Köpa föl..

Sv: Köpa föl..

1. Jag kommer sköta ridning, träning, inridning, eventuell tävling osv.
2. Jag vet vad jag gör... arbetar med hästar just nu på en gård med ca 70st hästar.. där vi har inackordering, avel, hingstflock, ridskola, in/tillridning osv..
3. Jag har intresse utav att hålla på med hennes häst, annars skulle jag ALDRIG uppmuntra henne till att köpa.
4. Hålla hingst är inga problem.. innan inridning kommer den isåfall att få gå i unghingst flock -såklart! (skulle aldrig låta den gå med någon gammal vallack..)
5. Jag vet mycket väl att det är bra att visa hästen om man vill använda den till avel, det är självklart den ska visas! och jag vet precis vem som ska visa den också isåfall..

Jamen det ar ju din mamma som skall ha hast/fol.. Inte du!!! Sa varfor du inte mamma komma ut dar du arbetar och later henne pyssla med de fol som finns dar och kanske fodervarda en ridbar variant..

Och faktiskt angaende punkt 4. Min unghingst gar med en aldre vallack och en gammal tant och far den basta uppfostran man kan tanka sig.. Har de 15 tal unghingstar jag fott upp alltid haft dem med aldre ston, just for att de UPPFOSTRAR en unghingst som de skall vara.. Plus forstas hjalp fran manniskan.. Unghingstar ar en bra grupp att ha lektid med, men daglig vistelse med gamla ston ar det basta...

Du gor som du vill, jag tycker fortfarande inte mamma skall kopa fol. Om DU vill kopa fol och arbeta fram, och mamma kommer och pysslar med, tja det gar ju ocksa.. Men det ar ju din hast....

Jamen det ar ju din mamma som skall ha hast/fol.. Inte du!!! Sa varfor du inte mamma komma ut dar du arbetar och later henne pyssla med de fol som finns dar och kanske fodervarda en ridbar variant..

Och faktiskt angaende punkt 4. Min unghingst gar med en aldre vallack och en gammal tant och far den basta uppfostran man kan tanka sig.. Har de 15 tal unghingstar jag fott upp alltid haft dem med aldre ston, just for att de UPPFOSTRAR en unghingst som de skall vara.. Plus forstas hjalp fran manniskan.. Unghingstar ar en bra grupp att ha lektid med, men daglig vistelse med gamla ston ar det basta...

Du gor som du vill, jag tycker fortfarande inte mamma skall kopa fol. Om DU vill kopa fol och arbeta fram, och mamma kommer och pysslar med, tja det gar ju ocksa.. Men det ar ju din hast....

Jag vet att det blir mammas häst. Jag skulle gärna köpa en till häst men pengar växer inte på träd.

Unghinstar fostrar varandra.. jag skulle inte våga ha ett sto tillsammans med en unghingst eftersom man vet inte exakt när hingsten blir könsmogen.. och tänk om han skulle betäcka stot? Sen tycker jag inte att människan ska vara med och fostra den första åren, utan låta hästarna fostra varandra istället. Men smaken är som baken, så länge det blir bra tillslut...

Känns som du inte behöver råd från andra ang denna fråga, då du skriver att du kommer stå bakom din mors beslut att du inte kommer att hindra hennes beslut. Så bara att vänta och se vad hon bestämmer sig för.

Jag kan bara hålla med Brakedance - väldigt underlig ton av ts. Om du vet allt detta, vilket jag inte betvivlar - kan du inte förklara för din mamma då eller? I rest my case...

Ska man hålla på med avel krävs det mycket mer än unghästvana.
Man måste ha koll på blodslinjer, brunstperioder, skötsel av det dräktiga stoet och sedan det diande stoet och fölet, tecken på fölning osv osv osv.
Det är mycket och tänka på och inget man ska hålla på med som oerfaren.
Även på hingstsidan är det massor och tänka på. Man väljer ju inte hingst bara för den är snygg, den måste passa stoet.

Tycker din mamma ska lära sig mer om hästar, ridning och skötsel osv innan hon skaffar häst. I synnerhet ett föl.

Angående ditt sista inlägg så jo att låta unghästar gå med äldre är jättebra.
De får precis den uppfostran de ska ha vilket man har stor nytta av sedan.
Unghästflock är också bra men inte allt för länge, de behöver fostras av äldre kloka hästar
som vet vad som gäller

Senast ändrad:

hur gammal är du och vad har du för långårig erfarenhet?

Tycker din mamma kan börja med en utbildad och erfaren häst även om hon inte vill rida så mycket, varför inte ett gammalt sto som hon kan lära sig mycket av och skogsrida på? Sedan om ett par 10-år kan hon köpa sej ett hingstföl och infylla hennes dröm, kanske några stoföl innan dess?

Om jag jämför mig på 19 år som erfaren med drygt 10 år på hästryggen, erfaren jämtemot din mamma alltså, skulle jag fortfarande inte skaffat mej ett hingstföl :eek: Jag tycker jag har alldeles alldeles för liten erfarenhet av det, "alla" drömmer väl om en välupppfostrad hingst hemma?

hur gammal är du och vad har du för långårig erfarenhet?

Tycker din mamma kan börja med en utbildad och erfaren häst även om hon inte vill rida så mycket, varför inte ett gammalt sto som hon kan lära sig mycket av och skogsrida på? Sedan om ett par 10-år kan hon köpa sej ett hingstföl och infylla hennes dröm, kanske några stoföl innan dess?

Om jag jämför mig på 19 år som erfaren med drygt 10 år på hästryggen, erfaren jämtemot din mamma alltså, skulle jag fortfarande inte skaffat mej ett hingstföl :eek: Jag tycker jag har alldeles alldeles för liten erfarenhet av det, "alla" drömmer väl om en välupppfostrad hingst hemma?

Jag har ridit och hållt på med hästar ca 12år kanske. Jag fyller 20år.. Har under de senaste 6månaderna jobbat på en stor häst gård med ca 70st hästar. Har ridit ganska många unghästar.. har precis ridit in min egna unghäst och ja, under dem senaste månaderna har jag nästan bara ridit unghästar, min "gamling" var en 6årig vallack.

Jag tycker inte heller att hon ska köpa ett hingstföl då jag vet hur jobbigt det är med hingst.. tycker jag inte att jag har tillräckligt med kunskap för en hingst. Men ett sto skulle nog passa perfekt!
En gammal häst är hon inte riktigt intresserad utav .. utan köper hon en häst så kommer det väl bli ett föl. Men jag kommer såklart att rida in den, utbilda och eventuellt tävla. Så det kommer att bli lite som min häst.. :)

Ska man hålla på med avel krävs det mycket mer än unghästvana.
Man måste ha koll på blodslinjer, brunstperioder, skötsel av det dräktiga stoet och sedan det diande stoet och fölet, tecken på fölning osv osv osv.
Det är mycket och tänka på och inget man ska hålla på med som oerfaren.
Även på hingstsidan är det massor och tänka på. Man väljer ju inte hingst bara för den är snygg, den måste passa stoet.

Tycker din mamma ska lära sig mer om hästar, ridning och skötsel osv innan hon skaffar häst. I synnerhet ett föl.

Angående ditt sista inlägg så jo att låta unghästar gå med äldre är jättebra.
De får precis den uppfostran de ska ha vilket man har stor nytta av sedan.
Unghästflock är också bra men inte allt för länge, de behöver fostras av äldre kloka hästar
som vet vad som gäller

Jag har koll på det med att hitta hingst till stot, skötsel osv. men tack ändå :)

Öh...hänger inte riktigt med.

Vad i hela friden är det för fel på att låta en ung hingst gå med "en gammal vallack" ? Kan jag få det förklarat för det är ju helt knas...

Visst..unghingstar fostrar varandra men vallackar står inte som mähän och låter sig bli hunsade hur som helst bara för att kulorna är borta.

Du verkar ha en väldigt ensidig erfarenhet av flocksammansättningar där enbart din erfarenhet är bra nog.

Ett hingstbete är kanon men sen är det väldigt nyttigt att fostras av ALLA hästar oavsätt ålder, kön och rang. DET är det verkliga flocklivet.

Om din mamma väldigt gärna vill ställa ut och avla kanske en hund är bättre? Det verkar ju inte som om själva hästeriet är så vikigt eftersom hon bara vill pyssla lite någon gång ibland. Som någon sa så kan hon väl pyssla lite med din när hon blir sugen.

Unghästar behöver särskild omvårdnad och uppfostran, och att hålla hingst är INTE att rekommendera som första häst, då ska man verkligen veta vad man gör.:cool: Be din mamma tänka om och läsa på lite mer !

Min första helt egna häst var (är) en hingst. Jag har inte mer problem med honom, än vad andra har med sina ston och valacker. Allt hör till individen. Men, nu har ju jag lite mer erfarenhet av hästar än vad TS mamma har kanske. Men kan inte tänka mig att jag har varken mer eller mindre erfarenhet än TS så hon kan nog ta hand om en hingstunge. Och jag antar att dom kommer överväga att kastrera om några år i vilket fall som helst om dom nu köper ett hingstföl.

Till TS

Jag skulle vilja säga att köpa ett föl som förstahäst är fel. Har du tur blir hästen redan efter inridning världens snällaste och mysigaste så vem som helst kan rida den (jag känner till ganska många sådana unghästar, och speciellt islandshästar.) Men ska din mamma inte rida så mycket kanske det blir roligt för dig att ha en ung häst att utbilda och låta din mamma följa med på uteritter några gånger i veckan. Det löser sig nog :p

Men jag tror nästan att det är omöjligt att säga åt någon vad den ska göra över internet så du får nog ta ett snack med din mamma om hur du ser på saken.

haha, jag tycker nästan att det säger sig självt att en som inte kan något om hästar inte ska köpa sig en oinriden unghäst. Hon behöver en säker häst att lära sig på. Och någon termin på ridskola först skulle nog inte heller skada. Det kanske bara är något tillfälligt, om ett halvår kanske hon inte vill ha häst längre.

haha, jag tycker nästan att det säger sig självt att en som inte kan något om hästar inte ska köpa sig en oinriden unghäst. Hon behöver en säker häst att lära sig på. Och någon termin på ridskola först skulle nog inte heller skada. Det kanske bara är något tillfälligt, om ett halvår kanske hon inte vill ha häst längre.

Jo, jag tycker heller inte om när någon oerfaren köper häst, och speciellt inte unghäst :eek: Men, saken är den att jag kommer isåfall att rida in, träna/utbilda, eventuellt tävla osv.

Min första helt egna häst var (är) en hingst. Jag har inte mer problem med honom, än vad andra har med sina ston och valacker. Allt hör till individen. Men, nu har ju jag lite mer erfarenhet av hästar än vad TS mamma har kanske. Men kan inte tänka mig att jag har varken mer eller mindre erfarenhet än TS så hon kan nog ta hand om en hingstunge. Och jag antar att dom kommer överväga att kastrera om några år i vilket fall som helst om dom nu köper ett hingstföl.

Till TS

Jag skulle vilja säga att köpa ett föl som förstahäst är fel. Har du tur blir hästen redan efter inridning världens snällaste och mysigaste så vem som helst kan rida den (jag känner till ganska många sådana unghästar, och speciellt islandshästar.) Men ska din mamma inte rida så mycket kanske det blir roligt för dig att ha en ung häst att utbilda och låta din mamma följa med på uteritter några gånger i veckan. Det löser sig nog :p

Men jag tror nästan att det är omöjligt att säga åt någon vad den ska göra över internet så du får nog ta ett snack med din mamma om hur du ser på saken.

Kul med hingst! :D om mamma nu köper hingst så kommer den inte att kastreras (om den inte visar "dåligt"/mindre önskvärt psyke, eller om den inte ser lovande ut gångarts mässigt/extriört..)

Min första häst var en oinriden vallack på 3år, .. :) älskar unghästar!

Skulle fortfarande vilja få svar på min fråga om varför du aldrig i livet skulle vilja låta din unghingst gå med en valack?

Vad tror du inte blir bra av att gå med en valack?

Du har ju valack själv, så du kommer isf aldrig ha dem ihop?

Har du någon erfarenhet av blandflockar och sett något som kan vara av negativ inverkan för unghingsten mot rena unghingsflockar?

Du har så bestämda "way to do" så jag antar att de bottnar i en vetskap i något som jag missat så jag när därför nyfiken :)

Jo, jag tycker heller inte om när någon oerfaren köper häst, och speciellt inte unghäst :eek: Men, saken är den att jag kommer isåfall att rida in, träna/utbilda, eventuellt tävla osv.

Med andra ord blir det din häst, men din mamma klappar och borstar lite och står som stolt ägare när/om den blir godkänd?

Om din mamma står för alla kostnader för sin häst dessutom låter det som ett bra deal för dig-

Skulle fortfarande vilja få svar på min fråga om varför du aldrig i livet skulle vilja låta din unghingst gå med en valack?

Vad tror du inte blir bra av att gå med en valack?

Du har ju valack själv, så du kommer isf aldrig ha dem ihop?

Har du någon erfarenhet av blandflockar och sett något som kan vara av negativ inverkan för unghingsten mot rena unghingsflockar?

Du har så bestämda "way to do" så jag antar att de bottnar i en vetskap i något som jag missat så jag när därför nyfiken :)

Jo, jag kan tänka mig att låta hingsten gå med vallack... men jag vill ändå ha den i unghäst flock, och skulle det vara några vallackar med så gör det ingenting.. det spelar ingen roll! men jag skulle inte vilja ha den ensam med en gammal vallack.. utan jag vill att den ska gå i stor flock med många andra unghästar.. behöver inte vara en ren hingstflock, men med unghästar i vilket fall.
Sen tar man hem hingsten vid 3års ålder ungefär och sätter den i bland flock.. och bli mer fostrad av äldre hästar innan man rider in.

Skulle min mamma nu köpa en unghingst så kommer den säkert få gå tillsammans med min vallack sen..

Hej hej!! Låter som ett jättebra tillfälle för dig iaf :) eftersom du verkar intresserad av det. Bara hålla tummarna att din mamma inte tröttnar att betala för den :D

Vill du ha hästen att ta hand om så är det väl bara bra att nån annan betalar :angel:

Lycka till i letandet!

Hmm jag ska visa den här tråden för min mamma :angel:

/Gg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar