att lämna stort. På 3-årstestet var hon 1,56 och växte inte mycket till! Inte riktigt vad jag tänkt! :)

/C

Liknande trådar

Utrustning Vilken av följande släp skulle ni föredra och varför? Utveckla gärna om ni har erfarenheter eller kännedom om något som behöver...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: FruS
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 985
Senast: thoora
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
959
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka